Obnoviť stránku

Čo sú probiotiká a prečo ich naše telo potrebuje?

Aktualizované

Náš tráviaci systém obsahuje obrovské množstvo rôznych baktérií. Je ale žiaduce, aby bol osídlený správnymi baktériami s prevahou laktobacilov a bifidobaktérií chrániacich telo pred patogénmi, ktoré majú negatívny vplyv na ľudský organizmus. Priateľské baktérie súperia so škodlivými baktériami o miesto na črevnej sliznici. Pokiaľ je priateľských baktérií dostatočné množstvo, môžu ľahšie obsadiť črevnú sliznicu a brániť ju pred uchytením tých škodlivých. Probiotiká navyše produkujú látky, napr. mastné kyseliny, ktoré znižujú črevné pH a pomáhajú škodlivé baktérie ničiť.

Probiotika; potraviny

Čo sú probiotiká – OBSAH

  1. Čo sú probiotiká?
  2. Čo je mikrobióm?
  3. Prečo je črevný mikrobióm tak dôležitý?
  4. Ktoré potraviny črevám prospievajú?
  5. Kedy užívať probiotiká?
  6. Ako na výber probiotík?

Čo sú probiotiká?

Probiotiká sú nášmu zdraviu prospešné baktérie, ktoré osídľujú tráviaci trakt a ich prítomnosť v tenkom čreve v dostatočnom množstve je nevyhnutne potrebná na dostatočné využitie potravy, zabezpečenie mikrobiálnej rovnováhy a na správne fungovanie imunitného systému. Zjednodušene môžeme povedať, že ide o priateľské baktérie, ktoré sa usadzujú na stenách hrubého čreva a chránia črevnú sliznicu, napomáhajú tráveniu a zlepšujú obranyschopnosť tela. Prospešné baktérie, ktoré v našom tele tvoria zdravý mikrobióm, ovplyvňujú metabolizmus, výživu, imunitné reakcie organizmu či zápalové procesy.

i Viete, že v ľudskom tele je 3× viac buniek mikróbov než našich vlastných?
Probitické potravinyprobiotiká; mliečne výrobky

Čo je mikrobióm?

Mikroorganizmy, ako sú baktérie, kvasinky, huby, vírusy či prvoky, ktoré sídlia v našich črevách, sa súhrnne nazývajú mikrobióm. Ide o rovnovážny súbor zdraviu prospešných aj patogénnych mikróbov, ktoré nás neohrozujú a sú nevyhnutné pre naše zdravie. Črevný mikrobióm je úplne zásadný pre náš metabolizmus, trávenie, syntézu živín a vitamínov. Črevný mikrobióm je oveľa dôležitejší, než sa predpokladalo. Niektoré z mikroorganizmov majú vplyv na imunitný systém, iné ovplyvňujú našu náladu, tvorbu niektorých vitamínov, a dokonca aj hmotnosť.

Prečo je črevný mikrobióm tak dôležitý?

Črevá majú viac funkcií než len tráviť potravu a absorbovať vitamíny a minerály. Zhruba 70 % imunitného systému sa ukrýva v tráviacom trakte, a práve črevné baktérie ovplyvňujú správnu funkciu našej imunity.

probiotiká, zelenina

Ak je črevná bariéra, teda aj mikrobióm, narušená, môžu cez črevnú stenu do tela prenikať baktérie, toxíny či čiastočne strávené jedlo. Dostávajú sa do krvného riečišťa, dochádza k zápalom v zažívacom trakte aj mimo neho, a spôsobujú tak imunitné reakcie. Zároveň sa znižuje absorpcia živín, vitamínov a minerálov. So syndrómom zvýšenej priepustnosti čriev sa stretávajú milióny ľudí a môže viesť k celému radu zdravotných ťažkostí. Môže byť príčinou únavy, spomaleného metabolizmu, potravinových alergií, bolesti kĺbov aj autoimunitných ochorení.

i Viete, že črevá sú jediný systémový orgán v tele, ktorý nepotrebuje, aby mu mozog hovoril, čo má robiť?

Ako spoznáte poškodenie črevného mikrobiómu? Typické sú tieto príznaky:

Zmena hmotnosti – náhle schudnutie bez zmeny stravovacích návykov, kedy je narušená schopnosť čreva vstrebávať živiny, alebo naopak nárast hmotnosti spôsobený inzulínovou rezistenciou a nutkaním prejedať sa v dôsledku zníženej absorpcie živín.

Depresia, chronická únava či poruchy spánku – poškodenie čriev a s tým súvisiace zníženie produkcie serotonínu môže mať okrem výkyvov nálady za následok tiež narušenie spánkového cyklu.

Potravinová intolerancia – prejavuje sa nadúvaním, bolesťou brucha, únavou aj nevoľnosťou a býva spojená so zlou kvalitou baktérií v črevách.

Kožné problémy – zápal v črevách a následné presakovanie živín do tela sa často prejavuje vo forme ekzémov.

Autoimunitné ochorenia – poškodenie čriev ovplyvňuje fungovanie imunitného systému, biele krvinky napádajú vlastné bunky.

i Viete, že 90 % serotonínu čiže hormónu šťastia, ktorý ovplyvňuje náladu, emócie, spánok aj chuť do jedla, sa produkuje v črevách?

Ktoré potraviny črevám prospievajú?

Doplnenie prospešných baktérií a vybudovanie zdravej črevnej mikroflóry je základom terapie pri mnohých ochoreniach. Jednoducho si môžete obohatiť jedálniček potravinami, ktoré probiotiká priamo obsahujú, alebo tými, ktoré priaznivo pôsobia na črevá svojím podielom vlákniny alebo pre svoje antiparazitické vlastnosti.

probiotiká; jogurt


Ktoré potraviny sú najlepšie probiotiká?

  • Mliečne výrobky ako kefír alebo jogurt – obsahujú probiotiká aj mastné kyseliny s krátkym reťazcom, pomáhajú liečiť tráviaci trakt.
  • Fermentovaná zelenina, napr. kyslá kapusta, kimchi – vďaka obsahu organickej kyseliny a probiotík pomáhajú nastoliť rovnováhu črevného pH.

Kedy užívať probiotiká?

Probiotiká si môžete doplniť buď zaradením vhodných potravín do jedálnička, alebo formou kvalitných doplnkov stravy. Najúčinnejšie je oba zdroje skombinovať. Ak máte náročné povolanie, ste v strese, vaše stravovanie nie je práve ukážkou zdravého a vyváženého jedálnička, veľa športujete alebo len cítite, že kondícia vašich čriev nie je ideálna, je vhodné nasadiť probiotiká ako doplnok stravy.

Ako na výber probiotík?

Ak ste sa rozhodli využiť doplnky stravy, ktoré vám pomôžu s trávením a zažívaním, vyberajte starostlivo. Niektoré lacnejšie probiotiká nie sú schopné dosiahnuť požadovaných účinkov, pretože pri prechode tráviacim ústrojenstvom môžu byť zničené žalúdočnými kyselinami alebo žlčou, a do hrubého čreva sa tak nedostanú. Pri výbere dajte prednosť enkapsulovaným probiotikám, ktoré majú zvýšenú odolnosť na priechod žalúdkom a baktérie sa dostanú až do čriev.

jogurt v pohár

Najlepšou voľbou sú potom najúčinnejšie obalené čiže filmom potiahnuté kapsuly. Probitika sú tu kultivované vo forme biofilmu, teda v podobnej štruktúre, v ktorej sa nachádzajú na črevnej sliznici, a majú tak vyššiu formu stability pri prechode tráviacim traktom. Dôležitou časťou našej imunitnej ochrany sú tiež mikroorganizmy v ústnej dutine a na slizniciach horných dýchacích ciest. Na rovnováhu orálnych baktérií a prevenciu infekcií dýchacích ciest zvoľte probiotiká orálne.

i Mohlo by vás tiež zaujímať

Kondícia nášho mikrobiómu hrá zásadnú úlohu, závisí od nej do veľkej miery náš imunitný systém, duševné zdravie, nálada aj kožné problémy. Preto sú probiotiká tak dôležité. Telu by sme mali denne dodať pomocou kvalitných doplnkov aspoň 50 miliónov probiotických baktérií. Je to pravdepodobne to najdôležitejšie, čo môžeme pre svoje zdravie urobiť.

WEB6