• Autor: Jiří Fait
Open world RPG Horizon Zero Dawn od talentovaných Guerrilla Games je ďalším titulom, ktorým spoločnosť Sony znovu borí tradície svojich exkluzivít. Po júlovom Death Stranding na PC, ktorý beží mimochodom na rovnakom (aj keď upravenom) engine, sme si mali možnosť vyskúšať, ako to na osobných počítačoch sluší hlavnej hrdinke Aloy. A hneď zo začiatku môžeme prezradiť, že až na pár nedostatkov technického rázu sme veľmi spokojní. Viac v recenzii.
Horizon Zero Dawn (Hra) | Horizon Zero Dawn (IP)
Akčné RPG Horizon Zero Dawn vyvíja štúdio Guerrilla Games a vydáva spoločnosť Sony Interactive Entertainment. Hra vychádza 28. 2. 2017 na PS4 a 7. 8. 2020 na PC bez českej lokalizácie a multiplayeru. | Homepage
Články: | Recenzia DLC The Frozen Wilds
Ľudská spoločnosť sa zase predviedla. Svet je o niekoľko miliárd ľudí chudobnejší a tí, ktorí prežili, trávia svoj čas v kmeňových zoskupeniach, veria v slnečných bohov a vzývajú ducha hory „All-Mother“, ktorý dohliada na svojich verných, ktorí sú navyše obklopení oceľovými monštrami pripomínajúcimi dinosaurov. Tí sú, okrem niekoľkých bunkrov a zrúcanín starých metropol, jediným odkazom Old Ones (Starých), teda predošlej civilizácie. Zvieratá ako zajace, kance alebo líšky stále pobehujú po svete, takže sa ľudia nemuseli učiť pojedať železné zdochliny robotov, ale v tomto svete je človek až na druhom stupni potravinového reťazca. Dinosaury sú všade a ich „druh“ rozhodne vo svete Horizon Zero Dawn hrá dominantnú úlohu.
Ako presne sa Zem dostala do tejto šlamastiky, nie je od začiatku vôbec zrejmé, avšak Aloy, osirelý vyhnanec kmeňa Nora, ktorá objaví komunikačný prístroj zo starého sveta, drží kľúč ku všetkým odpovediam. Vďaka komunikátoru menom Focus môže nahliadnuť do minulosti a postupne odkrývať tajomstvo Old Ones. A aj keď plné porozumenie príbehu je behom na dlhú trať, Horizon Zero Dawn ho slušne dávkuje, teda aspoň v druhej polovici hry. Tá prvá sa zameriava na (pre mňa) pomerne nezaujímavú politiku susediacich kmeňov, ale neznamená to, že by som sa vyložene nudil.
Nech už vás príbeh vezme kamkoľvek, do cesty sa vám neraz postaví „oceľosaurov“, s ktorými sa budete musieť vysporiadať. Aloy nie je žiadne orezávatko a so svojimi schopnosťami vystreľovať jeden šíp za druhým pokojne strčí do vrecka aj Laru Croft, ktorá má, minimálne v aktuálnej trilógii, s lukom bohaté skúsenosti. Ako munícia jej samozrejme neslúžia šípy s kamennými hrotmi, ale s oceľovou hlavnou, ktoré dokážu „robotickú vysokú“ spoľahlivo prevŕtať.
Luk je vašou primárnou zbraňou, s ktorou budete odstreľovať dôležité súčiastky nepriateľov, triafať ich slabé miesta a vyraďovať ich z prevádzky. Horizon Zero Dawn kladie veľký dôraz na správne porozumenie protivníkovi a využitie jeho slabých miest. Nasádzať sto šípov do obrneného tela robosaura nie je nikdy dobrý nápad, keďže výroba munície niečo stojí. Môžete napríklad telo nepriateľa zahriať pomocou niekoľkých ohnivých šípov, ktoré spôsobia, že robot vystrčí na pár chvíľ procesorovú jednotku na ochladenie, ktoré po zásahu šípom spôsobí masívne poškodenie. A to je len jeden z príkladov – takmer každý nepriateľ v Horizon Zero Dawn má svoje slabé (a silné) miesta, ktoré môžete šikovne využiť.
V niektorých okamihoch som si hovoril, že asi takto nejako mal vyzerať Zaklínač 3 a jeho príprava na stretnutie s väčšími monštrami. Nie že by na tom záležalo, ale Geralt svojho soka nakoniec utancoval a ubil v podstate vždy rovnako. Len pri tom použil možno miesto Igni znamenia Aard a na meč si natrel iný olej. V Horizon Zero Dawn, ktorý kladie dôraz na slabé miesta robotov a vašu mušku, najlepšie urobíte, keď svojmu protivníkovi doslova vystrelíte zbraň z pazúrov, pret'ažíte jeho jadro, alebo zapálite nádobu s muníciou. Učenie sa slabinám, nachystanie pascí a následne (dobre) prevedený lov vám tu navodia neskutočne uspokojivý pocit, ktorý som napríklad v spomínanom treťom Zaklínačovi zažil v bojových sekvenciách len málokedy.
Samozrejme tiež záleží na zvolenej obťažnosti. Tých je na výber celý rad, takže si tu každý nájde tú svoju. Ak hľadáte ucelený zážitok s nejakou dávkou výzvy, odporúčam nevoliť si nič menšie než Hard. Súboje tu budú dostatočnou výzvou, využijete maximum svojich prostriedkov a každá získaná úroveň hrdinky Aloy bude pôsobiť zmysluplnejšie. Navyše máte teraz možnosť hrať pomocou myši a klávesnice, čo je pri podstate Horizon Zero Dawn už samo o sebe uľahčenie – mierenie je oveľa jednoduchšie a intuitívnejšie ako pri použití gamepadu.
Čo znamená už spomínaný vývoj postavy, dialógové voľby a samozrejme questy, kedy tie vedľajšie tu trochu trpia „poslíčkovým“ syndrómom, ale vezmeme to poporiadku. Nové schopnosti sa učíte za body, ktoré získavate za každú úroveň. Lepšie ability vyžadujú investíciu viacerých bodov a umožnia vám zakrádať sa tichšie, strieľať presnejšie, niesť viac liečivých bylín a podobne. Aloy si za malú úplatu a niekoľko súčiastok môže kúpiť lepšiu zbroj a iné zbrane, avšak nečakajte kopu lootu na každom kroku. Z nepriateľov zbrane nevypadnú, iba ich súčiastky. Za tie si potom u obchodníkov môžete kúpiť lepší variant zbraní, ktorý už napríklad vlastníte a tým im pridáte možnosť vystreľovať iné druhy šípov, alebo zlepšíte ich štatistiky.
Horizon Zero Dawn nie je ukecané RPG – dialógové voľby tu síce sú, ale slúžia skôr na to, aby ste sa o svete (alebo o queste) dozvedeli niečo viac, než aby ste svojimi voľbami menili beh sveta. Avšak je príjemné, že každý rozhovor je tu nahovorený, postavy vo svete sú dostatočne odlišné a nepôsobí príliš šablónovito – niektorých si skutočne obľúbite. Samozrejme, všetci tak nejako bledli v tieni Aloy, pretože ma jej pohnutá minulosť a akčná súčasnosť jednoducho zaujímala oveľa viac než problémy ľudí okolitého sveta. Môže za to ako výborná práca dabérky Ashly Burch a tiež fakt, že samotná Aloy je jednoducho „bad-ass“ postava, ktorá si postupom času každého akoby banditu alebo robota natrie na chleba.
Väčšina questov tu nenadchne, ale ani neurazí. Dá sa povedať, že sú minimálne lepšie a prepracovanejšie než napríklad vedľajšie úlohy z Assassin's Creed Odyssey, ktoré ste v podstate plnili len z nutnosti získania skúseností a financií. Ako som už ale povedal skôr, hlavnú úlohu tu zohráva nutnosť zistiť, prečo išiel starý svet do hája a kto Aloy vlastne je. To už ale nechám na vás, pretože hlavný príbeh je v Horizon Zero Dawn niečo, čo stojí za to prežiť na vlastnej koži.
Hry existujúce v ekosystéme konzol to majú vždy jednoduchšie – fungujú na rovnakom hardvéri pre všetkých a oveľa lepšie sa v ich prípade zabezpečuje stabilita a plynulosť. Akonáhle sa vývojári rozhodnú portovať titul na osobné počítače, vždy v tomto smere dosť riskujú. PC je skladačka s radom odlišných komponentov a optimalizovať hru na desiatky rôznych grafických kariet a procesorov je mnohokrát boj s veternými mlynmi. Za seba musím povedať, že keď hra bežala, išlo o plynulý (a mnohokrát dychberúci) zážitok. Avšak z nejakého dôvodu mi Horizon niekoľkokrát spadol (niekedy aj trikrát za sebou počas jednej hodiny), čo znížilo moje prvotné nadšenie.
Vývojári z Guerrilla Games si problému s optimalizáciou zrejme boli vedomí, pretože rozoslali správu o day-one patchi, ktorý by vraj mal väčšinu týchto nešvárov odstrániť. Počas hrania som narazil aj na niekoľko grafických artefaktov, akými bolo napríklad biele preblikávanie obrazovky a neúplné textúry. Aloy sa občas pohybovala podivne malátne a niekedy „utekala“ zo záberu kamery do pravej strany, čo bol ale aj neduh PS4 verzie, na ktorý som si tak úplne nezvykol. Zaznamenal som tiež občasné sekanie obrazu, keď hra načítala nové lokácie, takže ak máte možnosť, radšej si Horizon Zero Dawn nainštalujete na SSD, čo hrám v niektorých prípadoch pomôže. Pokiaľ však tvorcovia splnia sľub a patch tieto nedostatky opraví, nebudete musieť túto časť recenzie takmer brať do úvahy.
Rok 2017 by sa v niektorých prípadoch dal označiť za vrchol toho zlého, čo otvorené svety ponúkali. Tým mám na mysli záplavu bielych ukazovateľov na mape, ktoré väčšinou skrývajú nejaký collectible predmet, miesto silnejších robotov, kemp banditov a podobne. Zo začiatku sa ich pravdepodobne budete snažiť plniť všetky, ale akonáhle sa pred vami začne svet otvárať viac, zrejme si začnete vyberať len z niektorých a ostatným sa, ak nie ste hráči typu „kompletórium“, vyhnete, pretože v podstate len naťahujú herný čas a príbeh nikam neposúvajú.
V Horizon Zero Dawn našťastie tiež existuje možnosť fast travel a môžete cestovať rýchlejšie na chrbte jednej z robotických bytostí. Okrem bodov na mape je svet posiaty rôznymi bylinkami, zvieratami na lov, zabudnutými artefaktmi, dátovými schránkami a inými vecami, ktoré pred vami budú stabilne vyskakovať a nútiť vášho zberateľského ducha neustále meniť smer. Za tie najlepšie aktivity považujem zdolávanie loveckých challenge a prehliadania tzv. Cauldron, v ktorých sa vyrábajú ničivejšie varianty robotov. Prejdenie týchto oblastí vám navyše zaručí možnosť „prepisovať“ AI vybraných robosaurov a na nejakú dobu ich poštvať proti ostatným plecháčom, čo oceníte hlavne v situáciách, kedy budete stáť proti naozaj kolosálnym beštiám.
Oblasti v Horizon Zero Dawn sú dostatočne variabilné a je na ne radosť pozerať. Prejdete sa zarastenými džungľami, zasneženými horami a prebehnete sa po vyprahnutých dunách pri východe slnka. V hre sa strieda deň s nocou, zvukový dizajn navodzuje tú správnu atmosféru a ešte viac umocňuje zážitok z tajuplného a napriek tomu nejakým spôsobom dôverne známeho sveta. Celkovo v open-world hrách platí, že ak budete čo najmenej otvárať mapu a svet preskúmate prirodzene, viac si to užijete, čo platí aj v tomto prípade. Tá záplava bielych points-of-interests má skôr odstrašujúci účinok.
Nebyť spomínaných pádov hry a niekoľkých ďalších technických problémov, neváhal by som Horizon Zero Dawn oznámkovať vyššou číslovkou. Hlavná hrdinka je sympatická, okolitý svet je pôsobivý, príbeh vás núti k pokračovaniu a lov oceľových monštier je natoľko uspokojivý, že sa k nemu (hlavne čo sa týka tých najväčších beštií) budete radi vracať. Ak day-one patch opraví neistú stabilitu hry, odporúčam dať Aloy šancu a prežiť s ňou parádny príbeh, na ktorý budete ešte nejakú dobu spomínať.
Skutočne dúfam, že si hre bude dariť v predajoch nad očakávania a Sony dá zelenú aj ďalším PlayStation exkluzivitám, ktoré by si konverziu na osobné počítače zaslúžili. Napríklad séria The Last of Us, Final Fantasy VII Remake alebo Ghost of Tsushima by sme si na PC nechali páčiť, ale to je zrejme (ak vôbec) pieseň budúcnosti. Teraz som hlavne rád za to, že si ďalšia časť hernej komunity môže dopriať tento robotov epos so všetkým (a že sa pre neho už chystá pokračovanie).
Update 11. 8. 2020: Day-one patch pre veľa hráčov nič moc nevyriešil a podľa posledných správ to navyše vyzerá, že vychytávanie múch bude behom na dlhšiu trať. Ak patríte medzi tých, ktorým Horizon Zero Dawn čo chvíľu padá, uistite sa, že máte nainštalované posledné AMD alebo NVIDIA ovládače pre grafickú kartu. Je to síce chabá pomoc, ale niektorým pomohla.
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu. Kópiu na recenziu poskytol vydavateľ hry.
• Zdroje: Vlastné
Horizon Zero Dawn je vo svojej kompletnej edícii na PC must-have pre všetkých milovníkov kvalitného príbehu, chytľavých súbojov a postapokalyptickej tematiky. Hlavnú hrdinku si zamilujete, a ak prežriete niekoľko chýb technického rázu, dostanete fantastický zážitok, na ktorý budete ešte dlhú dobu s láskou spomínať.
Klady
Zápory
Jiří Fait
My name is George Fait. As a small lad, I always new that when I grew up I would become a professional video gamer. Today, I still hold a strong passion for video games, and even though my favourite ones are RPG, I don't discriminate against other genres. I'm a big fan of CD Projekt RED, and one of my dreams is to play Cyberpunk 2077 before the year 2077.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2500K 3.3 GHz/AMD FX-6300 | Intel Core i7-4770K 4-Core 3.5 GHz/AMD Ryzen R5 1500X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 780/Radeon R9 290 | NVIDIA GeForce GTX 1060/Radeon RX 580 4 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 100 GB | 100 GB |
• Zdroj: game-debate.com (5. 8. 2020)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.