Bezpečnosť našich detí by mala byť na prvom mieste, preto je v záujme všetkých rodičov zaobstarať im čo najkvalitnejšiu autosedačku. Informujeme vás preto o zmenách, ktoré v tomto smere nastávajú už od septembra 2023, kedy pôvodné normy nahrádzajú nové normy pod označením ECE R129. Ich cieľom je zaistiť deťom ešte väčšiu bezpečnosť a zároveň im dopriať pohodlné a bezstarostné cestovanie.
Rozsiahle výskumy a testovanie priviedli odborníkov k niekoľkým hlavným bodom, ktoré majú posunúť bezpečnosť našich detí pri cestovaní ešte o stupeň vyššie. V septembri 2023 preto 40 rokov platná norma ECE R44 určujúca parametre zádržných systémov pre deti v automobiloch skončí a nahradí ju aktuálna norma s označením ECE R129. Tá prináša hlavne zmeny v značení aj inej kategorizácii autosedačiek a posúva hranice veku dieťaťa na povinnú inštaláciu autosedačky proti smeru jazdy.
Ako konkrétne sa prejavia zmeny novej normy v praxi? Poďme sa bližšie pozrieť na jednotlivé body.
Staršia norma autosedačky delila podľa hmotnosti dieťaťa, pre novú normu je určujúca jeho výška. Na bližšiu predstavu sme nové kategórie podľa výšky prirovnali k tým pôvodným, ktoré boli nastavené podľa hmotnosti dieťaťa.
Novo nadobúda účinnosť aj zvýšenie hranice veku dieťaťa na povinnú inštaláciu autosedačky proti smeru jazdy. Podľa pôvodnej normy R44 bolo treba rešpektovať usadenie dieťaťa proti smeru jazdy do 9 mesiacov (9 kg), norma R129 však túto vekovú hranicu posúva na 15 mesiacov. „Opatrenie má za cieľ zabezpečiť lepšiu ochranu vyvíjajúcej sa hlavy a krku najmenších detí. Pre zaujímavosť, napríklad vo Švédsku je úplne normálne voziť deti proti smeru jazdy do troch až štyroch rokov. A podľa štatistík to viedlo k eliminácii smrteľných úrazov detí do štyroch rokov pri autonehodách,“ uviedol Libor Budina, riaditeľ úseku Všeobecný motorizmus Autoklubu Českej republiky.
Výraznou zmenou je potom zvýšenie bezpečnosti v prípade autonehody. Autosedačky boli predtým testované na jednoduchších figurínach a riešil sa hlave čelný a zadný náraz. Spolu s novšou normou sa kladie veľký dôraz aj na test bočného nárazu a na testovanie sú využívané figuríny novej generácie s viacerými senzormi. Moderné autosedačky spĺňajúce normu R129 teda disponujú povinnou ochranou proti bočnému nárazu s optimálnou ochranou hlavy a tela.
Nezanedbateľným rozdielom je tiež označenie autosedačiek. Doposiaľ všeobecne známe a využívané ukotvenie autosedačiek systémom ISOFIX rieši najnovšia norma R129 symbolom i-Size. Aj keď je väčšina autosedačiek s označením i-Size so systémom ISOFIX kompatibilná, odporúčajú odborníci pre istotu pri nákupe autosedačky overiť u predajcu, že ukotvenie autosedačky vám bude pasovať so systémom vo vašom vozidle.
Od septembra 2023 síce končí dovoz autosedačiek vyrobených podľa doposiaľ platnej normy ECE R44, nie však ich predaj. Autosedačky vyrobené podľa pôvodnej normy ECE R44 sa ešte budú môcť nejaký čas predávať. Koniec platnosti normy totiž nesúvisí so zákazom predaja, takže výrobcovia môžu svoje skladové zásoby dopredávať až do konca augusta 2024. Tieto autosedačky potom môžete používať po celý čas ich životnosti.
Nová norma s označením ECE R129 dbá na ešte väčšiu bezpečnosť počas prepravy našich detí a tento fakt by sme rozhodne mali brať do úvahy v prípade nákupu novej autosedačky.