Obnoviť stránku

The Witcher (Retro RECENZIA) – ako sa Geralt stal lovcom digitálnych monštier

Aktualizováno

Písal sa rok 2007, keď takmer neznáme poľské vývojárske štúdio CD Projekt RED dokončilo počítačovú adaptáciu ságy Andrzeja Sapkowského s názvom Witcher, u nás vychádzajúci ako Zaklínač. Knižný fenomén v tej dobe ohromoval predovšetkým strednú Európu, ale vďaka digitálnej verzii sa začal šíriť ako lavína do ďalších krajín, kde pripravoval pôdu na úspešný druhý a Superúspešný tretí diel. V dnešnej retro recenzii sa pozrieme, na akých základoch slávna značka stojí.

Retro Recenzia

Witcher; screenshot: medailon


• Žáner: Akčné RPG • Multiplayer: Nie • Vývojár: CD Projekt Red   • Vydavateľ: CD Projekt, Atari • Platformy a Dátum vydania: PC (24. októbra 2007)• Homepage • Čeština: Áno (vrátane dabingu)


Obsah retro recenzie The Witcher

  1. Problematická práca s predlohou
  2. Kam sa vytratila čarodejnica sprevádzaná vôňou orgovánu a egrešov?
  3. Geralt z prvého Witcher sa do akrobacie nepúšťa
  4. Dvanásť rokov starý titul Witcher na novšom počítači
  5. „Zabi môjho strýka, je zlý!“
  6. Retro Recenzia The Witcher: hodnotenie
  7. HW nároky pre The Witcher PC

Problematická práca s predlohou

• Retro Recenzia: 8. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec

Zaklínač (alebo Witcher, pokiaľ chcete) mal od začiatku zamiesené na kontroverziu s fanúšikmi knižnej predlohy, ktorí nepreniesli cez srdce, že Geralt sa vydal iným ako knižným smerom. S ohliadnutím späť môžeme s pokojným svedomím povedať, že prvý diel sa ešte držal zavedených mantinelov, zatiaľ čo dvojka už odvážne vykročila vpred tam, kam sa už tretí diel rozbehol naplno (veď Geralt strieľa z kuše!?). Ja sa radím k ľuďom, ktorí literárnu verziu chovajú vo veľkej úcte, ale hernú podobu som nikdy nijako zvlášť nekritizoval. Paradoxne sa mi stáva, že často herné reálie staviam nad tie knižné, ako som sa presvedčil u môjho vnútorného problému s vizážou predstaviteľov v seriáli od Netflix.

Witcher; screenshot: cutscéna

Príbehové stretnutia so zásadnými charaktermi vždy mali v titule Witcher čo ponúknuť. Azar Javed bol podľa môjho Geraltovi vyrovnaným súperom.

Úlohou dnešného textu však nie je porovnávať videohernú, literárnu a seriálovú podobu sveta Bieleho vlka, ale ukázať si, v čom bol prvý diel počítačového spracovania revolučný a prečo si ho znovu nahrať na svoj disk. Ku cti vývojárom z CD Projekt RED môžeme pripísať, že aj keď nechceli iba slepo parafrázovať Sapkowského knihy, starostlivo zachovali ich reálie, ako len šlo, a siahli do kánonu len v najnutnejších prípadoch (áno fanatici, ukameňujte ma). Príbeh Geralta z Rivie tak rozvádzajú až po jeho zmiznutí, ktoré si nikto nedokázal vysvetliť (však ste celkom iste rozoberali s priateľmi, ako si vysvetliť epilógovo poňatú poviedku o svadbe Geralta a Yennefer).

iČo sú to Retro Recenzie

Ak si po prečítaní nadpisu článku kladiete rovnakú otázku, odpoveď nájdete tu.

Medzi klasickými a retro recenziami existujú pomerne významné rozdiely. Tým najpodstatnejším je priznaná neobjektivita – v retro pochopiteľne veľa spomíname, básnime o starých dobrých časoch a na hru pozeráme cez okuliare s predsa len trochu ružovkastými okuliarmi. Zároveň sa ale pokúšame vžiť do kože moderného hráča a pýtame sa, či aj jemu má tento kus histórie dnes čo ponúknuť. Naše retro tak kombinuje nostalgiu s prísnejším pohľadom súčasnosti a na rozdiel od klasickej recenzie nie je recenzia zakončená číselným hodnotením, ale dvomi slovnými verdiktmi.

Kam sa vytratila čarodejnica sprevádzaná vôňou orgovánu a egrešov?

Pravdepodobne najväčším šokom bolo vo svojej dobe zistenie, že sa počas celého deja hry Witcher nestretneme s Yennefer, zato si rad milostných eskapád užijeme so ženštinami všetkých spoločenských vrstiev. Práve dospelý charakter hry, ktorý sa neštítil nadávok, nahoty ani ďalších aspektov, ktoré prisúdili Zaklínačovi rating M, bol vo svojej dobe zjavením. Nádherne podčiarkoval majstrovsky napísaný scenár, ktorý hráča poslal z Kaer Morhen do okolia Wyzimy, hlavného mesta Temerie, v ktorom pôsobí tajomná organizácia Salamadra. Tá prahla po Zaklínačských mutagénoch, ktoré chcela zneužiť pre vlastné účely, čo Geralt nemohol dopustiť.

Witcher Opening Movie I Alza Magazín (Gameplay, PC, No Commentary)

Prvá videosekvencia ponúkla fanúšikom zaklínačskej ságy súboj zo záveru poviedky Zaklínač v prvej knihe Posledné prianie. Vývojári z CD Projekt si pritom z knižiek veľa neberú, ale z princeznej Addy/strigy urobili jednu z dôležitých postáv svojej hry.

Ešte dnes si pamätám, ako ma dostávali jednotlivé príbehové zvraty, postavy sa mi dostávali pod kožu (a preto ma potešilo, že sa pre niektorých nenávidený alchymista Kalkstein dostal na kartičky Gwentu) a celkovo som si užíval obľúbený svet, ktorý mi umožňoval pohyb bez väčšieho obmedzenia. Tvorcovia sa odvážili pre vetvené dialógy ústiace v rozmanité situácie, takže zvedavci mohli skúmať dopady svojich volieb, ktoré mali v určitých prípadoch celkom veľkú váhu – hneď prvá kapitola vám dala voľnú ruku nad osudom čarodejnice Abigail a v podobných medziach sa viezol scenár celej hry. Veľmi zaujímavou postavou bol chlapec Alvin, ktorý sa postupne prepracovával z periférie vášho záujmu do centra všetkého diania.

Kúzlo titulu Witcher dokázalo k obrazovke pritiahnuť aj moju ženu, ktorá mi počas celej doby hrania pozerala cez rameno a pomáhala pri rozhodovaní nad zásadnými voľbami v príbehu. Neraz sme zalistovali v knižkách, aby sme si osviežili podstatu niektorých múdro umiestnených narážok na pôvodnú literárnu ságu. Scenáristicky išlo na svoju dobu o veľmi vydarený kúsok, ktorý má aj dnes hráčom čo ponúknuť. Ak prihliadneme k hystérii, ktorá sa strhla okolo netflixovskej adaptácie, nenapadá ma lepšia chvíľa, kedy si prvého Zaklínača nainštalovať a prehrýzť sa k druhému dielu, teda ešte než sa Henry Cavill pustí do svojej prvej seriálovej úlohy.

Witcher; gameplay: upalovačka Witcher; gameplay: triss2 Witcher; gameplay: abigail

Obrázok 1: bezbranná žena v ťažkostiach, hoci čarodejnica, v Bielom vlkovi vzbudzuje obranárske pudy, pokojne aj proti presile rozčúlených dedinčanov s fakľami v ruke. Priznajte sa, ktože z vás sa bál brániť Abigail aj napriek následný tuhý bossfight? Obrázok 2: Jednou z podstatných zberateľských mechanik titulu Witcher bolo uháňať nežné pohlavie, za čo ste boli odmenení peknými erotickými maľovkami. Pokémonský komplex „musím ich mať všetky“ vtedy pohltil rad testosterónom poháňaných hráčov. Obrázok 3: Geralt má k ženám veľmi blízko a intímnym hrám sa nebráni. Ešteže po absolvovaní premeny pomocou mutagénov na Kaer Morhen nemôže mať deti, inak by po okolí Wyzimy pobehovalo veľa bielovlasých capartov.

iThe Witcher po facelifte

Hru Witcher od prvopočiatku sprevádzal rad technických problémov, ktoré časom sami tvorcovia vyriešili vydaním Enhanced Edition, čo však nezabránilo moderskej komunite upraviť takmer každý segment pôvodného titulu. Stránok s módmi nájdete množstvo, za mňa odporúčam napríklad nexusmods.com, kde nájdete rebríček tých najobľúbenejších vylepšení – od kvalitnejších textúr cez úpravu inventára, mocnejšie zbrane a mnoho ďalšieho. Priamo v hre navyše nájdete príbehové scenáre, z ktorých sú niektoré oficiálneho rázu, iné skôr fanúšikovského razenia, ale dokážu vám pretiahnuť zážitok v spoločnosti Geralta z Rivie o ďalšie hodiny. Sčítané a podčiarknuté, komunita okolo prvého Zaklínača jednoducho stále žije, tak prečo to nevyužiť.

Geralt z prvého Witcher sa do akrobacie nepúšťa

Príbehové eskapády Bieleho vlka sú jasným lákadlom pre fanúšika nielen dodnes ospevovaného Witcher 3, ale na odhalenie jednotlivých scenárov kľučiek musíte hru naozaj preskúmať do posledného miesta a mnohokrát sa vracať ku kľúčovým bodom, čo by pre súčasnými titulmi rozmaznaného hráča mohol byť problém. Navyše je potrebné zabudnúť na akrobatické saltá lovca monštier, ktoré sa v jeho registri pohybov objavili až od druhého dielu Vrahovia kráľov (The Assassins of Kings). Zásadné je tu skôr uskakovanie od nepriateľských čepelí. Namiesto klasického plákania mečom sa navyše objavuje klikacia mechanika, pri ktorej správne načasované kliknutia tvoria previazané kombá, ktoré protivníkov z ľudských aj monštruóznych radov pošlú do večných lovísk.

Rôzni nepriatelia vyžadujú odlišné prístupy, ktoré sú vo Witcher vyriešené striedaním trojice štýlov (mačka na mrštné otravy, vlk proti silnejším protivníkom a gryf v obkľúčení skupinou zabijakov). Pri zmene postojov nemusíte byť nijako zvlášť rýchli, pretože Zaklínač ide kedykoľvek zapauzovať medzerníkom, na čo sme zvyknutí predovšetkým pri izometrických RPG (taktickejšie ladení hráči dokonca môžu v podobnom móde hrať práve aj Witcher, ale odporučil by som skôr akčne adventúrne poňatie s pohľadom cez rameno). Pred viac než desiatkou rokov mi na podobnom štýle ovládania neprišlo nič divné, ale dnes už ide v podstate o archaizmus, ktorý sa pri moderných tituloch veľmi nevidí.

Witcher First Mission/Alza Magazín (Gameplay, PC, No Commentary)

Šermiarske zručnosti Bieleho vlka sa ukážu ako v stretoch proti ľuďom, tak proti monštrám. Pri každom súperovi treba odhaliť, ktorý z trojice štýlov proti nemu bude platiť.

Pri troške cviku a trpezlivosti si však Zaklínača zahráte v pohode aj dnes. Sekanie potvor je zábavou, ktorá neomrzí, keď navyše využívate magické znamenie a namiešané lektvary, tak si poradíte aj v bossfightoch na konci každej kapitoly (aj keď obludný barghest na konci prvej časti kampane mi dal zabrať aj po rokoch). Na druhej strane práca s inventárom sa v hernom priemysle takmer nezmenila, takže v tomto smere sa budete cítiť úplne komfortne. K pohodliu prispeje tiež slušne rozpracovaný denník s úlohami, postavami, príšerami a ďalšími cennými informáciami.

Dvanásť rokov starý titul Witcher na novšom počítači

Teraz sa dostávame k prvej prekážke, ktorá by sa mohla objaviť medzi vami a hraním titulu Witcher. Pokiaľ si totiž myslíte, že oprášite svoj zánovný stroj, na ktorom ste spustili pred rokmi Zaklínača bez problémov, a stiahnete si verziu z platformy CD Projekt RED GoG.com, asi budete veľmi nepríjemne prekvapení. Tvorcovia si totiž vzali pôvodný titul do parády a všemožne ho graficky upravili, predovšetkým tým, že naplácali HD textúry, kam mohli. Lenže to beží stále pod starším enginom, takže sa váš stroj poriadne zapotí, než vám vykreslí ulicu vo Wyzime, o dynamických súbojoch radšej nehovoriac.

Witcher; gameplay: veža Witcher; gameplay: komnaty Witcher; gameplay: mesto

Obrázok 1: Portály nepatria ku Geraltovým najobľúbenejším spôsobom cestovania, napriek tomu sa ich používaniu nevyhne. Obrázok 2: Rytiersky Rad planúce ruže zasiahne do scenára titulu Witcher viac, než by ste spočiatku čakali. Obrázok 3: Vo Wyzime pobudnete veľkú časť hernej doby, pretože sa tu stretnete s plejádou zaujímavých charakterov, z ktorých sa niektorí objavia aj v pokračovaní počítačovej zaklínačskej série.

Pre predstavu: na svojom relatívne staršom stroji som bez problémov rozbehol Witcher 3: Wild Hunt, len som musel obmedziť detaily ako vlnenie srsti a ďalšie výdobytky nových grafických kariet. Teraz som si musel pri prvom Zaklínačovi zraziť všetky detaily, aby som si ho vôbec zahral. Optimalizácia sa po úpravách veľmi nepodarila, takže máte dve možnosti. Buď výkonný stroj na úrovni súčasného lepšieho priemeru, alebo inštalovať z pevného disku a odmietnuť grafické patche. Potom by ste si mali užiť ako hlavnú príbehovú kampaň, tak vedľajšie misie, ktoré za roky od vydania pripravili ako tvorcovia, tak aktívna moderská komunita, ktorá vytvorila tiež nové modely hlavných postáv a mnoho ďalšieho.

Vysoká hardvérová náročnosť prekvapí o to viac, že lokácie nie sú v porovnaní s Witcher 3: Wild Hunt nijako zvlášť rozsiahle. Samozrejme, ak si spomeniete na blato či dedinské prostredie v okolí Wyzimy, tak sa nad mojím tvrdením začudujete, ale dve hlavné a tri priečne ulice nie sú práve demonštratívnym príkladom hlavného mesta severného temerského kráľovstva. V porovnaní s majestátnym Novigradom v trojke naozaj ide o chudobného príbuzného. Avšak na svoju dobu išlo o veľkoryso pojaté RPG (nemôžeme porovnávať so Skyrimom, že), ktoré prekvapilo previazanými lokáciami. To sa v dvojke dotiahlo k nadštandardu, aby sa potom trojka vyhupla medzi najrozsiahlejšie a najživšie digitálne svety.

Witcher; screenshot: kúzelník

Zákulisné intrigy boli vždy súčasťou Zaklínačských príbehov, rovnako ako pokusy prepichnúť Bieleho vlka zo zálohy. Našťastie pre Geralta ho zbystrené zmysly vytiahli aj z najväčšieho bahna.

„Zabi môjho strýka, je zlý!“

Pre našinca sa Zaklínač dostal do pamäti hráčov ešte z jedného dôvodu. Podobne ako ďalšie veľké projekty vydané okolo roku 2007 (Assassin’s Creed, Mafia 1 a 2 či Prince of Persia) sa totiž Witcher dočkal českého dabingu, ktorý niektorí dodnes milujú či preklínajú. Z môjho pohľadu pôsobí Geralt v podaní Rudolfa Kubíka pomerne strojene, ale k odľudštenému lovcovi monštier to celkom sedí. Pri ostatných postavách som žiadny problém nemal a pamätné hlášky („Pozor, čarodejník, schovajte ženy“) občas dodnes utrúsite len tak medzi rečou, asi ako warcraftiu „Práca, práca“. Práve česká lokalizácia je zrejme jedným z faktorov zaisťujúcich legendárne postavenie Zaklínačských eskapád v našich nivách a hájoch.

• Zdroje: Vlastné

Retro Recenzia The Witcher: hodnotenie

Witcher; screenshot: kúzelník

The Witcher

Počítačové a konzolové hry

Verdikt Staromilcu

Vo svojej dobe sa Witcher dokázal vyšvihnúť medzi najpredávanejšie tituly v stredoeurópskom priestore a zaujal aj na Západe, aj keď tam dostal pár nečakane podpriemerných známok. Tvorcovia sa však z výčitiek poučili a pripravili vylepšenú Enhanced Edition, ktorú môžete za pár eur ešte stále zohnať v online obchodoch. Neváhajte a skočte po nej, pretože za cestu do počiatkov Gerlatovej digitálnej výpravy sa to oplatí.


Verdikt Súčasníka

Z pohľadu dnešného hráča je Witcher stále dobre hrateľný. Jediné nepohodlie sa spája s mierne toporným pohybom Bieleho vlka, kedy namiesto váľania sudov len strojene uskakuje. Tiež „klikací“ súbojový systém nemusí voňať každému. Na druhej strane si užijete slušne napísaný príbeh, s novými textúrami a efektmi ani nepotrápite svoj zrak ako pri iných retro výletoch a nečudoval by som sa, keby ste voľne prešli k druhému dielu, aby ste sa vrátili oblúkom späť k Divokému honu a jeho rozsiahlym datadiskom.

HW nároky pre The Witcher PC



Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows®/XP/Vista Windows®/XP/Vista
Procesor Intel Pentium 4 2.4 GHz nebo Athlon 64 +2800 Intel Pentium 4 3.0 GHz or AMD Athlon 64 +3000
Grafická karta NVIDIA GeForce 6600 nebo ATI Radeon 9800 nebo lepší NVIDIA GeForce 7800 GTX nebo ATI Radeon X1950 XT nebo lepší
DirectX DirectX 9.0 DirectX 9.0
Operačná pamäť 1 GB 2 GB
Pevný disk 15 GB 15 GB
i Mohlo by vás zaujímať
iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie. Ďalšie novinky zo sveta hier, esportu a technológií nájdete na facebooku a instagrame Alza Gaming.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB03