Historicky nie príliš presný seriál Vikingovia extrémne zvýšil záujem hernej komunity o severskú tematiku, ktorá bola donedávna vývojármi trestuhodne zanedbávaná. Doba sa však zmenila. Teraz sa z divokých bojovníkov snaží niečo vytrieskať prakticky každý druhý. Pozadu nezostávajú v tomto smere ani vývojári z Creative Assembly, ktorí sú bežne známi predovšetkým vďaka vydarenej fantasy stratégii Total War: Warhammer, kvôli ktorej na určitú dobu opustili na dejiny zacielené projekty.
V súčasnosti sa k nim však vracajú s viacdielnou sériou Total War Saga, ktorej cestu má započať titul Thrones of Britannia, odohrávajúci sa na Britských ostrovoch v ére vlády Alfréda Veľkého. Ak vás zaujíma, ako sa táto novinka hrá a čím skutočne vyniká, smelo pokračujte v čítaní našej detailnej recenzie.
Žáner: Ťahová, Real-time stratégia | Vývojár: The Creative Assembly | Vydavateľ: SEGA | Dátum vydania a Platformy: 3. máj 2018 (PC) | Homepage: www.totalwar.com/blog |
(30.04.18) Legendárny vikingský bojovník a vojvodca Ragnar Lodbrok je podľa starých severských ság považovaný za jedného z prvých nájazdníkov aktívnejšie sužujúcich po dlhšiu dobu brehy Veľkej Británie. Zatočiť sa s ním podarilo až anglosaskému kráľovi Aellovi z Northumbrie, ktorý ho pre výstrahu vhodil do jamy plnej hadov. Jeho akcie sa bohužiaľ minula účinkom. Namiesto toho, aby všetky zastrašil, len rozhneval synov zavraždeného, ktorí prisahali, že smrť svojho drahého otca pomstia. Zvolaná bola na ich popud obrovská sila, s ktorou následne vyrazili k brehom ostrova, na ktorom vládol panovník zodpovedný za skon ich otca. Po svojom príchode porážali jedno vojsko za druhým až do momentu, kým sa na scéne neobjavil Alfréd Veľký, do ktorého éry sa máte možnosť v rámci kampane Thrones of Britannia vydať.
Pred začiatkom scenára si samozrejme musíte zvoliť, za ktorú kultúru chcete veľké ťaženie v Thrones of Britannia absolvovať. Ponúknuté vám budú anglické, waleské, vikingské a galské kráľovstvá spolu s veľkou armádou severanov. Každý z celkov vám vždy dá k dispozícii dve nezávislé frakcie, ktoré majú podobne ladené jednotky a frakčné bonusy, ktoré určitým spôsobom definujú, v čom daná spoločnosť vyniká. Isté prvky sú však u každého zoskupenia unikátne, takže sa môžete tešiť na špecifické štartové pozície, odlišnú veľkosť vlastnených území, inak zmýšľajúcich vodcov a jedného alebo dvoch špeciálnych bojovníkov. Wessex vedený Alfredom Veľkým vám dá napríklad k správe obrovské, horšie udržateľné teritórium. Gwined, ktorému vládne Anaraut, je o niečo menší, jeho kontrola je tak jednoduchšia.
Štartové veľkosti jednotlivých kráľovstiev v Thrones of Britannia výrazne definujú štýl, akým za ne musíte hrať, ak chcete byť aspoň trošku úspešní. Frakcie disponujúce väčším územím sú nútené k defenzívnej stratégii, v rámci ktorej musia brániť každučký kus svojej krajiny pred drobnejšími, a hlavne dravejším susedmi túžiacimi expandovať na úkor iných. Menšie národy sa naopak musia spájať s ostatnými podobne ladenými štátikmi, s ktorých pomocou následne porazia niektorého z velikánov neschopného efektívne čeliť útokom z viacerých strán. Spracovanie tohto aspektu sa mi neskutočne páči, pretože prakticky aj ten najmenší kmeň môže po čase rozšíriť svoje hranice natoľko, že nemá problém konkurovať pôvodným mocnostiam, ktoré by ho na začiatku obsadili v priebehu pár ťahov.
Úplne rozhodujúca je pre vývoj vašej frakcie tiež pozícia, na ktorej v Thrones of Britannia ťaženie začínate. Národy štartujúce kampaň vo vnútrozemí sa musia väčšinou vysporiadať len s agresívnejšími susedmi, inak ich však nič výrazne neohrozuje, takže po zabezpečení hraníc majú pokoj. O niečo horšie sú na tom kráľovstvá, ktoré vlastnia prístavy na východných a južných častiach ostrova, ktoré vždy slúžili ako vstupné invázne body. Vždy po určitej dobe tu na nich totiž budú útočiť rôzne veľké armády severanov bažiacich po pôde a pokladoch ostrovanov. Ak pôvodní vlastníci o mesto prídu, nájazdníci ho obsadia a zaradia sa medzi ostatných obyvateľov ostrovnej ríše, ktorých zloženie sa kvôli tejto skutočnosti mení, čo považujem za plus, pretože konkurencie neschopné kúsky sú nahradené akčnějším nováčikmi.
Po navolení jedného z herných národov sa môžete pustiť do budovania vašej ríše, ktorá je v Thrones of Britannia do istej miery vystavaná na rovnakých základoch, akými sa pýši napríklad Total War: Rome II alebo Total War: Warhammer. Opäť tu máte určité spektrum industriálnych, vojenských a kultúrnych štruktúr, ktorými môžete zastavať voľné mestské parcely. Primárnou odlišnosťou je fakt, že provincie sú tu tvorené hlavným mestom, ktoré sa je schopné samo brániť, a radom menších bezbranných dedín, bez ktorých produkcie sa obyvatelia veľké metropoly nezaobídu. Starajú sa totiž o chov dobytka, ťažbu rôznych typov rúd, spracovanie dreva, chod malých tržníc a správu kostolov udržujúcich poriadok.
Nový koncept, v rámci ktorého sú obyvatelia hlavných miest závislí na produkcii menších dedín, ktoré musia starostlivo strážiť pred útokmi nepriateľov, nemá vôbec zlý základ. Tvorcovia Thrones of Britannia cez neho do istej miery odvracia hráčovu pozornosť od hradbami obklopených metropol a nútia ho naopak zacieliť na neveľké osady, ktoré zásobujú jeho impozantné sídla aj všetky frakčné armády, ktorých spotreba rozhodne nie je malá. Osobne by som však privítal, keby v týchto produkčných centrách sídlila aspoň neveľká skupina brancov schopných odraziť osamoteného šľachtica, disponujúceho len vlastnými telesnými strážcami. Rovnako tak by nebolo na škodu v nich po určitej dobe získať viac priestoru na budovanie, každé sídlisko sa predsa len po čase vďaka nárastu populácie o niečo rozšíri.
Starať sa v Thrones of Britannia nebudete len o bezpečie vašich dedín, ale aj o šťastie obyvateľov, ktorí ich obývajú, pretože keď im nebudete venovať dostatok pozornosti, časom proti vám zorganizujú povstanie. Znižovať ich nespokojnosť je tu možné dvoma spôsobmi. Buď v nimi obývanom meste vystavíte poriadok zvyšujúce budovy, alebo do čela provincie, v ktorej osada leží, vymenujete pozitívne naladeného guvernéra s rovnako zmýšľajúcou manželkou, ktorí pospolu uchlácholia väčšinu nespokojencov. Ak sa rozhodnete pre druhú variantu upokojenia situácie, musíte si dávať pozor na to, aby vám bol daný správca dostatočne verný, pretože aj on sa vám môže za určitých okolností vzoprieť. Dizajn tohto prvku je podľa môjho názoru dobrý, bohužiaľ tú chýbajú špionážne postavy z klasických dielov série.
Áno, čítate správne. Za istých okolností sú proti vám ochotní postaviť sa aj členovia vlastného klanu či generáli, ktorým ste umožnili zažiariť. V okamihu, keď podľahnú svojim prehnaným ambíciám a chamtivosti, jednoducho zoberú celú svoju armádu spolu so spravovaným mestom a odtrhnú sa od vášho národa. Predísť takejto situácii možno buď správnym prerozdeľovaním pôdy medzi vazalmi, alebo pomocou intríg, ktoré vám umožňujú neposlušných šľachticov spacifikovať natoľko, že sa proti svojmu kráľovi už nikdy nepostavia. Návrh tohto prvku sa mi zdá trošku polovičatý, famíliu je tu totiž možné dať do laty až príliš jednoducho, takže vám zavarí len za predpokladu, že odídete od PC a na pár hodín necháte hrať jedinca, ktorému herné mechaniky nehovoria absolútne nič.
O kvapku lepšie sa vývojárom z Creative Assembly podarilo v Thrones of Britannia spracovať diplomaciu, ktorá u historických dielov série Total War vždy predstavovala jeden z tých menej vydarených prvkov. Tu funguje prekvapivo dobre. Umelá inteligencia reaguje na väčšinu podnetov dostatočne rozumne, takže nie je až tak náročné dospieť ku kompromisu, s ktorým sú vo finále spokojné obe strany. Okrem toho je schopná aktívne uzatvárať výhodné obchodné dohody a vytvárať rôzne spojenectvá, cez ktoré dokážu zúčastnené frakcie zraziť k zemi aj toho najsilnejšieho oponenta, ktorý sa ich spoločným záujmom postaví do cesty.
V prípade, že diplomacia zlyhá na všetkých frontoch, nezostane vám nič iné, než sa dať do verbovania bojovníkov, na čele ktorých následne vyrazíte do poľa. Samotný nábor nových mužov je tu spracovaný dosť odlišne ako v iných dieloch série Total War. Po zakúpení totiž neobohatí vaše vojsko plnohodnotný oddiel, ale len pár odvedencov, ku ktorým sa v nasledujúcich kolách pripojí zvyšok čaty. Základ, ktorý sa k vám pridá, možno mierne rozšíriť vývojom nových technológií, pomocou ktorých si budete otvárať nové typy jednotiek, zefektívňovať fungovanie rôznych budov a vylepšovať zákony. Tie napríklad dokážu výrazne znížiť únavu z vojny, ktorou každý národ po určitej dobe v pohotovostnom stave začne trpieť, čo sa v praxi prejaví napríklad tak, že budú schopní v bitke odolať menšiemu tlaku ako v mieri žijúci jedinci.
Spektrum jednotiek, ktorými je možné rozšíriť rady vašich vojsk, je pestré, a napriek tomu historicky presné. Každá kultúra vám tu ponúkne odlišnú škálu, s ktorou budete môcť pracovať. Anarautov Gwined má napríklad k dispozícii najlepších strelcov z luku svojej doby. Severan Guthrum vám naopak poskytne ťažkoodencov s obojručnými sekerami a nikdy sa nevzdávajúcich berserkov, ktorí sa nezľaknú ani najväčšej presily. Bitky, v ktorých sa budú armády jednotlivých frakcií stretávať, sú tu navrhnuté prekvapivo svižne. Štítová hradba, ktorá je symbolom tejto éry, nijako zvlášť nenarušuje ich plynulosť. Dokonca by som povedal, že v tomto ohľade Thrones of Britannia výrazne prevyšuje niektorých súčasných zástupcov série Total War trpiacich problémami so zasekávaním a horšou pohyblivosťou vojenských oddielov.
Najviac sa mi na bitkách v Thrones of Britannia páči aspekt náhody nesúci názov „Arrow in the Eye Effect“, ktorý zvyšuje niekoľkonásobne silu niektorého z vystrelených projektilov, ktorý je po dopade do radov nepriateľov schopný napáchať slušné škody. Ak si to so skupinkou skúsenejších strelcov zameriate na oponentovho veliteľa a usmeje sa na vás šťastie, podarí sa vám ho trafiť priamo do oka, čím radikálne narušíte morálku síl bojujúcich pod jeho velením. O to oko môžete však prísť aj vy, takže je nutné stále si strážiť generála, ktorého prežitie často rozhoduje o tom, či uspejete, či prehráte.
Ako človek, ktorý mal možnosť hrať prakticky všetky hry zastupujúce strategickú sérii Total War, som sa popravde trošku bál, že mi Thrones of Britannia nebude schopné ukázať nič nové. Nakoniec mi však tento kúsok poskytol plnohodnotný zážitok porovnateľný s tým, čo ponúkajú veľkí nositelia tejto stratégmi oslavovanej značky. Je tu rozsiahla mapa, rad mierne sa odlišujúcich frakcií, nové mechanizmy, poriadne bitky a slušne ovládateľné jednotky. Opäť som sa samozrejme musel popasovať s obmedzenejším spektrom intríg a občas podivne konajúcim AI. S kompletom som však bol aj napriek jeho klasickým nešvárom nadmieru spokojný. Snáď sa nasledujúce časti Total War Saga podaria minimálne rovnako dobre ako tento úvodný titul.
Thrones of Britannia je veľa kvalitný zástupca štartujúcej série Total War Saga. Uvažovať o jeho kúpe by mali predovšetkým milovníci klasických historických diel, na ktoré si budeme musieť zrejme ešte nejaký ten piatok počkať. Fanúšikovia Total War: Warhammer a odlišne navrhnutých frakcií by mali radšej počkať na ďalšie pokračovanie ich obľúbenej fantasy vetvy. Osobne som bol veľmi príjemne prekvapený, takže za seba nákup vrelo odporúčam.
Klady
Zápory
(Update 15.04.18) U série Total War hráči spolu s recenzentmi často kritizujú to, že jej zástupcovia postrádajú prepracovanú diplomaciu a prítomnosť intríg, ktoré by z každej kampane urobili unikátny zážitok. Neustály príval kritiky Creative Assembly zrejme nakoniec zlomil, pretože u Total War Saga: Thrones of Britannia by sme tento herný aspekt mali nájsť v podstatne lepšom spracovaní.
Na novo vypustenom videu, ktoré je zamerané práve na tieto prvky, je krásne ukázané, ako budú v Total War Saga: Thrones of Britannia fungovať intrigy. Vašich generálov budete môcť podľa svojho uváženia oženiť, rozviesť, podplácať, zbavovať majetku, alebo ich nechať dokonca zabiť v okamihu, keď podľa vášho názoru nebudú dostatočne verní.
Lojalita hrá v Thrones of Britannia veľmi zásadnú úlohu. Neustále si musíte strážiť jednotlivých členov vašej organizácie a dávať si pozor na to, aký názor na vás majú a ako veľmi sú ochotní pre vás padnúť. Ak si ich nebudete dostatočne všímať, časom sa môže stať, že sa proti vám vzbúria a zaútočia s nimi kontrolovanou armádou na niektorú z vašich provincií.
Veľmi dôležité bude tiež nástupníctvo a správne rozdelenie jednotlivých provincií medzi vašich verných vazalov. Nástupníctvo ako také je založené predovšetkým na rešpekte, u nastávajúceho panovníka je nutné zamerať sa na to, aby ho spoločnosť „brala na vedomie“. Keď si vytvoríte dostatočne zvučné meno, prakticky sa nemusíte báť toho, že sa proti vám vazali vášho otca po jeho smrti vzbúria s cieľom dosadiť vášho brata na trón. Samozrejme sa môže stať, že do rúk nedostanete to najlepšie jablko, takže je nutné počítať aj s povstaním, ktorého priebeh je väčšinou naozaj nepríjemný. Fakticky môže hocikedy znamenať rozpad vášho impéria.
Samotná diplomacia by mala byť v Total War Saga: Thrones of Britannia tiež spracovaná o niečo lepšie ako v predchádzajúcich zástupcoch série Total War. Pri rokovaniach medzi diplomatmi bude nutné využívať vzťahy jednotlivých frakcií, peniaze či rad ďalších faktorov ovplyvňujúcich názor druhej strany. Či sa Creative Assembly podarí tento aspekt skutočne vyladiť, ako prezentujú, je otázkou. Vlk totiž tiež sľuboval a ako to nakoniec dopadlo.
Prezentované novinky z Total War Saga: Thrones of Britannia nevyzerajú vôbec zle. Celok by podľa môjho názoru mohol slúžiť ako experimentálna pôda, na ktorej tvorcovia otestujú rôzne herné mechanizmy, ktoré následne vložia do veľkých zástupcov série Total War potrebujúcich inováciu ako soľ.
(Update 07.04.18) Keďže sa Total War Saga: Thrones of Britannia odohráva v ére, kedy bola rozšírene používaná taktika štítovej hradby, môžete sa tešiť na bitky, v ktorých sa proti sebe postavia armády plné vojakov so štítmi držiacich rad až do úplného konca. Vývojári z Creative Assembly kvôli navýšeniu realistickosti znížili rozostupy medzi jednotlivými mužmi a zmenšená bola tiež výpadová vzdialenosť, takže sa bojovníci budú zrážať rýchlejšie ako v minulosti.
Zásadnou úpravou prešla v Thrones of Britannia tiež jazda, ktorá nebude schopná do bojovníkov držiacich štítovú hradbu nabehnúť plnou silou. Jej efektivita proti rozptýleným jednotkám či nepriateľským jazdcom bude však vyššia ako v minulosti. Zaujímavou inováciou je tiež prítomnosť náhodných zásahov, vďaka ktorým bojovník, ktorému sa pošťastí, zasadí oponentovi 10× silnejši ranu ako za normálnych okolností, čím ho prakticky zabije.
Tešiť sa môžeme tiež na strážny režim známy z Total War: Warhammer 2. Prítomná by mala byť široká škála rôzne ladených osád a miest, takže sa nemusíte báť, že by sme pred sebou mali len primitívne opevnenie známe zo série Total War: Warhammer.
(Update 27.03.18) Národy z kultúrneho okruhu vikingských morských kráľov rozhodne nebudú patriť medzi zoskupenia, ktoré by ste chceli mať v Thrones of Britannia vedľa seba. Všetci jej zástupcovia sa budú špecializovať na organizovanie výprav, vyberanie výpalného a samozrejme plavbu po mori, ktorá im nebude žiadnym spôsobom znižovať štatistiky. Takže minimálne pri stretoch na vlnách budú mať určitú výhodu. Spektrum jednotiek, ktoré za túto partiu budete mať k dispozícii, predstavuje mix severských pešiakov a gaelských bojovníkov.
Prvá frakcia nasledujúca kultúru vikingských morských kráľov bude štartovať kampaň Thrones of Britannia vo východnom Írsku. Kráľovstvu Dyflin tu vládne udatný kráľ Bardr, ktorého zoskupenie sa zameriava predovšetkým na obchod s otrokmi a logistiku, vďaka ktorej dokáže vytvárať impozantné sídla za menšie náklady než jeho oponenti. Druhou ríšou bývalých severských moreplavcov nájdete vedľa Škótska. Malé impérium Sudreyar má v Thrones of Britannia pod palcom vládca Eirik, o ktorom toho nie je veľa známeho. Špecializuje sa primárne na určitú mieru slobodomyseľnosti a útoky na okolité územia, na ktorých budú jeho muži na rozdiel od bojovníkov iných vojvodcov lepšie zásobovaní. Total War Saga: Thrones of Britannia na PC vychádza 3. mája 2018.
(Update 23.03.18) Veľká vikingská armáda nebude v Total War Saga: Thrones of Britannia zložená len z nájazdníckych frakcií. Patriť k nej budú tiež zoskupenia East Engle a Northymbre, ktorých vodcovia sa rozhodli na Britských ostrovoch zapustiť korene. Prvé spomínané kráľovstvo má pod palcom monarcha Guthrum. Druhé vedie bývalý otrok Guthfrid, ktorý sa dokázal v správnom okamihu odraziť od dna, čím sa fakticky stal pánom menšej ríše severanov s veľkým potenciálom.
Zástupcovia vikingskej kultúry sú v Total War Saga: Thrones of Britannia efektívnejší v rabovaní a nájazdoch. Ak bojujú proti Anglosasom, ich morálka je vždy mierne navýšená. Ich vodcovia musia stabilne počítať s názorom severanov aj s pôvodnými obyvateľmi, ktorí spolu s ich mužmi tvoria jedno zoskupenie. V radoch pechotných vojsk bývalých nájazdníkov je možné nájsť berserkov a rôzne variácie bojovníkov so štítmi.
Králi hrateľných frakcií East Engle a Northymbre majú rovnako ako ich oponenti z ostatných primárnych zoskupení unikátne perky a misie, ktorými sa navzájom odlišujú. Guthrumova vojská sú napríklad efektívnejšie na cudzom teritóriu, invázia na nepriateľské územie s nimi tým pádom bude jednoduchšia než s armádami iných legendárnych postáv. Guthfridovy muži naopak disponujú permanentne zvýšenou efektivitou výpadu, ktorá sa im hodí predovšetkým v momentoch, keď proti nim stoja slabší bojovníci či agilní strelci.
Pre fanúšikov série Total War, ktorí sa nemôžu dočkať vydania Thrones of Britannia, tu dnes máme zlú správu. Očakávaný titul nevyjde v apríli, ale až v máji. Vývojári z Creative Assembly sa rozhodli posunúť o pár týždni vypustenie ich diela preto, aby mohli celok poriadne doladiť. Upraviť chcú správanie AI, balanciu a rad ďalších aspektov. Osobne trošku pochybujem, že sa im to počas tak krátkej doby podarí. Total War Saga: Thrones of Britannia na PC vychádza 3. mája 2018.
(Update 16.03.18) V minulosti sme vás v rámci našich pravidelných aktualizácií o technológiách už do istej miery informovali. Teraz tu však pre vás máme detailný náhľad, ktorý ukazuje, ako bude vyzerať elementárny vojenský a civilný technologický strom, ktorým budú v mierne odlišných variáciách disponovať všetky frakcie Thrones of Britannia.
Celkový vývoj bude v Thrones of Britannia fungovať na relatívne jednoduchom princípe. Pri každej vetve technologického stromu na vás budú čakať špecifické výzvy, ktoré je nutné zdolať predtým, než začnete so samotným výskumom. Armádna časť vyžaduje napríklad verbovanie jednotiek či absolvovanie určitého množstva obliehacích bitiek. Civilná bude naopak vyžadovať výstavbu nových budov alebo vylepšenie špecifických stavieb. Potom čo dané požiadavky splníte, sa môžete pustiť do výskumu.
Okrem detailného náhľadu na oba dostupné technologické stromy nám tvorcovia Thrones of Britannia v minulých dňoch predstavili tiež ultimátnu formu víťazstva, s ktorou sa stretnú predovšetkým milovníci dlhých kampaní. Tí sa totiž vo svojej honbe za expanziou územia po celom známom svete dostanú do fázy, kedy budú mať kontrolu nad veľkou časťou Britských ostrovov.
V tomto momente, kedy víťazstvo už bude na dosah ruky, odštartuje séria udalostí vedúca k vojne proti uchvatiteľom, ktorí zamieria k vášmu prosperujúcemu impériu z pevniny. Spektrum frakcií, ktoré sa vás pokúsia zosadiť z trónu ostrovného kráľovstva, zatiaľ nie je úplne známe. Určite v ňom však nájdeme Normanov, Dánov a ďalších severanov.
(Update 06.03.18) Pri sledovaní nového príbehového videa k Thrones of Britannia som si po niekoľkých sekundách spomenul na dejové pozadie českéhoo RPG Kingdom Come: Deliverance, kde syn slávneho otca nebol po jeho smrti schopný pokračovať v jeho odkaze a prosperujúcu ríšu priviedol na okraj priepasti. Tu očividne budeme musieť čeliť podobnej situácii, pretože sa kontroly nad Gwined ujmeme po smrti Rhodriho Veľkého, ktorý je považovaný za jedného z najväčších hrdinov tohto národa. K dispozícii nám bude daný jeho nepríliš zdatne vyzerajúci syn Anaraut, ktorý na rozdiel od nedávno predstaveného kráľa Gael z MIDEM Flann Sinn rozhodne nemá vizáž nebojácneho bojovníka.
V Thrones of Britannia je našťastie Anarautovi a jemu podobným umožnené kráčať cestou slávy, na ktorej nebudete mať permanentne v rukách zbraň. Áno, čítate správne. Vyhrať by tu malo byť možné aj za predpokladu, že neprelejete potoky krvi. Prakticky vám bude stačiť len brániť vašu ríšu a ostatným národom prostredníctvom bardov spievajúcich piesne o vašich budovateľských/vojenských úspechoch prezentovať, ako sa má váš ľud dobre.
Minimálne podľa dostupných informácií bude Gwined spolu s kultúrno spriaznenou frakciou Strat Clut v získavaní slávy ostatné skupiny vďaka aspektu „hrdinstva“ značne prevyšovať. Keďže ide o krajiny hrdinov, budú Velšania ako celok väčšinou renomé získavať z víťazstiev v bitkách, kontrolovaním územia a talenty jednotlivých generálov. Na nimi vlastnenom teritóriu budú ich armády efektívnejšie zásobované, takže sa im dočasne navýši bojová morálka. Vodcovia kráľovstva Gwined majú k dispozícii lepších nasledovníkov ako velitelia ostatných národov. Kráľ Run vládnuci zoskupeniu Strat Clut naopak cieli na jednotu, jeho osady si budú preto navzájom poskytovať rôzne bonusy.
Zástupcovia waleskej kultúry budú očividne patriť medzi frakcie zotrvávajúce prevažne na svojom území. Prakticky pôjde o národy určené predovšetkým pre menej agresívnych hráčov, ktorí radšej budujú, než bojujú. Či však skutočne bude možné vyhrať pomocou minimálneho použitia sily, sa ukáže až budúci mesiac. Total War Saga: Thrones of Britannia vychádza na PC 19. apríla 2018.
(Update 24.02.18) V novo pridanom videu z Total War: Thrones of Britannia, máme možnosť jasne vidieť, akým spôsobom bude vodca írskych Gael z Mide zjednocovať rozdelenú zem. Kampaň za Flann Sinna bude očividne veľmi krvavá, pretože nie každý sa chce k vašej frakcii pripojiť. Na invázie do okolitých štátov budúci Veľkráľ využíva svoje vlastné sily aj severských nájazdníkov, ktorí za odplatu odvedú špinavšiu časť práce.
Prostredníctvom prvých oficiálnych záberov z hrania nám vývojári z Creative Assembly prezentujú, ako možno absolvovať kampaň Total War: Thrones of Britannia za vodcu frakcie Mide kráľa Flann Sinna. Vidieť v ňom máte možnosť nábor armády, klasicky konajúcu AI, inovovaný vývoj hrdinov, dobývanie pevnosti a robenie neľahkých rozhodnutí, ktoré by mali podľa slov tvorcov definovať vývoj primárneho scenára.
(Update 13.02.18) Jedným z najstabilnejších národov Thrones of Britannia sú rozhodne Anglosasi, pretože sú prakticky od samého začiatku nútení bojovať za krajinu svojich predkov. Podobne ako oni na tom budú aj zástupcovia gaelskej kultúry, založenej na systéme klanov a náčelníkov a pôvodom z Írska. Táto prastará civilizácia má veľmi silné korene. V minulosti dokázala odraziť dokonca samotný Rím, takže invázie vikingskej hordy by pre ňu tým pádom nemusela byť až taký problém, ako by sa mohlo spočiatku zdať.
Frakcie, ktoré patria ku gaelskej skupine, výrazne ťaží z kostolov. Tieto stavby sú pre ich ekonomiku skutočne zásadné, pretože stabilne produkujú obstojnú sumu. Na ich veliteľov sa dá spoľahnúť, pretože sú o niečo loajálnější ako šľachtici konkurenčných zoskupení. Dôležitá bude u gaelskej kultúry legitimita zvyšujúca vernosť a bojaschopnosť vašich mužov. Jej hodnotu bude možné definovať cez diplomatické zmluvy, obsadzovanie území alebo cez technológie. Armády týchto frakcií budú zložené z ťažkej pechoty, strelcov a ľahkej jazdy.
Írsky národ bude v Thrones of Britannia zastupovať gaelská frakcia Mide, štartujúca v srdci Írska. Jej primárnym cieľom je zjednotiť všetky okolité kmene pod svojou zástavou. Vedená bude kráľom Flann Sinnom, ktorý sa za svojho života pokúšal silou podrobiť ostatných náčelníkov svojej kultúry a na východe usadených Vikingov.
Hlavnou špecialitou Mide budú v Thrones of Britannia veľkolepé trhy navštevované všetkými obyvateľmi Írska. Za ich organizovanie samozrejme Flann Sinna zaplatí nemalé peniaze, zlepší si však cez ne diplomatické vzťahy s ostatnými frakciami a verejný poriadok v mestách. Všetci írski náčelníci budú mať voči tomuto zoskupeniu veľmi pozitívny vzťah, z čoho budú môcť po celú dobu ťažiť. Armáda Mide je tvorená primárne vrhačmi kopijí a bojovníkmi s obojručnými mečmi.
Súčasné Škótsko prezentuje v Thrones of Britannia gaelská frakcia Circenn, v ktorej sa počas dekád zlúčila Gaelská a piktská kultúra. Hranie za národ nebude vôbec ľahké, je totiž permanentne pod tlakom írskych aj vikingských kmeňov. Vládnuť mu bude Áedmac Cináeda, ktorý sa do histórie zapísal ako vodca, ktorý viedol Škótsko po extrémne krátku dobu.
Unikátnym mechanizmom Circenn sú legendárne Kamene Osudu slúžiace na korunováciu Škótskych kráľov. Ich pozícia je na začiatku kampane neznáma. Dostať sa k nim bude možné až v neskorých fázach hry cez rozsiahlu sériu úloh, po ktorej splnení získate slušnú škálu bonusov. Vojsko Circenn bude disponovať najlepšími kopijníkmi a strelcami z kuší v Thrones of Britannia. V zimných mesiacoch nebude táto frakcia trpieť vďaka možnosti vystavania suterénu stratami spôsobenými snehom a mrazom.
Z prezentovaných informácií možno súdiť, že Gaelové hrajú v Thrones of Britannia veľmi zásadnú úlohu. Minimálne Mide s Flannom Sinnom na čele bude mať šancu na to, aby po čase získalo kontrolu nad celým ostrovným kráľovstvom. Circenn na tom bude reálne o niečo horšie. Ak sa ho však ujme skúsenejší vládca než Áedmac Cináeda, iste bude mať nádej na vytvorenie stabilnej pozície, z ktorej bude možné po sérii ťahov expandovať do okolia.
Ako na tom však obe zoskupenia budú v skutočnosti, uvidíme až o pár mesiacov. Thrones of Britannia vychádza 19. apríla v klasickej digitálnej verzii aj v špeciálnej limitovanej edícii, ktorá obsahuje rôzne fyzické bonusy.
(Update 06.02.18) Prvou veľkou inováciou v Total War: Thrones of Britannia je vývoj postáv. Každého herného šľachtica bude možné podľa dostupných informácií v priebehu hrania poslať do poľa, alebo z neho urobiť správcu provincie. Čím dlhšie vo vami zvolenej pozícii zotrvá, tým efektívnejšie bude v jej vykonávania. Sprevádzať ho bude vami definovaná skupinka nasledovníkov, ktorí prakticky nahrádzajú klasický vývojový strom, takže prstredníctvom nich budete ovplyvňovať bonusy, ktorými bude generál disponovať.
Druhou novinkou Total War: Thrones of Britannia je značne prepracovaný vývojový strom. Technológie budú v tomto diele série Total War rozdelené do dvoch primárnych kategórií, ktoré sú následne rozvetvené do niekoľkých na sebe nezávislých línií. Samotný výskum jednotlivých vynálezov budete môcť začať vždy až po splnení určitých podmienok. Vylepšenia lukostrelcov po vás budú napríklad vyžadovať nábor minimálne desiatich streleckých jednotiek. Kým nimi vaše armády nebudú disponovať, bude uzamknutý.
Tretím čerstvým prvkom Total War: Thrones of Britannia je zápal pre vojnu. V obdobiach, kedy nebudete bojovať, sa kolónka s týmto názvom bude pomaličky plniť. Čím vyššia bude ukázaná číslovka, tým lepšia bude morálka vojakov, dosah vojsk a spokojnosť obyvateľstva. Ak však začnete prehrávať, začne sa prezentované číslo pomaličky znižovať. Keď spadne do záporných hodnôt, máte o zábavu postarané, pretože vaše armády budú pomalé a bojazlivé. Napraviť tento stav budete môcť pomocou víťazstva v bitkách, alebo uzavretím mieru s frakciou, ktorá vám zrejme dala poriadnu príučku.
Predposledným odlišujúcim aspektom tohto zástupcu historickej série Total War je veľmi špecifický systém verbovania nových jednotiek. Ak máte so sériou Total War určité skúsenosti, určite viete, že vždy stačilo počkať pár kôl a mali ste k dispozícii plnú armádu. V Total War: Thrones of Britannia budete rozširovať svoje vojsko o niečo pomalšie, pretože ihneď po naverbovaní budete mať po ruke len časť vojakov, ktorých počet sa bude navyšovať až v nasledujúcich ťahoch, takže s nimi na nepriateľské územie ešte chvíľu rozhodne nevyrazíte.
Posledným zásadným mechanizmom, ktorým Total War: Thrones of Britannia obohatí sériu Total War, je výrazné odlíšenie miest od dedín. Metropoly budú disponovať opevnením a slušnou posádkou, takže ich bude vždy veľmi náročné získať z rúk nepriateľov. Ich schopnosť produkovať niektoré zdroje však nie je nijako zvlášť veľká, takže sa budú v mnohých ohľadoch spoliehať na priľahlé osady. Tie nie sú naopak chránené vôbec. Ak ich nebudete chrániť, môže ich váš protivník obsadiť a pripraviť vás o peniaze či potraviny, čím narušia fungovanie vašich vojsk.
Tvorcami prezentované prvky jasne ukazujú, že Thrones of Britannia bude do istej miery kráčať odlišnou cestou ako Rome 2 či Shogun. Podľa môjho názoru môže tento fakt celku jedine prospieť, pretože sa mu možno pošťastí to, že nebude fanúšikmi označovaný len za ďalší copy/paste diel, ako to bolo v prípade Total War: Attila. Total War: Thrones of Britannia vyšlo 19. apríla 2018.
(Update 01.02.18) Po novinke, v ktorej nám tvorcovia Thrones of Britannia predstavili vodcu a jednotky Anglosasov, tu pre vás máme aktualizáciu, ktorá prezentuje vplyv rozhodnutí na to, akým smerom sa bude uberať vaša herná frakcia. Thrones of Britannia vám totiž okrem klasického sandboxu ponúkne tiež špecifické dejovej línie známe zo žánru RPG. Ako presne bude tento mechanizmus fungovať, a kedy k nám toto dielko dorazí, si môžete prečítať na nasledujúcich riadkoch.
Ak sa pozrieme do histórie, nájdeme v nej rad momentov, v ktorých slávni vodcovia urobili neľahké rozhodnutie, ktoré ich povznieslo ku sláve, či naopak uvrhlo do zabudnutia. V momente, kedy volili medzi jednou z variant, však nikdy nevedeli, ktorým smerom sa bude ich cesta následne uberať. Na rovnakej báze by mal fungovať systém náhodných udalostí v Thrones of Britannia.
Každá z desiatich herných frakcií Thrones of Britannia by mala mať svoju sériu udalostí. Náročné rozhodnutia budete musieť robiť vy aj umelá inteligencia. Áno, čítate správne. Celkový priebeh kampane a vývoja dejín nebudete definovať sami. Zásadný vplyv na nej budú mať tiež kroky ostatných veľkých zoskupení. Dôsledky tohto prvku najviac pocítite asi v momente, kedy k vašim brehom dorazí veľká vikingská armáda. Jej početnosť bude totiž zakaždým ovplyvnená tým, či vodcovia jednotlivých častí vojska zostanú, alebo sa v priebehu invázie usadia na niektorom z dobytých území.
Prakticky každá kampaň v Thrones of Britannia by mala byť podľa slov vývojárov z Creative Assembly vďaka prítomnosti tohto aspektu odlišná. V jednom scenári budete nútení bojovať proti divokým nájazdníkom, iný vás naopak postaví proti vlastnej rodine, ktorá bude chcieť zosadiť vami ovládaný charakter. Či to tak však nakoniec bude, je zatiaľ vo hviezdach, pretože podobné vyhlásenia zazneli mnohokrát už v minulosti, bez toho aby boli vo finále skutočne realizované.
Na Vikingami sužované Britské ostrovy sa pozrieme už 19. apríla 2018, kedy by k nám malo Total War: Thrones of Britannia doraziť na PC v klasickej elektronickej verzii aj v špeciálnej zberateľskej edícii. Tá vám ponúkne limitovaný steelbook, detailnú mapu veľkej kampane Thrones of Britannia a set kartičiek, na ktorých nájdete legendárnych vodcov, ktorí povedú primárne herné frakcie. Ako už je u série Total War dobrým zvykom, aj Thrones of Britannia bude preložené do češtiny (české titulky).
(Update 09.01.18) Hneď v úvode našej aktualizácie sa pozrieme, čím bude kultúra, ktorú bude Alfréd Veľký zastupovať, vlastne vyčnievať. Obe hrateľné anglosaské frakcie z Thrones of Britannia by mali mať možnosť povolať do boja sedliakov, ktorí vzali meč do rúk až v momente, kedy ste sa ich rozhodli naverbovať do vášho vojska, čo ich značne znevýhodní oproti severským bojovníkov, ktorí bojom prakticky žijú. Čím viac miest budete vlastniť, tým vyšší počet odvedencov vám bude ponúknutý. S vytváraním armád z týchto jednotiek to však nesmiete moc preháňať. Ak ich donútite nastúpiť do armády príliš veľa, môže to negatívne ovplyvniť verejný poriadok a produktivitu osád.
Okrem základnej spoločnej vlastnosti disponujú obe spoločenstvá tiež jedným špecifickým rysom, ktorý ich od seba odlišuje. Vo Wessexe by sme mali nájsť radu starších zloženú z rôznych výrazných frakčných osobností. Tie sa snažia Alfrédovi Veľkému zjednodušiť jeho panovnícky údel radami, ktoré majú určitý dopad na fungovanie celej spoločnosti. Mercii v Thrones of Britannia tento koncil chýba. Namiesto neho má jej vládca, kráľ Ceowulf, možnosť čas od času zainvestovať nemalú sumu zo svojej mincami pretekajúcej pokladnice. Peniaze možno napchať do permanentne bojujúcej armády, nenažranej šľachty alebo do obyčajného ľudu, ktorý vás za vašu štedrosť bude za všetkých okolností milovať.
Okrem elementárneho rysu bude anglosaská frakcia v Thrones of Britannia spájať tiež podobne definované vojsko zložené primárne z pechotných jednotiek, ktoré sme mali možnosť v Total War: Attila vidieť v armádach zastupujúcich germánskou kultúru. Odlišovať sa od nich budú predovšetkým vďaka prítomnosti relatívne slušnej jazdy a odvedencov s lukmi a kopijami, ktorých množstevná prevaha bude snáď minimálne v počiatočných fázach hry nahrádzať ich mizerné bojové vlastnosti a nízku morálku.
Novoodhalená skladba vojska Wessexu a Mercie nie je nejako zvlášť oslnivá (na jej zoznam sa môžete pozrieť tu). Prakticky dostaneme do rúk opäť rovnaké jednotky ako v Total War: Attila – Age of Charlemagne, čo nie je vďaka obdobiu, v ktorom sa kampaň Thrones of Britannia odohráva, až tak prekvapujúca správa. Otázkou je, ako veľmi sa od seba v tomto smere budú líšiť ostatné frakcie, ktoré vám predstavíme v nasledujúcich aktualizáciách. Dátum vydania Thrones of Britannia zatiaľ nie je známy, s istotou vieme len to, že dorazí na PC v priebehu tohto roka.
(Update 04.01.18) Do čela hlavnej wessexskej armády sa v Thrones of Britannia postaví legendárny kráľ Alfréd Veľký, ktorý je považovaný za jednu z najvýraznejších postáv raného stredoveku. Ako mladší syn vládcu Ethelwulfa nemal spočiatku príliš veľkú šancu na to, že na svoju hlavu nasadí korunu, nakoniec však pod jednou zástavou zjednotil prakticky všetkých obyvateľov ostrovov snažiacich sa zbaviť okov vikingskej nadvlády.
Do dejín sa prvýkrát výraznejšie zapísal v roku 868, kedy spolu so svojím bratom Ethelredom pokúsil zadržať postup vojsk dánskych Vikingov v susednom kráľovstve Mercia. Ich akcia bohužiaľ nevyšla a bratia boli prinútení vrátiť sa späť na svoje územie a nasledujúce roky sa plne venovať jeho obrane. Po sérii krvavých stretov si Alfréd roku 871 získal povesť odhodlaného veliteľa. Po smrti svojho milovaného brata sa stal kráľom, ktorý sa teraz v kampani Thrones of Britannia postaví s mečom v ruke proti všetkým nemilosrdným nájazdníkom snažiacim sa lúpiť a drancovať v jeho ríši.
V prípade, že sa vývojári z Creative Assembly rozhodnú držať historických podkladov, s vysokou pravdepodobnosťou bude Alfréd Veľký hrdinom, ktorého frakcia bude orientovaná primárne na technologický rozvoj, budovanie efektívnych defenzívnych pozícií a udržiavanie verejného poriadku. Jej hlavnou slabinou budú zrejme o niečo menej odhodlaní bojovníci, ktorí vydržia menší nápor než ich zdatnejší severskí protivníci. Stopercentne samozrejme zatiaľ nie je nič isté, pretože o Thrones of Britannia toho aktuálne nebolo vypustené veľa, snáď sa detailného predstavenia Wessexu dočkáme v nasledujúcich týždňoch.
(Update 14.12.17) Krátko po oznámení Total War Saga: Thrones of Britannia som sa podobne ako rad iných celkom obával toho, že ponúkaná mapa nebude dostatočne rozsiahla. Nakoniec ma však vývojári z The Creative Assembly veľmi príjemne prekvapili, pretože sa kampaň Thrones of Britannia bude odohrávať na území, ktoré je 23× väčšie ako Britské ostrovy z Total War: Attila. Hra by tak mala byť v rámci rozlohy na rovnakej úrovni ako diel zameraný na vyčíňanie slávneho Huna, čo vo finále nie je vôbec zlé.
Samotná rozloha mapy Total War Saga: Thrones of Britannia prakticky dáva tvorcom z The Creative Assembly priestor na tvorbu herných národov, ktorých škála by mala byť prekvapivo pestrá. Len počiatočné spektrum frakcií obsahuje desať rôzne ladených zoskupenia, medzi ktorými nájdeme Merciu, Wessex, Northumbriu, vikingských osadníkov či škótske Northleode.
Mestá, v ktorých budú frakcie Total War Saga: Thrones of Britannia sídliť, ponesú dobové názvy. V rámci rozsahu však budú výrazne menšie ako sídla z predchádzajúcich dielov historickej aj fantasy série. Šiestich stavebných políčok sa dočkáme len u veľkých metropol. Neveľké osady vám dajú k dispozícii len dve voľné plochy, čím sa zvýši potreba mať pod kontrolou väčší počet sídiel, než sme boli doposiaľ zvyknutí.
(Update 15.11.17) Je to jedna z prvých vecí, ktorá hráčovi napadne pri pohľade na tematické zasadenie Thrones of Britannia (teda okrem toho, prečo vlastne raný stredovek, Británia a Vikingovia – ale tam si asi odpovieme sami: popularita severskej mytológie, seriálov ako Vikings či Hra o tróny atp.). Na svojom blogu odpoveď na túto zdanlivo jednoduchú otázku autori pekne rozvádzajú, my si ju iba vo stručnosť zhrnieme.
Vikingská aktivita v Británii a Írsku mala niekoľko fáz. Rok 793 odštartoval éru neustálych plienivých nájazdov, ktoré potom v roku 865 prešli v plnohodnotnú inváziu vedenú (zrejme) synmi legendárneho Ragnara Lothbroka. Mohlo by sa preto zdať, že práve obdobie medzi týmito (a krátko po) roky bude pre sériu nazvanú Total War tým najzaujímavejším, prečo teda rok 878? Vtedy bola po porážke vikingské invázne armády uzavretá dohoda z Wedmore ukončujúca takmer storočie vojen. Znamenala istú stabilizáciu pomerov, prečo sa ale stala štartovným letopočtom Thrones of Britannia?
Pretože podľa vývojárov je to, čo prišlo potom, minimálne rovnako zaujímavé ako predchádzajúce boje. A to samozrejme nie kvôli mieru, ale potenciálnym vojnovým konfliktom. V Total War: Attila či Warhammer I ste tiež zápasili s veľkými inváznymi silami. Ale nikdy to nebolo o tom, čo sa stane potom. V nadväznosti na túto odpoveď položili vývojári niekoľko otázok, ktoré nepochybne budú v Thrones of Britannia zohrávať zásadnú úlohu a ovplyvnia aj herné mechanizmy ako také:
„Ako sa krajina a ľudia po invázii spamätajú a adaptujú sa na novú realitu? Ako spolu budú vychádzať rôzne kultúry? Veľká pohanská armáda bola porazená, ale boje v skutočnosti neskončili. Čo to znamená pre poľnohospodárstvo a neustálu potrebu zásobovania armád? Čo si neskorší vikingskí nájazdníci pomyslia o tých, ktorí sa už usadili – budú na nich pozerať ako na bratov, či s nimi budú zaobchádzať ako s ďalšími cieľmi?“
Veľký kus východnej a strednej časti ostrova Veľká Británia, konkrétne staré kráľovstvo Northumbria, Východné Anglicko a polovica Mercie, sú okupované vikingskými nájazdníkmi/osadníkmi. Na západ od tohto územia, neskôr známeho ako Danelaw (tj. pod dánskym právom), sa Alfréd Veľký vo Wessexe pripravuje na nevyhnutnú vojnu za znovudobytie stratených krajov. Wales je rozdelený medzi troch synov zosnulého veľkého kráľa Rhodriho, v Škótsku to vrie medzi keltskými etnikami Gaelov a Piktov a Írsko je zmietané spormi medzi gaelickými kráľovstvami a novými vikingskými „hosťami“.
Čiže aby sme odpovedali na úvodnú otázku: „mier“ z Wedmoru 878 je jednoducho výborným východiskovým bodom pre šťavnatú, pritom však časovo a geograficky úzko vymedzenú vojnu, čo sú presne tie ciele, ktoré si séria Total War Saga stanovuje. Či bude Thrones of Britannia okrem historickej presnosti (na hru) oplývať aj zábavnou hrateľnosťou, sa dozvieme niekedy v roku 2018.
(14.11.17) Najskôr je potrebné pripomenúť, čo to vlastne je tá Total War Saga. Pre podrobnejšie informácie vás odkážem na náš júlový článok, avšak v skratke ide o novú historickú sériu spin-off titulov značky Total War, ktorá sa nebude zameriavať na veľké dejinné epochy (veľké historické hry má Creative Assembly však stále v pláne), ale iba na geograficky a časovo obmedzené kratšie periódy, počas ktorých sa však udialo toľko zásadných udalostí, že si to zaslúži plnohodnotné herné spracovanie.
Stále ide o tú klasickú kombináciu ťahového manažmentu miest a armád a real-timeových bitiek pri epickom sandboxovom ťahaní za svetovládou, ktoré hráčom okrem nesmierneho strategického potešenia prináša tiež neskoré príchody do práce/školy (lebo ešte ten jeden ťah museli holt odohrať). Rozsah, čo sa počtu provincií či celkového času potrebného k dohraniu týka, sa nemení. Najlepším príkladom z minulosti napríklad spin-off Shogun 2, Fall of the Samurai – Total War Saga bude takou sériou „duchovných nástupcov“ hlavných historických titulov.
Aj keď je tým duchovným nástupcom v prípade Thrones of Britannia podľa slov vývojárov Attila (2015) – a niektoré dobovo vhodné herné elementy si od neho nová hra aj vypožičia – svojím tematickým vyznením sa prvý diel Total War Saga blíži skôr stredovekému Medieval II (2006). Kampaň začína v roku 878 a dejiskom sú (len) Britské ostrovy. Anglosaskí vládcovia sa v tej dobe ťažko vyrovnávali s následkami invázie Vikingov – podľa povesti vedenou synmi legendárneho vikingského vodcu Ragnara Lothbroka.
Aj keď sa nájazdy podarilo zastaviť (na čom mal najväčšiu zásluhu kráľ Wessexu Alfréd, neskôr de facto pán Anglicka a oprávnene zvaný Veľký), nehádžu severania sekery do žita. Na území, ktoré predtým plienili, sa hojne usadzujú – čo nie veľmi po vôli miestnych panovníkov. Okrem Alfréda sa do vojnovej vravy pustia tiež králi Škótska, Írska či Walesu. Hrateľných frakcií bude v Total War Saga: Thrones of Britannia celkom 10, ale na ich konkrétne výpočet si musíme ešte počkať.
Keďže sa Thrones of Britannia odohráva na geograficky presne vymedzenom území, môžeme sa tešiť na zrejme najdetailnejšie spracovanú kampaňovú mapu. Takiež výber jednotlivých vojvodcov je vďaka podstate Total War Sagy ďaleko užší, počítajme preto vraj (podľa slov vývojárov) s ich prepracovaným charakterovým vývojom.
Ako už bolo spomenuté, pokiaľ ide o herné mechaniky, hra bude mať najbližšie k Attilovi (prevezme od neho aj upravený engine), Creative Assembly však pochopiteľne sľubuje aj novinky, ako sú napríklad prepracovanejší prvok kultúry či kampaňové rozhodnutia so zásadným dopadom na hru. Malo by to však byť viac o ďalších kľúčových aspektoch, ktoré z Thrones of Britannia majú urobiť nielen zaujímavý predkrm pred očakávaným hlavným historickým titulom, ale plnohodnotnú hru hodnú našej pozornosti, čoskoro sa určite dozvieme viac.
Nadpis tu hovorí za všetko. Aj keď by sme boli radi za oznámenie, za ktorým promptne nasleduje vydanie hry, je jasné, že v prípade Total War Saga: Thrones of Britannia pôjde predsa len o dlhší proces. Vývojári na svojom blogu uviedli, že prvú gameplay ukážku uvidíme pravdepodobne niekedy na jar 2018, čo znamená, že samotné vydanie príde zrejme minimálne pár mesiacov potom.
Vyzerá to tak, že rovnako u Total War: Warhammer II nás budú tvorcovia dovtedy zásobovať pravidelnými aktualizáciami zahŕňajúcimi hlavne súpisky jednotiek všetkých hrateľných národov – nad ktorých podobou môžeme zatiaľ len špekulovať, aj keď ak sa vyžívate v úplnej odlišnosti jednotlivých frakcií (pozri fantasy Warhammer), Thrones of Britannia vás v tomto smere asi sklame. Diverzita vojenských jednotiek etnicky a kultúrne spriaznených Anglosasov, Škótov či Velšanov sa tej zo sveta plného elfov, trpaslíkov či krysích alebo jašteričích ľudí nemôže vyrovnať.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 7/8 (8.1)/10 64-bit |
Procesor | Intel® Core™ 2 Duo 3.0GHz | Intel® Core™ i5-4570 3.20GHz |
Grafická karta | NVIDIA GTX 460 1GB alebo AMD Radeon HD 5770 1GB | NVIDIA GeForce GTX 770 4GB alebo AMD Radeon R9 290x 4GB @ 1080p |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 5 GB | 8 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
Total War Saga: Thrones of Britannia vychádza na PC 3. mája 2018.