Detské bicykle sú veľmi dobre ovládateľné a ľahké. Ich konštrukcia je odolná, aby sa zamedzilo vážnejšiemu poškodeniu pri prvých pádoch. Navyše ich môžete kúpiť v mnohých farebných vyhotoveniach.
Výška rámu u detského bicykla je ideálna v úrovni pása.
Oceľové rámy majú vysokú pevnosť a nižšiu cenu. Ich nevýhodou je vyššia hmotnosť a podliehanie korózii.
Duralový rám je drahší, ale ľahší a zachováva si podobnú pevnosť ako rám oceľový.
Najbežnejším variantom sú véčkovej brzdy (v-brake), ktoré brzdia trením gumovej plochy o ráfik. Sú lacné, nenáročné na údržbu, ale ich brzdný účinok pri kontakte s vodou klesá.
Druhým variantom sú brzdy kotúčové, ktoré brzdia dobre za mokra aj za sucha, ale sú náročnejšie na údržbu. Kotúčové brzdy môžu byť ovládané lankom alebo hydraulicky.
Najlepšie riešenie je kúpiť bicykel, pri ktorom je vaša ratolesť na spodnej hranici výškového určenia. Máte tak istotu, že ho využije naplno a celú dobu pre neho bude veľkostne optimálny.
Detské bicykle sú väčšinou vybavené blatníkmi, odrazkami a zvončekom. Odporúčame dokúpiť aj prilbu.
Väčšina detských bicyklov je stavaných tak, aby vydržali prvotné pády. Avšak odporúčame vyvarovať sa nebývalo hrubému zaobchádzaniu a o bicykel sa pravidelne starať.
Na detskom bicykli sa sedí v tzv. neutrálnom posede (niečo medzi športovým a rekreačným). Je to posed úplne prirodzený vývoju detského tela. Nie je príliš náročný na chrbát, ale zároveň nie je tak odpočinkový ako rekreačný posed, pri ktorom sa sedí takmer úplne vzpriamene.
Prehadzovačka je mechanizmus, ktorý nájdeme v prípade väčšiny bicyklov, a slúži na výber stupňa záťaže pri šliapaní. Pri zvolení nízkeho stupňa (v kopci), sa bude šliapať veľmi ľahko, avšak s vysokou frekvenciou. Naopak pri zvolení vysokého stupňa na rovnej ceste, nebudete musieť šliapať s takou frekvenciou a jazda bude pohodlnejšia.
Veľkosť rámu je udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa najlepšie podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám, alebo výšky postavy. Rámy sú oceľové, duralové a karbónové. Oceľové rámy majú vyššiu hmotnosť a podliehajú korózii. Výhodou je ich vysoká pevnosť a nižšia cena. Duralový rám nepodlieha ľahko korózii a je relatívne ľahký. Karbónový rám je zo všetkých najľahší, nepodlieha korózii, dobre pruží a v čase nedochádza k zníženiu pevnosti.
Odpružená vidlica je založená na stlačenom vzduchu alebo pružine. Pružinové vyhotovenie je lacnejšie variantom a poskytuje nepatrne citlivejšie tlmenie než vzduchové vyhotovenie. Nevýhodou je závislosť medzi silou pružiny a hmotnosťou jazdca, prípadne zmena vlastností pri zmene okolitej teploty. Vzduchové odpruženie je vhodné na šport aj rekreáciu. Tlak vzduchu je možné prispôsobiť hmotnosti jazdca a vďaka svojim vlastnostiam je veľmi často využívaný, hoci je jeho cena vyššia. Funkcia zamykania vidlice umožňuje z odpruženej vidlice urobiť pevnú. Pokiaľ vidlica zostane odomknutá pri jazde do kopca, časť sily, ktorá je prenášaná do pedálov, absorbuje vidlice.
Slovník pojmov
Priemer kolesa
Detské bicykle majú najčastejšie priemer 12" – 26". Veľkosť kolesa sa určuje podľa výšky postavy alebo výšky rozkroku meraného po vnútornej strane stehna.
Vek
2 – 4 roky
3 – 5 rokov
4 – 6 rokov
5 – 8 rokov
7 – 11 rokov
10 a viac
Veľkosť kolesa
12"
14"
16"
20"
24"
26"
Výška postavy
82 – 100 cm
98 – 106 cm
104 – 122 cm
120 – 130 cm
127 – 142 cm
140 – 158 cm
Výška rozkroku
30 – 40 cm
36 – 44 cm
40 – 54 cm
52 – 59 cm
57 – 66 cm
64 – 70 cm