• Autor: Jakub Němec
Half-Life: Alyx rúca všetky hranice, ktoré sme doteraz mali možnosť vo virtuálnom priestore zažiť, o čom referujú nielen novinári, ale aj hráči po celom svete, ktorí už mali príležitosť nakuknúť do ulíc City 17. V dnešnom článku sa však poväčšine nebudeme baviť o úžasnom audiovizuálnom spracovaní a geniálnej fyzike (to si necháme na blížiacu sa recenziu), ale zameriame sa na tipy, ktoré by vám mali pomôcť pri prvých krôčikoch v koži Alyx Vance.
Medzi vývojárske štúdio Valve a pojem „herná revolúcia“ si mnohí z nás dávajú znamienko rovnosti, čomu neskôr narodení asi veľmi nerozumejú. Ale hráči, ktorí si užívali 3D revolúciu deväťdesiatych rokov, tušia, o čom hovorím. Pôvodný Half-Life ponúkol v rámci žánru strieľačiek nevšedne kvalitný príbeh, zatiaľ čo dvojka na svoj čas neuveriteľne prepracovanú fyziku. Teraz sa o slovo hlási titul Alyx s VR zážitkom, kvôli ktorému sa mnohí rozhúpali investovať do okuliarov, a tak sa musia pripraviť na úskalia spojené s pohybom v „skutočne“ trojrozmernom prostredí. Preto cítim potrebu sa pri prvom tipe zmieniť o nutnosti mať okolo seba dostatočný priestor.
Nech už máte akýkoľvek typ podporovaného hardvéru (Valve Index, HTC Vive, Oculus Rift/Quest, Windows Mixed Reality), budete pripojení drôtom k počítaču (vrátane Questu), a preto sa zariaďte tak, aby bol čo možno najdlhší. V mojom prípade hrám Half-Life: Alyx na Oculus Quest prepojenom s počítačom vďaka beta verzii služby Oculus Link a musím uznať, že dvojmetrový kábel je dosť limitujúci, ale dá sa na to zvyknúť. Zároveň je dôležitým faktorom miesto okolo vás, s počítačom za chrbtom sa vám totiž bude hrať dosť ťažko (mne sa behom pol hodiny podarilo v rámci súboja zhodiť obraz zo steny, prevrátiť obrazovku a naraziť do dverí, achievement za to však nebol).
Posledným tipom pre hráčov po novom vstupujúcich do zóny virtuálnej reality je nutnosť upozorniť svoje okolie (tzn. hlavne rodinných príslušníkov), že sa púšťate do nie úplne štandardného zážitku. Okrem toho, že ich môžete v rámci mávania priestorom tresnúť ovládačom, nie je najlepší pocit, keď vám žena siahne na rameno vo chvíli, keď sa snažíte objaviť slintajúceho headcraba za hromadou sutín. Vďaka tomu, že Valve skvele dávkuje thrillerové chvíľky, si taký nevinný kontakt s realitou mimo hry pomaly žiada o výmenu spodnej bielizne. V Half-Life: Alyx je atmosféra poriadne napínavá, takže vo chvíli, kedy ste kvôli aktuálnej koronavírovej karanténe doma celá rodina, sa radšej zamknite v izbe.
Vo Valve si dali obrovskú prácu s tým, aby si každý hráč našiel svoju komfortnú zónu, a preto používatelia dostali možnosť upraviť si zážitok podľa svojich preferencií. Ak máte problém s tradične VR skokovitým pohybom, pravdepodobne oceníte možnosť pohybovať sa voľne pomocou páčky na pravom ovládači. Problém sa mohol objaviť pri otáčaní, pretože po vydaní ponúkal Half-Life: Alyx len „trhané“ otáčanie o určitý uhol (15 – 90 stupňov), po sťažnosti komunity sa však pridalo tiež voľné rozhliadanie pomocou páčky. Ak nie ste na zážitok vo virtuálnej realite zvyknutí, možno sa vám zatočí hlava alebo zažijete iné vplyvy kinetózy, takže ak si nie ste istí, prvé chvíle v Half-Life: Alyx vrelo odporúčam na stoličke.
Keď už si okolo seba vymedzíte dosť priestoru, ľudia v okolí budú upozornení na váš pobyt v City 17 a Half-Life: Alyx pripravíte podľa svojich preferencií, môžete sa konečne nechať pohltiť svetom, ktorý pre vás Valve vytvorilo. Rozhodne sa nikam neponáhľajte, dajte si na čas a poriadne si ohmatajte ponúkané možnosti. V samotnej hre počas stresujúcich prestreliek či úteku pred monštrami vám zažité mechanizmy zachránia holý život. Odporučil by som vziať si v hre do rúk nejaký predmet a normálne si s ním pohadzovať, dostanete tak správny cit do rúk.
Vo chvíli, keď si nasadíte gravitačné rukavice, venujte pár minút priťahovaniu a hádzaniu vecí do diaľky. Možno vám to bude pripadať ako prkotina, ale vo chvíli, keď vám poletí v ústrety odistený granát, budete vďační za každú chvíľku tréningu. V súbojoch s vojakmi buďte zdravo drzí a nezdráhajte sa im ukradnúť náboje na diaľku, pretože v Half-Life: Alyx sa nehrá na slušnosť, ale na prežitie. S heslom „Za skúšku nič nedáš“ jednoducho skúšajte všetky limity hry, aby ste následne pravidlá fyziky a pohybu využili vo svoj prospech. Potom sa môžete pokúšať o také majsterštyky, ako chytiť skákajúceho headcraba do barelu a podobne.
Pri prechode jednotlivými úrovňami sa poriadne obzerajte, pretože môžete nájsť rad vodítok na riešenie hádaniek (základom je ťahať za červené držadlá), nachádzať schované náboje (rozbíjanie drevených debien bude vaším denným chlebom) či materiál na vylepšovanie zbraní. Oplatí sa tiež sledovať potenciálne kryty, keď vás prepadnú vojaci alebo mimozemské stvorenia prahnúce po osedlaní vašej hlavy. Pri riešení rébusov mnohokrát stačí vziať do ruky multifunkčný nástroj a sledovať drôty v stene, aby ste pochopili, čo je potrebné urobiť.
Half-Life: Alyx nie je typická akčná hra, v ktorej sa povaľujú množstvá nábojov na každom rohu, a preto s nimi neplytvajte. Síce sa vám bude zdať, že zásobníky do pištole sa váľajú všade okolo, ale táto zbraň je tak slabá, že budete len sledovať, ako sa tenší zásoba projektilov vo vašom batohu. Preto sa pri stretoch zamerajte na slabé miesta nepriateľov a využívajte proti nim tie najlepšie zbrane. Chrobákom sa oplatí odstreľovať končatiny a doraziť ich odpálením žiarivého zadočka, zombíkom s headcrabmi mierte na hlavu (pokiaľ zneškodníte iba zombíka, headcrab sa odpúta a pôjde po vás) a jednotlivé triedy vojakov Combine majú tiež svoje slabiny (napríklad výbušný barel na chrbte).
Vyššie uvedené tipy však vyžadujú precízne mierenie, a preto svoje nazbierané resiny (miestna mena) pri prvej príležitosti investujte do obstarania zameriavača na pištoľ, brokovnicu aj samopal. Vďaka tomu máte väčšiu šancu zasiahnuť nepriateľa presne tam, kde potrebujete. Pištoľ vám potom dokonca dokáže zvýrazniť živé headcraby, čím sa pre vás stanú ľahším cieľom. Niektoré príšery ani nemusíte zabíjať, len ich stačí zamestnať, ako napríklad na strope prilepené chápadlovce. Ich zostrelenie vás síce môže odmeniť nábojmi, ale ľahšie je hodiť im tehlu a prebehnúť okolo, kým si ju priťahujú.
• Zdroje: Vlastné