• Autor: Filip Němec
Vybraní novinári dostali možnosť stráviť s Xboxom Series X celý týždeň, a hoci nemôžu hovoriť o všetkých prvkoch novej konzoly od Microsoftu, aj tak neskrývajú nadšenie. Chvália predovšetkým spätnú kompatibilitu, ktorá z takmer všetkých dostupných titulov robí automaticky výrazne lepšie hry po stránke výkonu aj grafiky, ale aj rýchle načítanie a funkciu Quick Resume umožňujúcu takmer okamžite prepínať medzi niekoľkými spustenými hrami. Prvé dojmy z používania Xboxu Series X nájdete v novinke.
Testovanie Xboxu Series X bolo zamerané na už vydané tituly, nikto z novinárov nemal možnosť zahrať si niektorú z pripravovaných hier. Pri žiadnom titule potom nešlo o vylepšenú next-gen verziu, ale o pôvodnú hru z danej platformy, väčšinou teda Xboxu One, ale aj Xboxu 360 či prvého Xboxu. Všetky hry tak bežali v režime spätnej kompatibility, čo znamená, že nemohli naplno využiť moderné rDNA 2 architektúry. Všetky novinármi spomínané vylepšenia tak pramenia iba z režimu spätnej kompatibility, ktorá výrazne vylepšuje predovšetkým nahrávacie časy a technické spracovanie.
Tieto dojmy sa tak zameriavajú skôr na to, ako dobre dokáže Xbox Series X nahradiť Xbox One a zároveň zachovať prístup ku knižnici Xbox hier. Možno namietnuť, že next-gen konzola je o nových next-gen hrách, nie o tituloch z rokov minulých, avšak na nové hry tento test nebol zameraný.
Jedným z najväčších vylepšení nového Xboxu sú podľa očakávania skrátené nahrávacie časy. Vďaka tomu, že sa o všetko stará samotná konzola, ktorá zoberie pôvodné tituly a spustí ich cez svoj režim spätnej kompatibility, nie sú vylepšenia vždy rovnaké. Nemožno povedať, že sa nahrávacie časy skrátia napríklad o polovicu a rozlíšenie sa zdvojnásobí. Niektoré tituly možno vylepšiť ľahšie, iné kvôli svojim špecifikám tak výrazný pokrok nezaznamenali, vo všetkých testovaných hrách však nahrávacie časy významne poklesli a napríklad podľa redaktora magazínu The Verge trvá spúšťanie testovaných hier rovnako dlho, ako na jeho hernom PC s drahým SSD diskom.
Hra
|
Xbox Series X
|
Xbox One X
|
---|---|---|
CoD: Warzone | 16 sekúnd | 21 sekúnd |
Red Dead Redemption 2 (The Verge) | 52 sekúnd | 1 minúta, 35 sekúnd |
The Outer Worlds (The Verge) | 6 sekúnd | 27 sekúnd |
Evil Within 2 | 33 sekúnd | 43 sekúnd |
Sea of Thieves | 20 sekúnd | 1 minúta, 21 sekúnd |
Warframe | 25 sekúnd | 1 minúta, 31 sekúnd |
AC: Odyssey | 30 sekúnd | 1 minúta, 7 sekúnd |
No Man's Sky | 1 minúta, 27 sekúnd | 2 minúta, 13 sekúnd |
Destiny 2 | 43 sekúnd | 1 minúta, 52 sekúnd |
Red Dead Redemption 2 (Gamespot) | 38 sekúnd | 2 minúta, 8 sekúnd |
Control | 10 sekúnd | 58 sekúnd |
Final Fantasy XV | 13 sekúnd | 1 minúta, 11 sekúnd |
The Outer Worlds (Gamespot) | 11 sekúnd | 43 sekúnd |
Miera skrátenia nahrávacích časov je veľmi individuálna, prakticky vo všetkých prípadoch ale veľmi výrazná. Tabuľka vyššie jasne dokazuje, že koniec nahrávacích obrazoviek pravdepodobne nenastane, porovnávame totiž tituly určené na aktuálnu generáciu konzol. Nové hry budú väčšie, detailnejšie a náročnejšie, takže nemožno očakávať, že tak krátke nahrávacie časy budú mať aj všetky novo vydané tituly. Na druhej strane, ako už sme spomenuli v úvode, ide o pôvodné verzie hier, ktoré nie sú nijako upravené na architektúru Xboxu Series X a ktorú podľa magazínu Digital Foundry zatiaľ nedokážu naplno využiť. Akonáhle teda vyjdú najrôznejšie next-gen patche a updaty, môžu sa nahrávacie časy ešte výrazne skrátiť.
Magazín Digital Foundry sa podrobnejšie pozrel práve na to, ako už vydané hry využívajú rDNA 2 architektúry Xboxu Series X a kde je ešte priestor na zlepšenie. Ako sme už naznačili, možností na zlepšenie je veľa. Hry v režime spätnej kompatibility totiž využívajú len hrubý výkon konzoly, a nie jeho špecifické prednosti. Režim kompatibility tak nie je univerzálny liek, napriek tomu ale vraj z väčšiny hier vytlačí zhruba o 70 až 100 % viac výkonu.
Možnosti konzoly sú pritom mnohokrát pomerne obmedzené, keď totiž daný titul má od vývojárov uzamknutý počet snímok (väčšinou na nízkych 30 fps), ani najväčší výkon skrátka lepšie snímkovanie neponúkne. To sa ale väčšiny hier netýka, a tak sa všeobecne dá povedať, že pri tituloch z Xboxu One, Xboxu 360 ale aj pôvodného Xboxu, ponúkne Series X (umelo dopočítané) 4K rozlíšenie a 60fps. A opäť dodávame, že ide o strojové vylepšenie režimom kompatibility, nie o prácu samotných autorov hry, ktorí môžu staršie hry aj naďalej vylepšovať.
Väčšina dojmov sa zhoduje na tom, že Series X svojím vysokým výkonom dokáže „vyliečiť“ rad hier. Napríklad GTA IV, ktorého Xbox 360 verziu podporuje Xbox One, práve na aktuálnom Xboxe seká a nebeží mnohokrát ani tak dobre ako na pôvodnom Xboxe 360. Režim spätnej kompatibility na Series X však hru vylepšuje tak, že ide o oveľa lepší titul po stránke technického spracovania a stability. To všetko bez zásahu vývojárov.
Rad hier vylepšuje aj prostá prítomnosť SSD disku, takže sa nielen rýchlejšie načítajú, ale umožňujú rýchlejší pohyb v ponukách či nahrávanie uložených pozícií. Chváli sa potom tiež „auto HDR“, čo je ďalšia automatická funkcia Xboxu Series X, ktorá pri tituloch nepodporujúcich HDR vezme SDR textúry a automaticky vyrobí jeho HDR variant. Hoci táto technológia vraj funguje veľmi dobre a predvádza pôsobivé výsledky, veľakrát sa jednoducho stane, že niektoré textúry „žiaria“ viac, než je vhodné, čo je samozrejme výsledok strojovej a nie ručnej práce.
Novinári sa potom mohli podeliť aj o dojmy z funkcie Quick Resume, umožňujúce rýchlo prepínať medzi niekoľkými spustenými hrami. Podobnú funkciu si osvojil už Xbox One, ale v porovnaní s alternatívou tejto technológie na Series X ide vraj takmer o nefunkčný systém. Prechod medzi jednotlivými hrami má trvať zhruba päť sekúnd a čo je najzaujímavejšie, môžete pokojne konzolu vypnúť, a napriek tomu sa hra spustí presne tam, kde ste ju opustili. Ako keď si na YouTube iba pozastavíte video.
Opäť sa hodí spomenúť, že novinári funkciu Quick Resume testovali na hrách na aktuálnu konzolovú generáciu a nové tituly budú podstatne náročnejšie, takže nemožno automaticky predvídať, že podobne rýchlo si prepneme tiež nové Halo Infinite alebo Cyberpunk 2077. To isté sa týka aj počtu súčasne spustených hier. Redaktor magazínu The Verge vraj zvládol prepínať pokojne medzi piatimi „uspanými“ titulmi, zatiaľ čo redaktor Gamespot hovorí až o šiestich, pričom spustenie siedmeho vyplo najskôr spustený titul, ktorý je potom nutné znovu zapnúť. Quick Resume však považuje Michael Higham z Gamespot za „game changer“, ostatne úplne rovnako sa na Twitteri vyjadril tiež Geoff Keighley.
Novinári sa krátko zmienili aj o samotnej konzole a novom ovládačmi. Telo Xboxu Series X má pôsobiť robustne, pevne a luxusne. Žiadne vŕzgajúce plasty, na ktorých priľne každučký odtlačok, a hoci môže na prvý pohľad vyzerať veľmi netradične, veľmi rýchlo má vďaka jednoduchému ale krásnemu dizajnu zapadnúť, hoci sa pravdepodobne nezmestí do klasickej poličky v priemernom televíznom stolíku. „Stojí za to pripomenúť jeho inovatívny dizajn, ultra tichý chod a pozoruhodnú konštrukciu. Inžiniersky tím odviedol naozaj skvelú prácu,“ zakončuje svoje dojmy Richard Leadbetter z Digital Foundry, ktorý sa len málokedy dokáže pre niečo takto nadchnúť. Všetci novinári zhodne obdivujú, ako tichá konzola je.
Ovládač už toľko inovácií nezaznamenal. Pôvodný Xbox One gamepad prešiel niekoľkými málo zmenami, ktoré sa inšpirovali predovšetkým Elite 2 ovládačom. Klasický D-pad tak nahradilo okrúhle osemsmerné tlačidlo, „rukoväte“ ovládača dostali nový protišmykový povrch, a drobných úprav sa dočkali tiež triggery a bumpery, ktoré sa vraj teraz ľahšie a príjemnejšie stláčajú. Snáď najväčšou novinkou je nové Share tlačidlo na rýchle obstaranie videí a screenshotov, ktoré už teraz funguje aj po pripojení ovládača k Xboxu One. Microsoft bol všeobecne považovaný za kráľa konzolových ovládačov a Sony hrala skôr až druhé husle. Uvidíme, či sa niečo s príchodom ovládača DualSense zmení, alebo či sú adaptívne triggery a haptická odozva skôr len reklamné slogany ako skutočná zmena.
Hoci väčšina novinárov, ktorí dostali Series X na testovanie, zdôrazňujú, že sa podelili len o malý kúsok toho, čo konzola ponúka, čo sa hrania už vydaných hier cez spätnú kompatibilitu týka, nemôžu snáď byť viac nadšení a Jeff Grubb z VentureBeat odkazuje všetkým, ktorí si konzolu predobjednali, že nebudú sklamaní.
• Zdroje: Eurogamer (Digital Foundry), Gamespot, The Verge, VentureBeat