Sériu vývojárskej ikony Sida Meiera asi nie je nutné predstavovať, ale ak sa nájde niekto, komu Civilization VI nič nehovorí, tak vedzte, že sa v rámci tejto ťahovej stratégie snažíte všetkými dostupnými prostriedkami zanechať čo najhlbšiu stopu v histórii ľudstva. Pravidelne sa tvorbou vlastných dejín zaoberajú PC-čkári, vlani sa k nim pridali majitelia Switchu, ale až teraz svoju šancu dostanú konzoly PS4 a Xbox One. Ako sa konverzia na tieto platformy podarila, zistíte v našej recenzii.
• Žáner: Ťahová stratégia • Multiplayer: Áno • Vývojár: Firaxis Games • Vydavateľ: 2K Games • Platformy a Dátum vydania: PC (21. októbra 2016); Switch (16. novembra 2018); PS4, Xbox One (22. novembra 2019) • Homepage • Čeština: Nie
• Recenzia: 3. 12. 2019 • Autor: Jakub Němec
Na titul Civilization VI som si v tomto roku spomenul niekoľkokrát ešte pred oznámením konverzie pre konzoly PS4 a Xbox One. Prvýkrát k tomu došlo, keď som premýšľal nad kúpou Switchu a jedným z lákadiel bolo vziať si „Civku“ všade so sebou, a druhá príležitosť sa naskytla v rámci výstavy Gamescom 2019 počas projekcie očakávanej stratégie Humankind, ktorá si od Civilization VI zrejme požičala o niečo viac než len vizuálnu stránku. Osud to zrejme chcel, aby som sa do bojov o vlastnú existenciu proti okolitým národom nakoniec pustil, takže som sa na desiatky hodín uchýlil do sveta, v ktorom funguje milovaný aj preklínaný mechanizmus „ešte jedno kolo a idem spať“.
V rámci pretvorenej verzie pre konzoly sa môžete tešiť ako na základnú hru, tak aj na obe rozšírenia Rise and Fall a Gathering Storm, ktoré si však musíte kúpiť zvlášť, hoci sú tieto dve DLC v jednom cenovo pomerne výhodnom bundli. Vďaka faktu, že máte príležitosť zahrať si kompletnú Civilization VI už od samotného začiatku, tak odpadá kritizovanie niektorých častí, ktoré boli tvorcami nedotiahnuté, aby ste prahli po vyššie uvedených DLC. Napriek tomu sa vám zdvihne tlak z toho, že sa štúdio Firaxis, resp. vydavateľ 2K nerozhodli vydať svoju tri roky starú hru ako verziu Game of the Year alebo podobný ekvivalent. Aby ste si totiž užili hĺbku všetkých mechaník, je obstaranie oboch rozšírení nutnosťou, pretože základná hra je, mierne povedané, polovičatá.
Nech sa rozhodnete pre akúkoľvek investíciu, ak chcete svoju krajinu priviesť k blahobytu, čaká na vás klasický mix ťahovej stratégie a dejepisného manažmentu. Či pritom stavíte na bádanie vedcov, vytvoríte zázemie pre umeleckú tvorbu, politickými kľučkami machiavelisticky povediete svojich spojencov proti sebe a podmaníte si celosvetové zhromaždenie, obrátite celú planétu na vašu vieru či vojensky pošliapete svojich susedov a všetkých zovriete do svojho milého diktátorského náručia, sa nikto pýtať nebude. Dejiny predsa píšu víťazi, že áno. A v Civilization VI dvojnásobne, pretože okrem štartových predpokladov, špeciálnych jednotiek a charakteristických zručností nie ste spútaní žiadnou historickou kostrou.
Už dlho je mi záhadou, podľa akého kľúča autori série Civilization vyberajú vodcov jednotlivých frakcií, ale chápem, že pchať Caesara neustále do Ríma by unudilo aj fanatikov s legionárskou štandardou nad posteľou. Preto sa často stretnete s menej známymi osobnosťami dejín jednotlivých národov, ktoré so sebou prinášajú zaujímavé špecifiká. Voliť medzi nimi budete podľa budúceho štýlu hrania. Keď som sa napríklad rozhodol, že sa pokúsim premôcť svojich sokov nábožensko-ekonomickou stratégiou, siahol som po poľskej Jadwige (slovensky Hedviga). Vieru možno viac menej zaštepiť na ktorýkoľvek prístup, takže sa aj Matej Korvín so svojím agresívnejším prístupom môže spoľahnúť na svojich misionárov.
Celkovo si budete môcť vybrať zo 43 národov, medzi ktorými sa vyskytnú velikáni dejín, ako Traianus, Sulejman, Saladin, Čchin Š'-chuang-ti čiže Prvý cisár či Teddy Roosevelt, a taktiež ženy na trónoch veľkých ríš, medzi ktorými nemôže chýbať Katarína Medicejská, Eleonóra Akvitánska (vo francúzskej aj anglickej alternácii), Viktória I. alebo už spomínaná Jadwiga. Svoje miesto však majú tiež v našich končinách menej známe postavy, ako holandská Wilhelmína, brazílsky Pedro II., Maorský Kupe či exotický Mansa Músa z Mali. Vyberať zo všetkých možností je naozaj očistec, ale ak sa nechcete spoliehať na osobné sympatie podľa znalostí dejín či disneyovskej podoby a túžite po postave šitej na mieru, budete sa musieť prehrýzť tonou textu o jednotlivých bonusoch.
Po zvolení charakteru, obťažnosti a veľkosti mapy vám už nič nebráni vstúpiť do kolbiska dejín a ukázať, čo vo vás drieme. Improvizácia a prispôsobivosť okolo vás budú poletovať od prvých ťahov, len čo si založíte prvé mesto a narazíte na prvých susedov. Zmienil som sa o svojom pokuse s Jadwigou, ktorá sa vďaka trhovým a cirkevným bonusom môže dostať do popredia v kultúrnych aspektoch na úkor vojenstva. Čo však robiť, keď sa okolo vás začnú rojiť Traianovi Rimania a Kýrosovi Peržania, čo sú typickí agresori? Vďaka dobráckemu vzhľadu som hodil svojím panovníckym očkom smerom k latinsky hovoriacemu veliteľovi, omotal si ho okolo prsta a on poslušne ničil Peržanov za mojej nepatrnej asistencie, zatiaľ čo ja som šíril po celom kontinente svojich vierozvestcov.
Rôznorodé prístupy sú najsilnejšou stránkou Civilization VI, rovnako ako v minulých dieloch sledujete viac ciest smerujúcich ku sláve a oplatí sa zamerať jedným smerom. Ostatné však nie je možné úplne zanedbávať (predovšetkým armádu), pretože sa môže stať, že sa ocitnete úplne bezbranní, takže štvrte (spôsob rozvoja miest v aktuálnom dieli) s rôznou špecializáciou budete budovať o sto šesť. Tiež vývojové stromy jednotlivých vynálezov, štátnych zriadení a ďalších prvkov sú navzájom previazané, takže sa nemôže stať, že by sa vám po mape preháňali vojaci v džípe, zatiaľ čo vaši ľudia si ešte len užívajú feudálne pomery. Ubiehajúci čas na vás zároveň tlačí s končiacimi etapami dejín, ktoré môžu váš národ priviesť k úpadku alebo ku zlatému veku.
Za vedecké objavy, cestopisné objavy, politické úspechy a ďalšie historické zlomy zbierate body, ktoré sa postupne pripočítajú k hodnoteniu vašej ríše vo vopred dedikovaných koncoch historických ér. Ak sa vám nebude v danej etape dariť, vaša civilizácia upadne a budete sa ťažko spamätávať, aby ste sa dostali medzi najlepšie národy, zatiaľ čo pri maximálnom vyplnení stupnice využijete príjemné bonusy (udržať sa na vrchole je ale naozaj ťažké). DLC Rise and Fall vám spoločne so širšími voľbami v politickej časti ponúka viac výziev a tiež prostriedkov, ako potrápiť svojich súperov.
V druhom prídavku Gathering Storm sa o svoje slovo prihlási príroda, ktorá ukáže, že niektoré vaše smelé plány sú na smiech. Budovať dôležité mesto pri činnej sopke sa nevypláca už od čias Pompejí, záplavové oblasti nemusia prinášať len úrodnú pôdu, ale aj vodu po kolená ako v uliciach Benátok, a sucho ako z biblickej apokalypsy. Matka Zem sa skrátka hnevá, keď na jej povrchu začnete budovať priemyselné komplexy a z jej vnútra ťahať nerastné bohatstvo. Okrem rozmarov počasia budete musieť riešiť aj politické krízy, o ktorých sa dá rokovať na federálnych snemoch. S dostatočným vplyvom (s pripočítaním mestských štátov) dokážete presadiť akúkoľvek vyhlášku, ktorá vám môže priniesť prevratné odmeny.
V hrateľnosti skrátka nemožno Civilization VI nič väčšie vytknúť a jediný väčší problém vidím v umelej inteligencii súperov, ktorí občas vykonajú dosť nelogické kroky. K mojim favoritom patrí odmietnutie verejnej deklarácie priateľstva, aby to v ďalšom kole vykonali oni sami. To je len špička ľadovca, ktorá siaha hlbšie predovšetkým pri diplomatickom vyjednávaní. Je pravdou, že s vyššími obťažnosťami sa rozumnosť vojensko-politických krokov zvyšuje, ale aj tak občas AI zaperlí. Na druhej strane súčasná politická situácia ponúka tak bizarné momenty, že vám môže správanie sa miestnych virtuálnych elít pripadať relatívne normálne.
Tvorcom sa podarilo zachovať aj kvalitu grafickej stránky, ktorá sa mi osobne dosť páči, ale zároveň chápem hlasy kritizujúce jej až detský vzhľad. Predovšetkým pri rade vodcov pôsobí animácia až disneyovským dojmom. Mapa je prehľadná vďaka úplne vypovedajúcim ikonám, divy sveta majestátne čnejú nad rozvíjajúcimi sa mestami, ktoré okrem svojich centier postupne budujú tiež špecializované komplexy (to je novinka oproti starším dielam, skrátka sú všetky druhy stavieb rovnakého typu na jednej kope v ucelených štvrtiach). Jediná väčšia výčitka sa týka menšej prehľadnosti pri pobyte vyššieho množstva jednotiek na jednom políčku, či v hexagonoch blízko seba, pretože sú na seba príliš natlačené.
Zároveň je celkom očistec medzi nimi prepínať, než si na konzolový systém ovládania zvyknete. Veľmi pekne je vyriešená správa miest a fakt, že všetko okolo vašej civilizácie máte úhľadne schované pod roletou ovládanou ľavým tlačidlom a globálne akcie pod pravým. Z pohybu po mape sveta, predovšetkým v neskorších fázach, vám však začne tikať v oku. Lepšie sa posúvanie po jednotlivých šesťúholníčkoch asi vyriešiť nedalo, napriek tomu ide o používateľsky dosť nepohodlný prvok (hlavne uskakovanie aktívneho políčka niekam na okraj mapy), ktorý musíte zniesť kvôli konverzii na konzole. Skrátka v niektorých ohľadoch sa myš a klávesnica nahradiť nedá.
Zdanlivo teda nič nebráni pohodovému hraniu civilizačnej ťahovej simulácie. Ak sa nechcete vrhnúť na tradičný skirmish mód, v ktorom pravidelne hráči utápajú najväčšie množstvo času, môžete sa pustiť do jedného z piatich pripravených scenárov plne preverujúcich vaše vodcovské schopnosti. Ak si brúsite zuby na multiplayer, tak zatiaľ kroťte svoje vášne, pretože v priebehu recenzovania dosť haproval a občas bol dokonca úplne nehrateľný. Tento výrazný nedostatok však v mojich očiach nedosahuje taký dôraz, pretože okrem tiesnenia sa pri jednom PC som hru pre viacerých hráčov v „Civke“ nikdy nezapol kvôli jej zdĺhavosti, takže veľmi záleží na vás, akú veľkú porciu zábavy pre vás multiplayer predstavuje.
Civilization VI nezaprie svoje počítačové korene, ale napriek tomu ide o jednu z najlepších ťahových stratégií, ktoré môžeme na konzolách PS4 a Xbox One nájsť. Až na niektoré nepríjemnosti spojené s konverziou a ovládaním teda chválim technické a grafické spracovanie. Samotná hrateľnosť nemusí sadnúť každému, ale ak ste niekedy privoňali k sérii Sida Meiera a bavila vás, bude pre vás Civilization VI návrat k rokmi preverenému hernému konceptu, ktorý sa inovoval v rámci svojej žánrovej škatuľky. Nakoniec si teda len dovolím opätovne maličkú výčitku, že by pre vydavateľov nebol až taký veľký problém, keby vyšla základná hra a DLC ako komplet, ale to pripisujem skôr svojej naivite.
Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pro verziu.
• Zdroje: Vlastné
Klady
Zápory
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2100T 2.5GHz/AMD Phenom II X4 810 | Intel Core i5-4690T 2.5GHz/AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTS 450 v4/Radeon HD 5570 1024MB | NVIDIA GeForce GTX 770/Radeon HD 7970 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 12 GB | 12 GB |
Civilization VI vychádza po novom od 22. novembra 2019 na PS4 a Xbox One. Titul je už k dispozícii na PC od 21. októbra 2016 a Switch od 16. novembra 2018. O novinkách vás budeme informovať.
• Oznámenie: 26. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
State of Play z 24. septembra priniesol množstvo zaujímavých noviniek a informácií, o čom si podrobne môžete prečítať v našom tematickom článku. Medzi titulmi sa objavila aj ťahová stratégia Civilization VI, ktorá si na konzolách odbila premiéru na stroji od Nintenda, teda na Switchi, 16. novembra 2018. Po roku sa pripravuje tiež pre systém PlayStation 4, ktorý na poriadnu stratégiu už dlhší čas čaká. Dočká sa už 22. novembra, kedy vyjde klasická Civka s vizuálom presne takým, ako ho poznáme z počítačov. Microsoft však nezostáva pozadu, a preto sa v rovnaký deň privalí Civilization VI tiež na jeho konzolu Xbox One.
Otázkou bude, ako sa celý koncept založený na množstve tabuliek, rebríčkov a vývojových stromov bude ovládať na gamepade (aby sme nakoniec nemuseli zapájať klávesnicu a myš). Všetko sa dozvieme o dva mesiace, kedy si budeme môcť zahrať základnú verziu, popr. prikúpiť bundle s DLC s hlbšími politickými mechanikami Rise & Fall a s prírodnými katastrofami Gathering Storm. Na PlayStation 4 sa stretneme aj s kmeňmi Núbijcov s Kmérov, popr. indonézskou civilizáciou s vlastnými scenármi úplne zadarmo. Fanúšikovia Civilization si teda môžu pripravovať miesto na disku svojej konzoly, zatiaľ čo vlastníci počítačovej verzie sa môžu zapojiť do nového battle royale režimu Red Death s fantasy postapokalyptickou tematikou, ktorý odštartoval odštartoval v septembri 2019.
• Zdroje: civilization.com, YouTube (PlayStation, Sid Meier's Civilization)