Áno. S krosovým bicyklom sa môžete vydať na dlhšie jazdy po ceste aj do ľahšieho terénu.
Krosové bicykle nie sú štandardne osadené príslušenstvom a je len na vás, či si zaobstaráte blatníky, svetlá a ďalšie príslušenstvo.
Áno. Do lesa či podobného terénu sa bicykel perfektne hodí. S bicyklom zvládnete aj väčšinu cyklotrás.
Na krosovom bicykli zaujímate tzv. neutrálny posed. Je to posed pod uhlom cca 40° medzi vaším telom a rovinou. Nie je príliš náročný na chrbát, ale zároveň nie je taký odpočinkový ako rekreačný posed, pri ktorom sedíte takmer úplne vzpriamene.
Výška rámu je najčastejšie udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám, prípadne podľa výšky postavy.
Výška postavy v cm | Výška rámu podľa označenia | |
---|---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm | |
160 – 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm | |
170 – 185 cm | 19", 20", L, do 52 cm | |
185 – 200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm | |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58 – 60 cm | |
*Hodnoty v tabuľke vyššie sú orientačné a vo výnimočných prípadoch sa môžu líšiť. |
Oceľové rámy majú vysokú pevnosť a nižšiu cenu. Ich nevýhodou je vyššia hmotnosť a podliehanie korózii. Karbónový rám je ľahší, dobre pruží a v priebehu nedochádza k zníženiu pevnosti. Duralový rám je lacnejší, ale zároveň ťažší ako karbónový.
Väčšina krosových bicyklov má odpruženú prednú vidlicu na tlmenie nárazov na ceste a v ľahšom teréne.
Najbežnejším variantom sú véčkové brzdy (v-brake), ktoré brzdia trením gumovej plochy o ráfik. Sú lacné, nenáročné na údržbu, ale ich brzdný účinok pri kontakte s vodou klesá. Druhým variantom sú brzdy kotúčové, ktoré brzdia dobre za mokra aj za sucha, ale sú náročnejšie na údržbu. Oba typy môžu byť ovládané lankom alebo hydraulicky.
Prehadzovačka je mechanizmus, ktorý nájdeme na väčšine bicyklov, a slúži na výber stupňa záťaže pri šliapaní. Pri zvolení nízkeho stupňa (v kopci), sa bude šliapať veľmi ľahko, avšak s vysokou frekvenciou. Naopak pri zvolení vysokého stupňa na rovnej ceste, nebudete musieť šliapať s takou frekvenciou a jazda bude pohodlnejšia.
Veľkosť rámu je udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa najlepšie podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám, prípadne podľa výšky postavy. Rámy sú oceľové, duralové a karbónové. Oceľové rámy majú vyššiu hmotnosť a podliehajú korózii. Výhodou je ich vysoká pevnosť a nižšia cena. Duralový rám nepodlieha rýchlo korózii a je relatívne ľahký. Karbónový rám je zo všetkých najľahší, nepodlieha korózii, dobre pruží a v priebehu času nedochádza k zníženiu pevnosti.
Odpruženie vidlice je založené na stlačenom vzduchu alebo pružine. Pružinové vyhotovenie je lacnejším variantom a poskytuje nepatrne citlivejšie tlmenie ako vzduchové vyhotovenie. Nevýhodou je závislosť medzi silou pružiny a hmotnosťou jazdca, prípadne zmena vlastností pri zmene okolitej teploty. Vzduchové odpruženie je vhodné na šport aj rekreáciu. Tlak vzduchu možno prispôsobiť hmotnosti jazdca a vďaka svojim vlastnostiam je veľmi často využívané, hoci je jeho cena vyššia. Funkcia zamykania vidlice umožňuje z odpruženej vidlice urobiť pevnú. Pokiaľ vidlica zostane odomknutá pri jazde do kopca, časť sily, ktorá je prenášaná do pedálov, absorbuje vidlica.
Slovník pojmov
Priemer kolesa
Väčšina krosových bicyklov má 28-palcové kolesá na úzkych plášťoch. Tie poskytujú bicyklu schopnosť rýchlej jazdy po ceste a zároveň si zachovávajú odolnosť na prejazd ľahkým terénom.