Obnoviť stránku

Inštaláciu ťažného zariadenia zvládne každý

Aktualizované

Ťažné zariadenia neodmysliteľne patria k úžitkovým, ale aj osobným autám. Hodiť sa môžu čas od času rodinám či domácnostiam, ale častejšie nachádzajú využitie na firemné účely. Nad čím všetkým sa treba zamyslieť pri výbere ťažného zariadenia, aby presne zodpovedalo vašim potrebám? Čítajte v našom článku!

auto, ťažné zariadenie, prívesný vozík

Ako vybrať ťažné zariadenie

Každé ťažné zariadenie musí spĺňať zákonnú homologizáciu a neobmedzovať záruku nového vozidla. Jeho výber si dôkladne premyslite a vyhľadajte si všetky dostupné informácie. Pripravili sme pre vás niekoľko základných tipov a odporúčaní.

  • Vždy požadujte informácie o homologizácii a potvrdení kompatibility pre váš konkrétny automobil. Len s takýmto originálnym zariadením máte istotu vhodného a zodpovedajúceho produktu, ktorý vám v budúcnosti nespôsobí žiadne problémy.
  • Majte na pamäti, že životnosť ťažného zariadenia závisí najmä od kvality použitých materiálov, preto im pri výbere venujte zvýšenú pozornosť.

  • Uistite sa, že nevlastníte vozidlo s nulovou povolenou hmotnosťou prípojného vozidla. Ak áno, môžete využívať iba ťažné zariadenie na nosiče bicyklov.

  • Ujasnite si, aký čap chcete – či odnímateľný, alebo pevný.

  • Odnímateľný čap je pre vaše vozidlo vhodný, ak vám záleží na estetike vozidla a využívate ťažné zariadenie len občas. Jeho nasadenie a odnímanie prebieha hladko bez akéhokoľvek náčinia. Po použití je ho potrebné odinštalovať.

  • Pevný čap je k ťažnému zariadeniu pripevnený trvalo skrutkami, alebo privarený (oboje je podľa noriem EÚ povolené). Vhodný je v prípade, že chcete ušetriť, požadujete bezúdržbovú prevádzku a hodláte ho často využívať.

  • Myslite však na to, že guľový čap je viditeľný pod nárazníkom a podľa európskych noriem je predpísaná veľkosť čapu. Ten má mať priemer 50 mm, pričom jeho vzdialenosť od povrchu cesty by mala byť 530 až 420 mm.
  • Každé ťažné zariadenie má mať typový štítok, v ktorom sú uvedené technické údaje, napríklad číslo homologizácie, maximálne zaťaženie, zvislé zaťaženie (všetko v kg) a D-hodnota (v kilonewtonov – kN).

i Pamätajte, že naložený príves by mal byť vyvážený, aby bol tlak prívesovej spojky na guľový čap ťažného zariadenia optimálny a nepresiahol maximálnu hodnotu zvislého zaťaženia.

Ťažné zariadenia a ich delenie

Ťažné zariadenia sa delia na niekoľko rôznych typov, pričom každý z nich prináša svoje výhody aj nevýhody. S akými typmi ťažných zariadení sa najčastejšie stretneme na našich cestách?

Pevné neodmontovateľné ťažné zariadenie

V prípade tohto typu ťažného zariadenia odpadá povinnosť ho demontovať pri nepoužívaní. Je tomu tiež prispôsobené – zariadenie nemá žiadny pánt či zámok, ktorý by umožnil ľahkú a rýchlu demontáž, ako je to v prípade ostatných typov. Zákon však hovorí o tom, že zariadenie môžete mať natrvalo nainštalované iba za predpokladu, že:

  • nezakrýva ŠPZ vozidla,
  • nezakrýva osvetlenie,
  • je riadne homologizované podľa smernice EU.

Odnímateľné ťažné zariadenie s vertikálnym bajonetom

Tento typ býva spravidla uzamykateľný, čo slúži ako prevencia pred odcudzením. Pri nepoužívaní, hoci aj pri krátkom prejazde, by malo byť podľa zákona demontované. Po odobratí ťažného zariadenia nebýva jeho konštrukcia vôbec viditeľná.

Odnímateľné ťažné zariadenie s horizontálnym bajonetom

Zariadenie často nebýva vôbec uzamykateľné, po demontovaní „gule“ spravidla vyčnieva časť konštrukcie. Nutnosť demontovaní pri nepoužívaní však zostáva.

ťažné zariadenie, vertikálny bajonet, odnímateľné

Aký typ ťažného zariadenia vybrať?

Pokiaľ chcete mať z akéhokoľvek dôvodu ťažnú guľu stále na vozidle (napríklad aj ako ochranný štít na parkovisku), rozhodne siahnite po neodoberateľnom zariadení. Rovnako tak urobte, ak plánujete zariadenie často využívať. V prípade, že premýšľate o kúpe odnímateľného ťažného zariadenia, zvážte výhody vertikálneho typu – je uzamykateľný a nenarušuje vzhľad vozidla. Ak sa rozhodujete podľa ceny, horizontálny bajonet patrí k tým lacnejším.

Montáž ťažného zariadenia a elektroinštalácie

Inštalácia ťažného zariadenia nebýva nijak náročná. Väčšina zákazníkov si s tým poradí aj bez nutnosti servisného zásahu. Pri montovaní ťažného zariadenia sa riaďte pokynmi výrobcu.

redukcia, nosič bicyklov na ťažné zariadenie

Pozornosť tiež venujte elektroprípojke. Je dvojakého druhu – 7 a 13-pinová. Elektroinštaláciu s 13 pinmi využijete pri vlečení karavanu či používaní nosiča bicyklov na ťažné zariadenie. Disponujú totiž možnosťou napojenia cúvacieho svetla a špeciálneho prívodu na napájanie batérie v prívese. Pre štandardný prívesný vozík vám stačí klasické 7-pinové rozhranie, ktoré je v na Slovensku oveľa rozšírenejšie.

i V kategórii elektroinštalácia na ťažné zariadenia nájdete okrem iného aj redukciu zásuvky ťažného zariadenia z 13 na 7 pinov.

Vodičský preukaz skupiny B, B+E a jazda s prívesným vozíkom

Klasické vodičské oprávnenie skupiny B umožňuje jazdu s motorovým vozidlom, ktorého najvyššia povolená hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a môže k nemu byť pripojený vozík s hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg. Ak prívesné vozidlo/vozík prevyšuje 750 kg, existuje ešte dodatok, že najväčšia povolená hmotnosť jazdnej súpravy ako celku (automobil + vozík) nesmie presiahnuť 3 500 kg. Rozšírené oprávnenie B+E umožňuje jazdu s vozíkom s hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg.

i Skupina vozidiel B spoločne s prípustnou hmotnosťou prívesných vozíkov je definovaná v § 22 vyhlášky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Brzdený a nebrzdený prívesný vozík

Nebrzdené vozíky bývajú lacnejšie. Predávajú sa väčšinou do úžitkovej hmotnosti 500 kg. Brzdené vozíky sú bezpečnejšie, obzvlášť vo vyšších rýchlostiach a záťaži. Vozík pomáha auto brzdiť, netlačí ho stále dopredu, a tým aj značne eliminuje „rozkmitanie“ prívesného vozíka.

Prívesný vozík, ťažné zariadenie

S prívesným vozíkom jazdite so zvýšenou opatrnosťou

Majte na pamäti, že s jazdou s prívesným vozíkom môže súvisieť:

  • vyššia spotreba,
  • výrazne zložitejšie cúvanie,
  • znížená maximálna rýchlosť,
  • horšia akcelerácia a dlhšia brzdná dráha,
  • zákaz vjazdu nad určitou okamžitou hmotnosťou,
  • skutočnosť, že vozidlá nad 3,5 tony podliehajú plateniu elektronického mýta.

Či už teda máte na ťažnom zariadení pripojený karavan, autoprepravník či nebrzdený vozík, vždy počítajte s výrazne odlišnými jazdnými vlastnosťami automobilu, čo si vyžaduje zvýšenú opatrnosť na cestách.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB06