Obnoviť stránku

Ospravedlňujeme sa, ale z technických príčin sa momentálne na našich pobočkách môže vyzdvihnutie objednávky časovo predĺžiť. Na oprave usilovne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Ako vybrať štartovacie káble a štartovacie stanice

Aktualizované

V zime sa môže stať, že si kvôli vybitej autobatérii vaše vozidlo po otočení kľúčika ani neškrtne. V tom prípade prídu na rad štartovacie káble, ktoré vybitú batériu prepoja so zdravým akumulátorom iného auta alebo štartovacím zdrojom. Podľa čoho sa však pri ich výbere orientovať a na čo si dať pozor? Poradíme vám, ako správne vybrať štartovacie káble a zdroje.

Ako vybrať štartovacie káble a štartovacie stanice

Pred výberom si odpovedzte na tieto otázky

  • Chcete sa v prípade núdze spoľahnúť na ostatné vozidlá, alebo radšej na náhradný zdroj?
  • Ako výkonné auto máte – malé mestské vozidlo, veľké SUV či rodinné vozidlo typu Škoda Octavia?
Štartovacie káble

Štartovacie káble

  • Zásadný je prierez a materiál vodiča
  • Pripájajú sa na batériu druhého vozidla
  • Dĺžka 2,5 – 6 metrov

Prepoja vybitú autobatériu so zdravým akumulátorom iného auta alebo so štartovacím zdrojom. Mali by mať čo najväčší prierez vodiča v kábli, ktorý je v ideálnom prípade medený. Dobré štartovacie káble naštartujú aj veľkú dodávku s turbodieselom, nekvalitné nenaštartujú ani malý mestský automobil alebo motorku.

Najdôležitejšie parametre štartovacích káblov

Prierez vodiča

Najspoľahlivejšie vodítko ku kvalitným štartovacím káblom. Čím väčší prierez, tým auto ľahšie naštartujete. S vodičom s malým prierezom naštartujete len malý benzínový automobil, na dieselové stredné a väčšie vozidlá je potrebný hrubší vodič.

  • Menšie osobné automobily – odporúčaný prierez od 16 mm2.
  • Autá s motormi s objemom nad 2,5 l a dieselové motory – odporúčaný prierez káblov nad 25mm 2.



TIP: Častým neduhom niektorých výrobcov káblov je mystifikácia ohľadom hrúbky kábla. Hrubá izolácia totiž môže ukrývať tenké káble s prierezom 1,5 – 5 mm2, s ktorými nenaštartujete ani malé osobné auto, či dokonca motocykel. Riaďte sa údajom uvedeným na obale, nie hrúbkou kábla.

Materiál vodiča

Medené vodiče sú kvalitnejšie a teda drahšie ako hliníkové, ktoré sa oveľa častejšie lámu. Bohužiaľ častým neduhom je, že výrobcovia ich niekedy len poťahujú tenkou vrstvou medi. Pri pohľade na vodiče cez roztvorené kliešte vyzerajú ako medené.

Dĺžka káblov

Dĺžka štartovacích káblov sa štandardne pohybuje v rozmedzí 2,5 – 6 metrov.

Časté otázky pri výbere štartovacích káblov

Kedy batéria stráca najviac energie?

Najmä v zimnom období a počas krátkych jázd. Nie je výnimkou, že pri veľkých mrazoch sa vybije aj pomerne nový akumulátor. Pri jazde iba niekoľko kilometrov sa batéria nestíha dobíjať a iba stráca energiu. A čím nižšia vonkajšia teplota, tým rýchlejšia strata kapacity.

Môže auto s litrovým trojvalcom naštartovať veľký turbodiesel?

Pri prepojovaní batérií dvoch áut štartovacími káblami sa riaďte výkonom motora, ktorý by mal byť v prípade oboch áut minimálne približne rovnaký. Ak má pomáhajúce auto výrazne slabší motor než štartované, bude prepájanie dlhšie trvať a nakoniec sa celá akcia rovnako nemusí ani podariť.

Pomôže roztlačovanie?

Roztláčať alebo rozťahovať odporúčame len staršie autá, u tých moderných s katalyzátormi a vstrekovaním paliva tento spôsob naštartovania nie je vhodný. Do katalyzátora by sa dostalo nespálené palivo, ktoré by mohlo po naskočení motora katalyzátor zničiť. Škodí to aj motorom s rozvodovým remeňom, pretože hrozí poškodenie remeňa alebo zmena polohy ventilov a piestov.

Ako naštartovať auto cez káble a druhou autobatériou?

Na prepojenie potrebujete vozidlo s rovnakým napätím elektroinštalácie a zdravým a nabitým akumulátorom.

Zapojenie štartovacích káblov
  • Priblížte sa s pomáhajúcim vozidlom tak, aby vzdialenosť jeho batérie od tej vybitej bola kratšia, ako je dĺžka štartovacích káblov. 
  • Pred zapojením káblov vypnite zapaľovanie oboch vozidiel a zatiahnite ručné brzdy.
  • Pripojte svorku červeného kábla na kladný pól vybitej batérie.
  • Svorku na druhom konci červeného kábla pripojte na kladný pól nabitej batérie.
  • Pripojte druhý kábel, spravidla čierny, na záporný pól nabitej batérie.
  • Druhý koniec modrého či čierneho kábla pripojte napríklad na blok motora vozidla s vybitou batériou.
  • Naštartujte pomáhajúce vozidlo a nechajte ho bežať po celú dobu akcie naštartované. Predídete tým situácii, kedy dôjde k vybitiu aj druhej batérie tak, že auto samo nenaštartuje.
  • Nechajte obe vozidlá aspoň pol hodiny prepojené, aby ste čiastočne dobili batériu štartovaného auta, alebo použite káble, ktoré umožnia okamžitý štart.
  • Naštartujte auto s vybitou batériou. Pri štartovaní cez káble nezapínajte štartér na dlhšie ako 10 sekúnd, pretože svorky a kábel sa kvôli veľkému odberu prúdu zahrievajú. 
  • Ak sa štartovanie cez káble nepodarí na prvý pokus, nechajte vozidlá prepojené ešte niekoľko minút a potom štartovanie zopakujte.
  • Ak sa podarí auto naštartovať, vypnite motor vozidla so zdravou batériou. Ak zhasne hneď aj štartované auto, problém môže byť v jeho elektroinštalácii.
  • Po skončení akcie odpojte káble v opačnom poradí oproti ich zapájaniu.
  • Po vydarenom štarte dorazte do cieľa bez vypínania motora, aby mal alternátor čas dobiť batériu. Polhodinová či hodinová jazda ju nabije tak, že ďalšie štartovanie zvládne bez pomoci.
 
Štartovacie stanice

Štartovacie stanice

  • Široké možnosti využitia
  • Zaobídete sa bez pomoci ďalšieho auta
  • K dispozícii aj prenosné zdroje

Pomôžu naštartovať auto s vybitou batériou, ale poslúžia aj ako samostatný zdroj energie v karavanoch, lodiach alebo ako powerbanka do auta na dobitie telefónu, GPS navigácie a pod. Existujú varianty len na pripojenie do siete aj prenosné so zabudovanou batériou.

Najdôležitejšie parametre štartovacích staníc

Vstavaná batéria

Niektoré modely majú integrovanú batériu, tie potom nie sú závislé na pripojení do 220 V siete. Môžete ich voziť v kufri auta a nie ste závislí na pomoci druhých vozidiel.

Užitočné funkcie štartovacích zdrojov

  • Ochrana proti skratom, obrátenej polarite a prepätiu.
  • Automatické vypnutie po dobití autobatérie.
  • Niektoré prenosné modely možno dobíjať nielen zo siete, ale aj z konektora pre autozapaľovač.
  • Kompresor – nafúkne loptu, ležadlo, bazén a pod.
  • LED svietidlo – posvieti napríklad pri výmene kolesa.
  • Kolieska – umožnia ľahší pohyb po garáži.
  • Testery autobatérií vám pomôžu zistiť, či je akumulátor v poriadku

Časté otázky pri výbere štartovacích staníc

Na čo sú dobré štartovacie zdroje?

Štartovacie zdroje majú širokú škálu využitia. Predovšetkým dodajú energiu na naštartovanie auta, mobilné stanice však poslúžia aj ako samostatné zdroje energie napríklad v karavanoch. Nepotrebujete pripojenie do 220 V siete ani ďalšie auto, s ktorého batériou by ste spojili tú vašu. Pomôžu vám s naštartovaním nielen vo vašej garáži, ale aj kdekoľvek na ceste. Vybrané modely možno nosiť v priehradke a používať ako powerbanku na dobíjanie mobilných telefónov, tabletov, GPS navigácií a ďalšej elektroniky.

Aké existujú typy štartovacích zdrojov?

  • Štartovacie stanice na pripojenie do siete – závislé na elektrickej sieti, nemajú integrovanú batériu. Nie sú teda vhodné na dobíjanie autobatérií mimo garáž.
  • Štartovacie powerbanky – majú integrovanú batériu a sú menšie a ľahšie ako modely, v prípade ktorých sa nepočíta s častým prenášaním. Energiu vášmu akumulátoru teda dodajú kdekoľvek.

Ako naštartovať auto so zdrojom?

  • Vypnite zapaľovanie automobilu
  • Pripojte červený kábel na kladný pól vybitej batérie
  • Pripojte čierny kábel na záporný pól
  • Po pripojení kábla naštartujte

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB18