Áno, horský bicykel je vhodný prakticky na akékoľvek použitie. Je pohodlný a možno sa na ňom vydať aj na dlhšie cesty, do práce, do mesta alebo napríklad do prírody.
Áno. Pokiaľ chcete horský bicykel, ale budete častejšie jazdiť po cestách, môžete si vymeniť plášťe za hladké a jazda po ceste bude razom jednoduchšia.
Odpružený bicykel pomôže vstrebať otrasy pri prejazde cez nerovnosti. Bez odpruženia by bicykel nebol taký pohodlný. Nepríjemné však môže byť, ak odpruženie nie je uzamykateľné – napríklad pri jazde do kopca časť sily, ktorá je prenášaná do pedálov, absorbuje vidlica.
Na horskom bicykli zaujímate tzv. neutrálny posed. Je to posed pod uhlom cca 40° medzi vaším telom a rovinou. Nie je príliš náročný na chrbát, ale zároveň nie je taký odpočinkový ako rekreačný posed, pri ktorom sedíte takmer úplne vzpriamene.
Výška rámu je najčastejšia udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám, prípadne podľa výšky postavy.
Výška postavy v cm | Výška rámu podľa označenia | |
---|---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm | |
160 – 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm | |
170 – 185 cm | 19", 20", L, do 52 cm | |
185 – 200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm | |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58 – 60 cm | |
*Hodnoty v tabuľke vyššie sú orientačné a vo výnimočných prípadoch sa môžu líšiť. |
Oceľové rámy majú vysokú pevnosť a nižšiu cenu. Ich nevýhodou je vyššia hmotnosť a podliehanie korózii. Karbónový rám je ľahší, dobre pruží a v priebehu času nedochádza k zníženiu pevnosti. Duralový rám je lacnejší, ale zároveň ťažší ako karbónový.
Celoodpružená konštrukcia je vhodná do najnáročnejšieho terénu. Bicykle z odpruženou prednou vidlicou sú vhodné na cesty aj do terénu. Dôležitá je možnosť zamknutie ako predného, tak aj zadného odpruženia – nedochádza tak k absorpcii energie pri jazde do kopca.
Najbežnejším variantom sú véčkové brzdy (v-brake), ktoré brzdia trením gumovej plochy o ráfik. Sú lacné, nenáročné na údržbu, ale ich brzdný účinok pri kontakte s vodou klesá. Druhým variantom sú brzdy kotúčové, ktoré brzdia dobre za mokra aj za sucha, ale sú náročnejšie na údržbu. Oba typy môžu byť ovládané lankom alebo hydraulicky.
Prehadzovačka je mechanizmus, ktorý nájdeme na väčšine bicyklov, a slúži na výber stupňa záťaže pri šliapaní. Pri zvolení nízkeho stupňa (v kopci), sa bude šliapať veľmi ľahko, avšak s vysokou frekvenciou. Naopak pri zvolení vysokého stupňa na rovnej ceste, nebudete musieť šliapať s takou frekvenciou a jazda bude pohodlnejšia.
Veľkosť rámu je udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa najlepšie podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám, prípadne podľa výšky postavy. Rámy sú oceľové, duralové a karbónové. Oceľové rámy majú vyššiu hmotnosť a podliehajú korózii. Výhodou je ich vysoká pevnosť a nižšia cena. Duralový rám nepodlieha rýchlo korózii a je relatívne ľahký. Karbónový rám je zo všetkých najľahší, nepodlieha korózii, dobre pruží a v priebehu času nedochádza k zníženiu pevnosti.
Odpruženie vidlice je založené na stlačenom vzduchu alebo pružine. Pružinové vyhotovenie je lacnejším variantom a poskytuje nepatrne citlivejšie tlmenie ako vzduchové vyhotovenie. Nevýhodou je závislosť medzi silou pružiny a hmotnosťou jazdca, prípadne zmena vlastností pri zmene okolitej teploty. Vzduchové odpruženie je vhodné na šport aj rekreáciu. Tlak vzduchu možno prispôsobiť hmotnosti jazdca a vďaka svojim vlastnostiam je veľmi často využívané, hoci je jeho cena vyššia. Funkcia zamykania vidlice umožňuje z odpruženej vidlice urobiť pevnú. Pokiaľ vidlica zostane odomknutá pri jazde do kopca, časť sily, ktorá je prenášaná do pedálov, absorbuje vidlica.
Slovník pojmov
Priemer kolesa
Kolesá s priemerom 26" sú z ponúkaných rozmerov najmenšie, cítite sa na nich vďaka menšej výške bezpečnejšie a sú veľmi dobre ovládateľné. Hodia sa do náročného, dynamického terénu plného ostrých zákrut.
Strednou cestou je priemer 27,5", ktorý ponúkne slušnú rýchlosť s dobrou ovládateľnosťou.
Kolesá s priemerom 29" sú najrýchlejšie, ale na ich ovládanie potrebujete dostatok sily. Ideálna výška postavy pre 29" kolesá je 175 – 180 cm a viac. Najlepšie zvládajú prejazdy cez nerovnosti a majú lepšiu trakciu ako kolesá menších priemerov, preto ich používajú väčšinou športovci.