Obnoviť stránku

Final Fantasy VII Remake (RECENZIA) – Horúci kandidát na hru roka 2020

• Autor: Jiří Fait

Hodnotiť akýkoľvek remake je vždy pomerne zradná záležitosť a dvojnásobne to platí v prípade remakov hier, ktoré už vo svojom čase boli výborné. Je to ako keby si tvorcovia povedali: „Kedysi sme urobili skvelú hru a teraz vám ukážeme, že to dokážeme ešte lepšie“. Pre niekoho to môže byť prihrievanie si polievočky, ale pre druhých tiež možnosť si vyskúšať hernú klasiku v modernom prevedení a presne o tomto je remake Final Fantasy VII. Nejde len o novšie a krajšie grafické rúcho, ale o celkové prerobenie RPG lahôdky z roku 1997, s ktorou štúdio Square Enix trafilo klinček po hlavičke. Kandidát na hru roka 2020 si žiada vašu pozornosť.

Final Fantasy VII Remake; screenshot: thumbnail

Alza Magazín

Final Fantasy VII Remake (hra) | Final Fantasy (IP)

Akčné RPG Final Fantasy VII Remake je remake pôvodnej hry Final Fantasy VII, siedmeho dielu hernej série Final Fantasy. Hru vyvíja a vydáva štúdio Square Enix. Hra vyšla 10. 4. 2020 na PS4 a 10. 6. 2021 na PS5. Titul vychádza bez českej lokalizácie a neobsahuje multiplayer. | Homepage


Články: | Recenzia (PS4)

Obsah recenzie Final Fantasy VII Remake (PS4)

  1. Späť do minulosti
  2. Nie je terorizmus ako terorizmus
  3. Mesto Midgar je ponurá „pizza“, do ktorej sa zamilujete
  4. Súboje sú korením Final Fantasy VII
  5. Fantasy nie vždy fantasticky pekné?
  6. Prvá časť Final Fantasy VII Remake nesklamala
  7. Recenzia Final Fantasy VII Remake: záverečné hodnotenie

Späť do minulosti

Písal sa rok 1997 a v našich končinách sa herne pozitívny ľudia vzrušene rozprávali o poslednej pretekárskej lahôdke Need for Speed II, preberali absolútne úchvatné postapokalyptické RPG Fallout a rozplývali sa nad Quake 2. Ak niekto zo slovanských krajín o sérii Final Fantasy počul, bolo to väčšinou od toho jedného kamaráta, ktorý vlastnil konzolu PlayStation, alebo v menšom prípade SNES (Super Nintendo Entertainment System). Pre väčšinu z nás bol PC jediným zdrojom hernej zábavy a na majiteľov konzol, ktorí nadšene štebotali o Mariovi či práve Final Fantasy, sme sa pozerali ako na nejaký zvláštny druh hmyzu.

Final Fantasy VII Remake; screenshot: Cloud a Sephiroth
Vítajte v Midgare! V meste, kde to žije, aj keď všetko okolo vás horí.

Šmárija, keby sme len vedeli, o koľko prichádzame! Našťastie práve aj z tohto dôvodu existujú remaky. Nad niektorými sa síce dá uškrnúť a označovať ich za obyčajné „cash-graby“, ale Final Fantasy VII patrí do kategórie „kompletné prerábky“, ktoré si z pôvodnej predlohy zachovajú len to najlepšie a predstavujú sa modernému hráčovi na zlatom podnose. Napríklad taký remake Resident Evil 2 bol skvelý, ale trúfam si tvrdiť, že Final Fantasy VII ide ešte ďalej.

Prvé náznaky o remaku sa objavili už v roku 2000, ale štúdio Square (pôvodné Square Enix) od projektu pomerne rýchlo upustilo vzhľadom na narastajúce problémy spojenými s hardvérom, ktorý sa raketovo rýchlo rozvíjal a titul by sa musel niekoľkokrát prispôsobiť novšiemu systému. Štúdio sa navyše sústredilo na Final Fantasy XIII, a aj keď sa ešte v roku 2005 a 2007 niekoľkokrát o možnom remaku niečo objavilo, bol to až rok 2015, kedy bol na E3 konečne oficiálne oznámený remake Final Fantasy VII. Čakali sme teda dlho (a fanúšikovia pôvodnej hry určite ešte dlhšie)... ale našťastie nie nadarmo, pretože výsledné dielo má všetko, čo by správny remake mal mať.

Final Fantasy VII Remake Slums and Heaven Bar | Alza Gaming (Gameplay, PS4, No Commentary)

Prvé okamihy „pokoja“ vo Final Fantasy VII strávite v bare s vidinou epického dobrodružstva, ktoré zahŕňa výmenu... filtrov.

Nie je terorizmus ako terorizmus

Tu nás, prosím, necitujte. Terorizmus je zlý takmer za všetkých okolností, ale tu si jednoducho budete hovoriť, že bojujete za „správnu vec“ (čo si napokon hovoria zrejme všetky radikálne skupiny). Ale späť k veci. Final Fantasy VII sa odohráva vo svete, ktorý sa nazýva jednoducho Planéta. Na tej sa v jednom mieste nachádza technologicky úžasné mesto Midgar, ktoré je zložené z niekoľkých vysokých plošinových vrstiev (Plates) určených pre majetnejších občanov a tiež pre niektorých pracovníkov spoločnosti Shinra, ktorá má v podstate celé mesto pod palcom. Pod týmito plátmi sa nachádzajú slumy, skládky a tiež všetci ostatní obyvatelia. Bieda, útlak a iba umelé osvetlenie z takzvaných elektrónkových sĺnk zavesených na spomínaných plátoch sú ich každodenný chlieb, takže by sa dalo očakávať, že by si každý druhý chudák zo slumu prial pád Shinra.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: Shinra Final Fantasy VII Remake; gameplay: Shinra prezident Final Fantasy VII Remake; gameplay: Shinra zbraňová divízia
Spoločnosť Shinra je plná zloduchov, väčšina obyčajných ľudí ju ale vníma ako organizáciu, ktorej ide o ich blaho.

Opak je ale pravdou. Shinra vedie dôslednú propagandu, ktorá vymýva mozgy na jednotku, takže takmer každý ďakuje spoločnosti za to, že môžu existovať v tak skvelom meste, akým je Midgar. Aby však Midgar mohol fungovať, potrebuje na to palivo a v tomto prípade je tým palivom samotná esencia planéty, takzvaná „Mako“. Práve tu spoločnosť Shinra neúnavne ťaží z povrchu zemského, zatiaľ čo okolitý svet okolo Midgaru chradne a umiera, čo síce niektorých ľudí trápi, ale poznáte to – hlavne, že žijeme, takže prečo sa starať o detaily. Niektorí sa však starajú, čo je prípad eko-teroristickej skupiny Avalanche. S ňou sa zoznámite hneď na začiatku hry, pretože si jedna z agresívnejších buniek Avalanche najala ex-SOLDIERa (SOLDIER je špeciálne vycvičený agent patriaci pod spoločnosť Shinra) Clouda Strifa, aby im pomohol preniknúť do jedného Mako reaktora a následne ho zničiť. Tu sa ujímate vedenia konečne vy a púšťate sa do akcie.

Mesto Midgar je ponurá „pizza“, do ktorej sa zamilujete

Ak ste mali tú česť s pôvodným Final Fantasy VII, pravdepodobne ste po prvom zapnutí remaku zbierali sánku z podlahy. Musela na vás dýchnuť moderná atmosféra temného Midgaru spolu s jeho monumentálnou rozlohou. Ja, ako nováčik v Cloudových nohaviciach, som skôr venoval pozornosť hlučnému Barretovi, vodcovi bunky, ktorá si ma (Clouda) najala, a ostatným členom skupiny, ale viem si predstaviť, že fanúšikovia originálu prežívali nostalgické orgie.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: Jessie Final Fantasy VII Remake; gameplay: Aerith Final Fantasy VII Remake; gameplay: Chocobo
Jessie, Aerith a ostatní sú síce fajn, ale taký chocobo (vpravo), toho by chcel každý...

Od prvého okamihu titul nastolil tempo, ktoré sa mu väčšinu času darilo udržiavať, takže aj keď som sa kochal prostredím, menil si vybavenie alebo sa len prechádzal po chudobných štvrtiach Midgaru, stále som mal pocit, že postupujem vpred a že hra nemala žiadne hluché miesta. Jednotlivé postavy sú tu predstavované v stráviteľných intervaloch, a to isté platí aj o nových zbraniach a ostatnom vybavení. Jednoducho máte stále pocit, že objavujete niečo nové.

Clouda Strifa, mrzutého, ale „anime krásneho“ žoldniera si po chvíli zamilujete a to isté platí aj o zvyšku teroristickej skupinky, ktorej členovia pôsobia ako skutoční ľudia vďaka skvelej práci scenáristov. To ocenia hlavne hráči pôvodného Final Fantasy VII, kde boli niektoré postavy trochu ploché (Wedge a Biggs) – teraz v remaku ide v podstate o úplne nových ľudí s vlastnými pocitmi, motiváciami a pohnútkami.

Nech už sa v Midgare ocitnete kdekoľvek a v akejkoľvek situácii, jeho obyvatelia budú reagovať na vzniknuté situácie, čo celkový pôžitok z hry ešte viac umocňuje. Takmer každý z nich má nejaký komentár k dianiu v hre a občas narazíte aj na táraninu priamo reflektujúcu to, čo ste práve urobili – napríklad pomohli miestnej domobrane vyčistiť prostredie od monštier, alebo našli stratené mačky. Áno budete hľadať aj zatúlané mačky, pretože prečo nie.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: Betty Final Fantasy VII Remake; gameplay: mačka Final Fantasy VII Remake; gameplay: taneční klub
Práca žoldniera zahŕňa hľadanie stratených mačiek a tiež tanečné vystúpenia, ktoré (v tomto prípade) rozhodnú o Cloudovom bytí, či nebytí. Japonská hra so všetkým!

Keď už som hovoril o dobre nastolenom tempe, musím tiež spomenúť, že v prípade vedľajších úloh hra trochu pokrivkáva, keďže sa nedá povedať, že by boli ktovieako nápadité. Väčšinou ide o typ „nájdi a dones“ alebo „zabi a ohlás sa“, ale vzhľadom na to, že vždy nejako dopĺňajú príbeh a dianie okolo vás, nebudete si pripadať len ako poslíček a celkom s radosťou sa vždy vrhnete na ďalšie.

Súboje sú korením Final Fantasy VII

Bitky v pôvodnom Final Fantasy prebiehali v takzvanom Active Time Battle semi-ťahovom móde, ktorý sa dočkal určitého návratu aj v remaku, ale s tým rozdielom, že súboje sú teraz real-time. Hru si ale môžete „zastaviť“ (resp. aktivovať naozaj veľmi pomalý bullet-time) stlačením tlačidla X a svojim zverencom v pokoji zadať rozkazy ako útok, použitie mágie, predmetu, alebo aktiváciu špeciálnej schopnosti. Samozrejme môžete celú hru prejsť bez zastavenia a používať len prednastavené skratky, ale takýto priechod by zrejme fungoval len na najjednoduchšej obťažnosti. Tých máte na výber zo začiatku tri.

Final Fantasy VII Remake Airbuster Boss Fight

Súboje s bossmi sú o trpezlivosti a starostlivom manažmente vašej skupiny. Aj ten najväčší kolos sa dá, s určitou dávkou odhodlania, nakoniec zdolať.

Obťažnosť Classic sa asi najviac približuje tomu, ako fungovala pôvodná hra. Vaši zverenci sami útočia, sami sa bránia a vy sa len staráte o zadávanie príkazov, čo znamená zoslať kúzlo, alebo použiť predmet. Ide o pohodový priebeh, pri ktorom môžete mozog odložiť na nočný stolík a vychutnávať si iba príbeh. Obťažnosť Easy je to isté čo Classic, ale nepriatelia sú... no jednoducho easy. Ak si chcete Final Fantasy VII Remake užiť so všetkým, čo k nemu patrí, odporúčam Normal, ktorý preverí ako vaše reflexy, tak aj taktické uvažovanie.

Keďže ide o RPG, postavy majú svoje štatistky, ako je napríklad sila, rýchlosť, odolnosť na rôzne elementy atď. Všetky predmety a zbrane, ktoré nájdete alebo si zakúpite, sú dosť variabilné na to, aby ste napríklad z Clouda urobili zručného čarodejníka a napríklad Tifu, čo je cloudová kamarátka z detstva a jedna z možných členiek vašej družiny, vyzbrojili ako tankovaciu mlátičku.

Štatistiky vašich postáv sa zvyšujú automaticky s pribúdajúcimi levelmi. Hráč si iba vyberá, ktorú zo svojich zbraní vylepší a aké schopnosti jej priradí. Tie (schopnosti) napríklad prichádzajú v tzv. Materia kryštáloch, ktoré môžete zasadiť do zbroje a zbraní. Každý z týchto kryštálov má rozličné vlastnosti. Niektoré vám umožnia zosielať mocné kúzla, iné prepožičajú vašej zbrani elementárne vlastnosti a ďalšie napríklad zvýšia vaše zdravie, alebo umožnia aktivovať špeciálne schopnosti. Materia kryštály v niektorých prípadoch môžete medzi sebou prepájať – ak napríklad spojíte Ice Materia s Elemental Materia, nielenže budete môcť zosielať ľadové kúzla, vaša zbraň bude navyše disponovať mrazivým zranením.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: statistiky nepřátel Final Fantasy VII Remake; gameplay: weapon core Final Fantasy VII Remake; gameplay: Tifa souboj
Zo všetkých štatistík a vlastností sa vám bude spočiatku točiť hlava, ale Final Fantasy VII všetko pomerne jednoducho vysvetlí. Ak by vám predsa len nebolo niečo jasné, v hlavnom menu nájdete tiež užitočný manuál.

Všetky zbrane majú navyše špeciálnu zručnosť, ktorú sa „naučíte“, ak zbraň dosiahne úroveň 4. Tieto schopnosti potom môžete používať so všetkými ostatnými zbraňami. A takmer každá Materia má niekoľko úrovňových stupňov, ktoré buď zvyšujú celkové poškodenie, alebo odomykajú úplne nové zručnosti, takže aj keď pri získaní ďalšej úrovne u postavy nevyberáte nové schopnosti, nedá sa povedať, že by tu nebol priestor na experimentovanie.

Final Fantasy VII ponúka rad ťažších bossov, ktorí preveria vaše schopnosti a dôvtip. Skoro každý nepriateľ má svoje silné a slabé stránky, ktoré môžete využiť (v prípade bossov to platí dvojnásobne) a ich porazenie vo vás vyvolá nadšenie nepodobné tomu, ktoré možno zažiť pri niektorých hrách od FromSoftware. Čerešničkou na torte sú tiež „summons“, mocné stvorenia elementárnych dimenzií, ktoré si pri obzvlášť náročných súbojoch môžete na krátku chvíľu povolať na pomoc.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: spider bot Final Fantasy VII Remake; gameplay: Ghost Final Fantasy VII Remake; gameplay: Barret fire
Nepriatelia môžu niekedy pôsobiť zastrašujúcim dojmom. Stačí však pár dobre mierených striel do správnych miest, využitie chvíle slabosti protivníka a máte vyhrané.

Fantasy nie vždy fantasticky pekné?

V priebehu hrania som sa, bohužiaľ, stretol aj s niektorými nedostatkami. Nejde síce o nič zásadné (hra mi ani raz nespadla), ale patrí sa ich tu spomenúť. V určitých lokáciách si všimnete neskoro doskakujúce textúry a v horších prípadoch budú na niektorých objektoch snáď úplne chýbať – takmer všetky dvere v hre vyzerajú, ako by ich tvorcovia zabudli poriadne otextúravať. Celkom pravidelne sa mi stávalo, že ak som tryskom prebiehal niektorú z ulíc slumu, začali sa predo mnou náhle zjavovať NPC, ktoré hra nestíhala včas načítať.

Súboje sú z počiatku chaotické a kamera v niektorých prípadoch vyložene skáče tak, aby ste na nepriateľa absolútne nevideli (zvlášť na tých lietajúcich), ale na to sa dá zvyknúť. V drvivej väčšine prípadov prostredie okolo vás pôsobí nádherne, živo a realistickým dojmom, takže tieto nedostatky pomerne ľahko prehliadnete. Kapitolou samou o sebe by boli všetky dôležitejšie postavy, s ktorými sa stretnete a ktoré vám pomôžu (poprípade skomplikujú život), ale to by som sa púšťal do vôd spojlerov. Stačí teda povedať, že vám prirastú k srdcu. Keďže ide o japonskú hru, o výstredné charaktery tu nie je núdza. Za nejaký čas budete premýšľať nad tým, na akého ďalšieho čudáka natrafíte za týmto rohom a možno sa tiež pristihnete, že sa na podobné stretnutia budete vyložene tešiť.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: šrot Final Fantasy VII Remake; gameplay: Slums Tank Final Fantasy VII Remake; gameplay: Hoodlum příšerka
Občas sa Final Fantasy VII ukázalo v nie práve podarenom vizuále. Na skládke a slumoch síce nie je nikdy nič pekné, ale textúry niekedy vyzerali, že si jednoducho odskočili do inej hry a už sa nevrátili.

Najväčším „nedostatkom“ je potom rozdelenie celej hry na epizódy. Final Fantasy VII Remake je totiž len o meste Midgar, ktorý bol v pôvodnej hre z roku 1997 iba zlomkom toho, čo titul v tom čase ponúkal. Podľa slov tvorcov by mala každá z ďalších epizód ponúkať slušnú porciu herného času, takže by nemalo ísť o na obsah chudobné DLC. Treba sa však obrniť trpezlivosťou, pretože v podstate pôjde o nové hry, alebo skutočne obsiahle datadisky, ktorých vývoj nejaký ten čas zaberie.

Prvá časť Final Fantasy VII Remake nesklamala

Štúdio Square Enix dokazuje, že vie robiť remaky. Final Fantasy VII si zachovalo svoje čaro a charizmu z deväťdesiatych rokov a sprostredkovalo ju modernému hráčovi. Či už patríte medzi fanúšikov série, alebo nie, túto hru by ste si rozhodne nemali nechať ujsť. Nájdete tu zaujímavé herné charaktery, vzrušujúci príbeh, vydarený súbojový systém a skvelý hudobný sprievod, o ktorom som sa trestuhodne zabudol zmieniť.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: príbeh Final Fantasy VII Remake; gameplay: Cloud Crossdress Final Fantasy VII Remake; gameplay: Hoodlum XIII
Z obrázkov môžete usúdiť, že Final Fantasy VII Remake bola čarovná (a mnohokrát) šialená jazda. Hneď by som si dal prídavok, a pokial možno – presne pokračovanie.

Napriek niektorým chybičkám na kráse a nedostatkom ide o dielo, ktoré si užijú všetci fanúšikovia dobrých RPG a o ktorom sa bude ešte hodný čas hovoriť, a to nielen kvôli ďalším epizódam. Jednoducho ide o remake hry, ktorá formovala celú jednu generáciu hráčov a s gráciou sa teraz predstavuje tej ďalšej. Znovu sa ukazuje, že remaky majú zmysel, a ak sa podaria, v mnohom prekonávajú aj svojich pôvodných zástupcov. Teraz už len počkať ďalších pár rokov a zistiť, ako sa tvorcovia popasujú s budúcou časťou príbehu Final Fantasy VII.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Final Fantasy VII Remake: záverečné hodnotenie

        Hodnotenie 90 % Alza Gaming
Verdikt:

Final Fantasy VII Remake by mohol fungovať ako šablóna pre všetky remaky. Mesto Midgar vás pohltí, „vyťaží“ a na konci vypľuje s prísľubom, že pokračovanie bude ešte lepšie a dramatickejšie, než tento úvod, ktorý vám zaberie okolo 40 hodín herného času. Final Fantasy VII Remake si užijete, či už patríte medzi fanúšikov pôvodnej hry alebo do nej nastupujete ako čerství JRPG zelenáči.

Final Fantasy VII Remake; recenzia

Klady

  • Parádna atmosféra mesta Midgar
  • Skvele napísané hlavné (a vedľajšie) postavy
  • Príbeh
  • Súbojový systém
  • Vo väčšine prípadov grafika a hudobný sprievod
  • Tifa a Aerith
  • Slušný herný čas

Zápory

  • Občas hnevá kamera
  • Niekedy neskoro doskakujúce textúry
  • Epizodické rozdelenie hry
Jiří Fait

Jiří Fait

Volám sa Jiří Fait a dalo by sa povedať, že videohry sú motorom môjho života už od doby, čo sa mi po prvýkrát dostala pod ruku guľôčková myš. Takže som vlastne taký herný „boomer“ a som na to patrične hrdý. Okrem športu, ktorý pod EA a 2K prišli o dušu, nepohrdnem takmer žiadnym žánrom, pokiaľ ma príbeh danej hry udrží pred monitorom. Na poli hernej žurnalistky zo seba stále oklepávam neskúsenú zelenú trávu, ale o to väčšia zábava je krôčik po krôčiku sa posúvať vpred.

i Mohlo by vás zaujímať

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB14