Obnoviť stránku

Microsoft mení stratégiu, prečo nebude mať Xbox Series X exkluzivity? (TÉMA)

Aktualizované

Konzola Xbox Series X sa ešte ani nezačala predávať a už v istom zmysle zmenila videohernú históriu. Minimálne v prvých rokoch totiž na ňu nevyjde žiadna exkluzivita od Microsoftu, čo je nielen úplne nový prístup na poli herných konzol, ale aj podivný krok v čase, keď práve Microsoft buduje armádu vlastných štúdií. V článku sa pozrieme nielen na to, čo tento krok znamená pre hráčov a nový Xbox, ale tiež čo Microsoft touto zmenou sleduje.

Xbox One X; screenshot: ovladač

Prečo nebude mať Microsoft Xbox Series X spočiatku exkluzivity? – Obsah článku

  1. Xbox Series X bude v prvých rokoch bez exkluzivít
  2. Microsoft nie je len konzola Xbox, alebo širší pohľad
  3. Xbox ako kontinuálna platforma
  4. Microsoft buduje ekosystém hernej budúcnosti
  5. Od fyzických produktov k službám
  6. A čo na to PlayStation?
  7. Microsoft vs. Sony

Xbox Series X bude v prvých rokoch bez exkluzivít

• Téma: 19. 2. 2020 • Autor: Filip Němec

Za posledných takmer tridsať rokov fungovali Xbox a PlayStation úplne rovnako. Vydať čo možno najvýkonnejšiu konzolu za rozumné peniaze a pripraviť na ňu exkluzívne hry, aby si ju zákazníci kúpili. Po uplynutí niekoľkých rokov a neustávajúcom technologickom pokroku opäť vydať novú konzolu s vyšším výkonom a donútiť majiteľov predchádzajúcej generácie k jej kúpe ďalšou plejádou exkluzivít. A tak stále dookola. Koniec koncov PlayStation to urobí už piatykrát v rade. Microsoft sa však vydal inou cestou.

Keď šéf Xbox Game Studios Matt Booty oznámil, že žiadna z Microsoftom vyvíjaných hier nebude Xbox Series X exkluzivitou, a to prinajmenšom v prvých dvoch rokoch, herný svet bol razom na nohách a hráči zmätení. Na prvý pohľad ide o veľmi sympatický krok, nezamyká obsah len na jednu platformu. Majitelia Xboxu One, prípadne jeho výkonnejšej verzie, nebudú musieť ihneď investovať do novej konzoly, aby si zahrali napríklad Halo: Infinite alebo Senua's Saga: Hellblade II. Podobne sú na tom PC hráči, ktorí o kúpe Xboxu Series X možno uvažovali práve kvôli Xbox exkluzivitám, ale aj tí sa týchto aj ďalších hier od Microsoftu dočkajú.

Halo: Infinite; wallpaper: cover Senua's Saga: Hellblade 2; screenshot: cover
Halo Infinite a Senua's Saga: Hellblade II boli hlavní adepti na Xbox Series X exkluzivity, o tieto hry však neprídu ani majitelia stolových počítačov alebo Xboxu One.

Ohlasy sú samozrejme aj rozporuplné až negatívne, razom je totiž preč hlavný argument pre obstaranie novej konzoly. To dáva značnú výhodu konkurencii, pretože veľká časť hráčov sa bude na konci roka 2020 rozhodovať, ktorú next-gen konzolu si kúpi, a ak už majú napríklad PC alebo Xbox One, racionálnou voľbou bude PlayStation 5, ktorý aj tentoraz ponúkne, ako bolo doteraz zvykom, vlastné exkluzívne tituly. Na prvý pohľad tak Microsoft pripravil Xboxu Series X poriadne pôrodné bolesti, predaje totiž môžu nielen v prvých mesiacoch, ale dokonca aj rokoch značne utrpieť.

Microsoft nie je len konzola Xbox, alebo širší pohľad

Možno ale túto situáciu pozorujeme cez kľúčovú dierku, zatiaľ čo by stačilo otvoriť dvere a pozrieť sa na celú udalosť z trochu širšej perspektívy. Microsoft nám to naznačil už pri odhalení novej konzoly, my sme však nemali oči dostatočne dokorán, hoci svoj podiel na tom mal aj Microsoft. Spoločnosť z amerického Redmondu totiž neoznámila konzolu Xbox Series X. Oznámila konzolu s názvom Xbox. Prídomok Series X je len označenie modelového radu či typu, s ktorým Xbox vstúpi na trh, ale v podstate vôbec nejde o kľúčovú informáciu.

Xbox Series X; screenshot: vzhled, logo
Názov novej konzoly od Microsoftu je skrátka Xbox. Na konci roka vyjde jeho verzia s označením Series X, čo možno znamená, že ďalšie verzie môžu nasledovať veľmi skoro.

To dôležité zostalo naopak schované pod povrchom. To, že nová konzola je „jednoducho Xbox“, nám už malo naznačiť, akým smerom sa chce Microsoft vydať. Zatiaľ to totiž vyzerá tak, že sa spoločnosť inšpirovala PC platformou, ktorá na žiadne generačné obmeny nehrá. Pravdepodobne sa tak môžeme napríklad dva roky po vydaní Xboxu Series X dočkať vydania napríklad Xbox Series X verzie 2022, čo bude v podstate rovnaká konzola, len s vyšším výkonom.

Microsoft tak názvom Xbox neuzatvára svoju platformu, ale naopak ju otvára a rozširuje do zatiaľ pre nás netušených rovín. Slovíčko „Series“ navyše naznačuje, že sa môžeme dočkať rôznych sérií Xboxu, ktoré napríklad ponúknu nižší výkon, ale lepšiu cenu, alebo možno toľko diskutovanú bezdiskovú verziu. Širšie portfólio výrobkov by cielilo na viaceré skupiny zákazníkov, žiadna z nich by však nebola ochudobnená o exkluzívne tituly od Microsoftu. Koniec koncov o viacerých Xboxoch líšiacich sa výkonom aj výbavou sa začalo špekulovať už o mnoho skôr.

Xbox One; screenshot: all digital edition
Bezdiskový Xbox One S vyšiel v roku 2019, možno tak očakávať, že v budúcnosti na pulty ochodu dorazí tiež čisto digitálny nový Xbox. (recenzia Xbox One S All-Digital Edition)

Xbox ako kontinuálna platforma

Sme tak možno svedkami zaujímavej revolúcie konzolového hrania. Tá sa zdá byť prekvapujúca, ale pri bližšom skúmaní sa z pohľadu Microsoftu javí viac ako logicky. Magazín Game Industry tento krok dokonca opisuje ako nevyhnutný. Ak sa totiž Microsoft chce držať svojej vízie, v ktorej je Xbox kontinuálnou platformou a nie jedna jediná konzola, nič iné mu ani nezostáva.

Nová stratégia Microsoftu sa zameriava na Xbox ako platformu, ako sú počítače alebo mobily, teda zariadenia, ktoré možno postupne upgradovať, ale nikdy nevylúči zo svojej „rodiny“ služieb majiteľov predchádzajúcej verzie. Podobne ako Apple alebo Samsung vydáva každý rok novú vlajkovú loď, môže Microsoft prakticky kedykoľvek vydať 2× tak výkonnú konzolu a jednoducho povedať „toto je len nové zariadenie z už existujúcej série a nebude mať žiadne exkluzivity“.

Microsoft buduje ekosystém hernej budúcnosti

To všetko Microsoft očividne tvorí v rámci snahy vybudovať ekosystém ponúkajúci kvalitný hráčsky zážitok bez ohľadu na to, na akej platforme hráte. Doteraz sme sa tu rozprávali iba o Xboxe, ale kroky Microsoftu siahajú ešte ďalej. Okrem hernej konzoly má totiž spoločnosť k dispozícii ešte ďalšie dve platformy: „požičovňu“ hier Game Pass a streamovaciu službu xCloud. Game Pass ponúka rozsiahlu knižnicu hier, ktoré možno za veľmi sympatickú cenu hrať na Xboxe One (a v budúcnosti aj na Xboxe Series X) aj na PC, Microsoft sa teda už neobmedzuje iba na konzoly Xbox. Okrem toho potom stojí streamovacia služba xCloud, prinášajúca nielen nový spôsob nakupovania hier, ale aj nové platformy, kam patria najmä tablety a mobilné telefóny.

Na prvý pohľad teda Microsoft svojím krokom nevydávať v prvých rokoch žiadne Xbox Series X exkluzivity sťažil tejto konzole život, ale výrazne posilnil úlohu Game Passu a xCloudu. Tieto služby sa navyše majú po oficiálnom uvedení xCloudu do prevádzky spojiť, respektíve xCloud by mal dokázať streamovať všetky tituly z knižnice Xbox Game Pass. Herná divízia Microsoftu už tak nestojí na jednej nohe menom Xbox, s ktorou konzolové vetry v posledných rokoch nebezpečne lomcovali. Microsoft si buduje veľmi pevnú základňu, ktorá obsiahne konzoly Xbox, hranie na PC, ale aj na mobilných telefónoch a tabletoch – a to všetko prostredníctvom svojej služby či hardvéru.

Xbox Game Pass; screenshot: logo
Microsoftu môže byť v budúcnosti jedno, či si kúpite najnovší Xbox, zostanete pri tom starom alebo budete hrať PC hry prostredníctvom služby Xbox Game Pass pre PC. Stále budete hrať tituly z dielne Microsoftu a vo všetkých prípadoch na tom bude firma profitovať.

Od fyzických produktov k službám

Veľkou témou v biznise a technológiách je v poslednom čase prechod od produktov k službám. Sám Apple priznáva, že svoj potenciálny trh mobilných telefónov už takmer zaplnil a predaje nijako výrazne nerastú. Teraz teda prichádza na rad majiteľov hardvéru pevne ukotviť vo svojom ekosystéme a ponúknuť im služby, ideálne vo forme malého, ale pravidelného predplatného. Posúďte sami, či sú v súčasnosti hitom Blu-ray prehrávače, filmy na DVD (fyzické produkty) či Netflix alebo Apple TV+ (služby s pravidelným mesačným poplatkom).

Že má podobnú ideológiu tiež Microsoft, dokazuje služba Xbox All Access (zatiaľ dostupná len v USA), prostredníctvom ktorej si za mesačný poplatok prenajmete konzolu Xbox One, ku ktorej takisto dostanete predplatné Xbox Game Pass Ultimate. V prípade Xboxu One S vás bude stáť mesačný prenájom niečo cez 20 eur a po dvoch rokoch bude konzola vaša, pričom možno v priebehu prenájmu upgradovať na Xbox Series X. Microsoft ani tak nezaujíma, koľko predá nových Xboxov, ako to, či hráči budú využívať jeho služby, teda Xbox Game Pass, xCloud a napríklad aj predplatné Xbox Live Gold.

A čo na to PlayStation?

Sony síce preukázalo, že menším upgradom konzola je taktiež naklonená, koniec koncov bol to práve PlayStation, kto prišiel s medzigeneračným vylepšením v podobe PlayStation 4 Pro. Spoločnosť však stále pokračuje v pomerne razantnom oddelení dvoch po sebe idúcich generácií, takže PlayStation 5 ponúkne exkluzívne tituly, ktoré si v ten čas nikde inde nezahráte. To je na jednu stranu zásadný argument pre kúpu novej konzoly, zároveň ale aj jednoduchší východiskový bod pre vývojárov, ktorí budú nový exkluzívny titul šiť na mieru jednej konzoly, z ktorej budú môcť správnou optimalizáciou dostať maximum.

Nedá sa zabudnúť ani na skutočnosť, že punc jedinečnosti dodávajú novým konzolám práve exkluzívne tituly. Obmedzenie iba na najnovší hardvér vzbudzuje silné emócie a je nepochybne jedným z hlavných dôvodov pri rozhodovaní o kúpe. Oproti tomu argument „táto nová konzola spustí tie isté hry, len vyzerajú lepšie,“ už neznie tak fantasticky. Rozhodovanie medzi PlayStation 4 Pro a Xboxom One X bolo ako rozhodovať sa medzi VW Golfom a Seatom Leon. Inak povedané, rozdiely boli úplne minimálne. Ovšem PlayStation 5 a Xbox Series X, to je ako tichý elektromobil Tesla Model 3 a benzínový uragán Audi A4. V oboch prípadoch skvelé autá s podobnou konštitúciou, ale obe pre úplne iných zákazníkov s inou filozofiou.

PlayStation Now; screenshot: logo
Sony má tiež viac loptičiek vo vzduchu. Služba PS Now totiž funguje ako streamovacia služba a aj ako digitálna požičovňa, kde si daný titul stiahnete do konzoly. Hoci ambície však zatiaľ nie sú tak veľké ako v pripade konkurencie a v našich končinách dokonca ešte ani nefunguje, hoci ju Sony spustila už v roku 2014.

Microsoft vs. Sony

Možno by ste od nás chceli počuť, ktorý z týchto dvoch prístupov je lepší, ktorý v dlhodobom horizonte vyhrá. Krištáľová guľa sa nám ale rozbila, práve keď sme veštili, kedy dôjde k odhaleniu PlayStation 5, takže nám nezostáva nič iné než si porovnať fakty. Sony má nepochybne na svojej strane veľmi silné historické postavenie a východiskovú pozíciu jasného víťaza práve dobiehajúcej konzolovej generácie, a to nielen z pohľadu predaných konzol, ale aj množstva a kvality exkluzívnych titulov. Na základe jednoduchej extrapolácie histórie sa zdá byť nepravdepodobné, že by tento plán Sony tentoraz nevyšiel.

Microsoft možno na prvý pohľad niektorých fanúšikov sklamal, ale v skutočnosti sa zdá byť jeho krok nesmierne sympatický, prozákaznícky až vizionársky. Sony možno vyrazí sebavedome dopredu a bude viesť v predajoch PlayStation 5, Microsoft si ale bude pomaly budovať videoherné impérium bez hraníc. Impérium, ktoré nebude trpieť tým, že končiaca konzolová generácia má už slabý hardvér alebo že sa daný rok nepodarilo vydať dostatok exkluzívnych titulov. Pokojne sa môže stať, že Sony raz zaspí na vavrínoch a zostane stáť po boku Nintenda, o ktorom nechceme povedať, že hrá druhé husle, ale musí sa sústrediť na trochu iný trh, pretože pre tretiu konzolu podobného razenia, ako je Xbox alebo PlayStation, už na trhu nie je miesto.

Naopak Microsoft môže naraziť v okamihu, keď bude mať v portfóliu „príliš veľa Xboxov“ a vývojári budú bojovať s optimalizáciou. Už rozdiel medzi hrami na Xboxe One a Xboxe One X je obrovský, čo sa teda stane, keď sa do tejto rovnice pridá ešte jedna ďalšia, výkonnejšia konzola? Čo si aktuálne ešte nemusíme uvedomovať je naopak to, že klasické herné konzoly do desiatich alebo pätnástich rokov možno vymrú a hry sa budú iba streamovať. To by pre Microsoft transformovaný do svojej novej podoby nebolo žiadnym problémom, skôr naopak, ale pre značku PlayStation by to mohlo byť v aktuálnom nastavení smrtiace.

Nakoniec sa možno v istom zmysle uľaví obom firmám, pretože budú ponúkať trošku iný produkt a inú filozofiu. Či bol tento krok Microsoftu múdry, uvidíme až o niekoľko rokov, zatiaľ to však vyzerá ako šikovný krok pre firmu, ktorá v poslednej konzolovej generácii očividne ťahala za kratší koniec. Rozhodne nás čakajú zaujímavé časy, ktoré môžu formovať budúcu tvár nielen konzolového hrania.

• Zdroje: Game Industry, vlastné

i Mohlo by vás zaujímať
iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie. Ďalšie novinky zo sveta hier, eSportu a technológií nájdete na facebooku a instagrame Alza Gaming.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB11