Štartovacie káble vám v prípade vybitej autobatérie pomôžu opäť naštartovať motor pripojením k nabitej autobatérii iného vozidla. Hodia sa najmä v zimných mesiacoch, kedy k zníženiu kapacity autobatérie dochádza hlavne pri krátkych jazdách. V našej ponuke nájdete kvalitné štartovacie káble preverených značiek, ako ich vybrať?
Štartovacie káble – výhody a nevýhody medi a hliníka
Štartovacie káble sa obvykle vyrábajú z medi a hliníka, môžu však obsahovať aj prímesi iných kovov. Spravidla platí, že 100 % materiály bez prísad majú lepšie vlastnosti, ako materiály s prísadami iných kovov.
Štartovacie káble z medi
Zvládajú až 1,3× vyššie prúdové zaťaženie.
Sú odolnejšie voči prelomeniu.
Vyššia obstarávacia cena.
Štartovacie káble z pomedeného hliníka
Nízka obstarávacia cena.
Zvládajú menšie prúdové zaťaženie.
Pomerne ľahko sa zlomia.
Štartovacie káble podľa prierezu vodiča
Kým štartovacie káble na diesel by mali byť medené s prierezom minimálne 25 mm² a štartovacím prúdom 600 A, na naštartovanie benzínového motora postačí menší prierez vodiča a nižší štartovací prúd.
Materiál
Prierez vodiča
Štartovací prúd
Vhodné pre:
Meď
9 mm²
200 A/5s. max.
motorky, záhradnú techniku, štvorkolky a benzínové motory automobilov do 1 600 ccm
Pomedený hliník
16 mm²
Meď
16 mm²
400 A/5s. max.
benzínové motory automobilov do 2 500 ccm
Pomedený hliník
25 mm²
Meď
25 mm²
600 A/5s. max.
naftové motory automobilov do 3 000 ccm alebo benzínové motory automobilov do 5 500 ccm
Pomedený hliník
35 mm²
Meď
35 mm²
800 A/5s. max.
naftové motory osobných vozidiel a dodávok do 4 000 ccm alebo benzínové motory automobilov do 7 000 ccm
Pomedený hliník
50 mm²
Chcete mať univerzálne káble na naštartovanie benzínu aj dieselu? Odporúčame štartovacie káble 600 A. Cena je v porovnaní s nižším štartovacím prúdom len o kúsok vyššia.
Štartovacie káble na diesel
Automobily s dieselovými motormi často nenaštartujete cez bežné štartovacie káble. Dôvodom býva malý prierez vodiča, ktorý už dnes býva problémom aj pri kábloch masívnej hrúbky. Poriadne hrubý kábel býva často tvorený silnou vrstvou izolácie a len tenkým vodičom. Štartovacie káble na diesel preto vyberajte starostlivo.
Pozorne si strážte parameter „prierez vodiča“.
Neberte do úvahy nič ako „hrúbka kábla“.
Prípadne si prečítajte recenzie na vami vybrané káble.
Ak sa chystáte obnoviť službu nákladného vozidla, budete musieť vykonať štartovanie cez káble 24 V. Nižšie napätie by tu nebolo vôbec účinné.
Svorky na autobatérie
Na naštartovanie naftových motorov s väčším objemom vyberte svorky na autobatérie s čisto medenými vodičmi silného prierezu.
Svorky na autobatérie bez izolácie
Znižujú cenu káblov.
Umožňujú ľahšie zapojenie.
Zvyšujú nebezpečenstvo spôsobenia skratu.
Vhodné iba pre skúsených používateľov.
Izolované svorky na autobatérie
Poskytujú lepšiu ochranu proti skratovaniu vodičov.
Štartovacie káble zvládne použiť aj netechnický používateľ vozidla, dôležité je dodržať pár jednoduchých krokov. Ako zapojiť štartovacie káble?
Štartovacie káble zapájajte pri vypnutom zapaľovaní a zatiahnutej ručnej brzde.
Ako prvý vždy pripájajte červený kábel na kladný pól (+) vybitej batérie.
Následne jeho druhý koniec na kladný pól (+) nabitej batérie.
Potom pripojte druhý kábel (čierny alebo modrý) na záporný pól (-) nabitého akumulátora.
Jeho druhý koniec potom spojte s dobre ukostrenou kovovou časťou motora s vybitou batériou.
!
Žiadny z káblov nikdy nepripájajte k zápornému pólu vybitej batérie. V krajnom prípade by mohlo dôjsť ku skratu a následnej explózii batérie.
Ako odpojiť štartovacie káble
V rámci bezpečnosti je nutné odpojiť káble správnym spôsobom. Ako odpojiť štartovacie káble?
Správny spôsob odpojenia dodržte, či už bude štartovanie úspešné alebo nie.
Štartovacie káble odpájajte v opačnom poradí, ako ste ich zapájali.
Najprv odpojte čierny či modrý kábel od záporného pólu (-) vybitej batérie.
Potom ho odpojte aj od nabitej batérie.
Nakoniec odpojte červený kábel od nabitej a neskôr aj vybitej batérie.
Štartovanie cez káble zvládne každý
Štartovanie cez káble nie je žiadna veda. Ako naštartovať auto cez káble?
Pri štartovaní cez káble používajte ako zdroj energie vždy plne nabitý akumulátor s rovnakým napätím.
Ako prvé naštartujte vozidlo s nabitou autobatériou a nechajte ho chvíľu voľne bežať so stálymi otáčkami.
Následne naštartujte vozidlo s vybitou autobatériou. Prvý pokus môže byť neúspešný, skúšajte to znova.
Po každom pokuse robte vždy krátke prestávky.
!
Štartér zapínajte vždy maximálne na 10 sekúnd. Zabránite tak prehriatiu svoriek a kábla.
Čo robiť, keď auto nejde naštartovať cez káble?
Ak sa vám nedarí naštartovať ani cez káble, prečítajte si pár našich tipov, čo robiť ďalej.
Pred začatím štartovania nechajte auto s nabitou batériou dlhšie naštartované.
Vyskúšajte auto s nabitou batériou držať pri štartovaní vo vyšších otáčkach.
Ak nič nepomáha, skúste zaobstarať štartovacie káble s väčším priemerom.
Ak stojíte ďaleko od domova a auto sa nedarí naštartovať cez káble, neoddávajte sa zúfalým riešeniam a zavolajte si odťahovú službu.
Oplatí sa auto štartovať jeho roztlačením?
Roztláčať alebo rozťahovať vozidlo pri štartovaní neodporúčame. Pre novšie vozidlá s katalyzátormi a vstrekovaním paliva tento spôsob naštartovania nie je vhodný. Do katalyzátora sa dostáva nespálené palivo, ktoré ho po naštartovaní motora poškodzuje. Štartovanie roztlačením škodí aj motorom s rozvodovým remeňom, pretože hrozí poškodenie remeňa alebo zmena polohy ventilov a piestov. Preto vždy použite štartovacie káble.
My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.