• Autor: Jakub Kuneš
V budovateľskej stratégii na prežitie IXION od Bulwark Studios sa chopíte vesmírnej stanice Tiqqun a vydáte sa naprieč nebezpečným vesmírom. Kvôli katastrofickej udalosti sa totiž Zem stáva neobývateľnou a vaším cieľom je dostať poslednú preživšiu ľudskú rasu na inú planétu, kde je možné zabezpečiť pokračovanie nášho druhu. Či stoja ľudia za záchranu, sa dozviete v našej recenzii.
zdroj: Bulwark Studios
V titule IXION sa stávate administrátorom vesmírnej stanice Tiqqun. Náplňou vašej práce bude koordinovať prieskum okolia, robiť náročné rozhodnutia, udržiavať morálku vašej posádky, a predovšetkým na palube Tiqqunu stavať potrebné výrobne, obytné komplexy a mnoho ďalšieho, jednoducho také malé, vesmírne mesto.
Príbeh sa odohráva v neďalekej budúcnosti, keď je planéta Zem na pokraji ekologického kolapsu. Ako zamestnanec spoločnosti DOLOS, ktorý sa snaží nájsť inú obývateľnú planétu, ste poverený prvým testovaním prototypu vesmírnej stanice Tiqqun, ktorá má následne zaistiť kolonizáciu nového domova. Bohužiaľ, snaha zachrániť ľudstvo sa razom zmení na jeho skazu, keď pri skúške medzihviezdneho pohonu dôjde k neočakávanej chybe, ktorá spôsobí roztrhanie Mesiaca a zároveň presunie celú stanicu Tiqqun v čase do doby, keď je z našej modrej planéty iba mŕtva pustatina.
Krátko po preskúmaní, čo sa vo vašej neprítomnosti dialo, objavujete na Jupiteri skrytú základňu, kde v poslednom ťažení zvládla ľudská rasa ešte postaviť nový, teraz už bezchybný medzihviezdny pohon. S jeho pomocou sa vydávate na strastiplnú cestu naprieč vesmírom za nepatrnou nádejou na záchranu.
Hoci nie je príbeh bohvieako originálny a miestami by sa autori mohli viac rozhovoriť, napriek tomu ma veľmi bavil, predovšetkým sa podarilo vystihnúť zúfalú atmosféru pustého vesmíru a neľahkú cestu posledných preživších ľudského rodu.
Pokiaľ ste už hrali vydarenú stratégiu Frostpunk od 11-bit studios, budú vám základné herné mechaniky titulu IXION veľmi povedomé. Aj tu budete predovšetkým strážiť dva faktory, ktoré rozhodujú o vašom úspechu, či zlyhaní. Prvým z nich je dôvera vašich podriadených, je teda nevyhnutné starať sa o ich potreby, ako je zabezpečenie ubytovania, jedla, kvalitných pracovných podmienok a taktiež priestor na zábavu a rozptýlenie. Zároveň vás, ako veliteľa, čakajú náročné rozhodnutia, ktoré budú práve túto hodnotu najviac ovplyvňovať.
Druhý faktor prežitia je pevnosť trupu vašej stanice. Cesta vesmírom totiž nebude pre vašu stanicu žiadna prechádzka ružovou záhradou, predovšetkým bude stabilitu trupu ovplyvňovať aj váš obmedzený stavebný priestor. Tiqqun je totiž rozdelený do šiestich sektorov, pričom na začiatku máte prístupný iba jeden. Následné odomykanie ďalších sektorov vám síce prinesie ďalšie miesto na výstavbu, bohužiaľ, tým váš koráb stratí na pevnosti, takže ho bude potrebné neustále opravovať.
Podobne ako vo vyššie spomínanom Frostpunku prinášajú tieto faktory neustály tlak na hráča, čo len umocňuje zúfalú atmosféru boja o prežitie. Jediné, čo by som uvítal, je viac udalostí ovplyvňujúcich dôveru, ktorú som takmer až do poslednej fázy hry príliš riešiť nemusel.
Aby vám tvorcovia čo najviac sprehľadnili dianie okolo vašej stanice, stretnete sa s niekoľkými pohľadmi na váš Tiqqun. Vonkajší, kam sa pozriete v podstate iba kvôli stavbe solárnych panelov, ktoré zaisťujú potrebnú elektrinu pre celú stanicu. Ďalší pohľad je na okolie lode. Pomocou medzihviezdneho pohonu totiž budete putovať medzi niekoľkými slnečnými sústavami, a práve tie budú vaším zdrojom potrebných surovín.
Budete teda stavať a na okolité asteroidy bohaté na suroviny vysielať ťažobné a nákladné lode, na prieskum planét zase využijete vedecké výpravy. V každej sústave je teda neustále čo robiť, jediným tŕňom v oku mi však bolo ovládanie mojej flotily. Lode na ťažbu a nákladné lode totiž ovládate iba nastavením priority surovín, ktoré majú ťažiť a privážať, čo často viedlo k ich neefektívnemu a nezmyselnému správaniu. Inak je ale v okolí Tiqqunu stále čo objavovať a vedecké výpravy na neznáme planéty sú veľmi vydarené.
Najviac času sa hráč pohybuje v útrobách lode z vnútorného pohľadu, kde sa venuje výstavbe infraštruktúry najrôznejších tovární na suroviny, obrích batérií, skladísk či budov pre potreby posádky. Ako som už spomenul vyššie, Tiqqun je rozdelený do šiestich sektorov, ktorých odomykaním hráč rieši nedostatok stavebného priestoru. Hoci je elektrina zdieľaná pre celú stanicu, s ostatnými surovinami (vrátane členov posádky) si každý sektor nakladá samostatne, takže aj keď je možné medzi sektormi transferovať, musí hráč dobre premýšľať, ako si svoje sektory rozvrhne.
Oddelené sektory sú zaujímavou mechanikou, ktorá núti hráča viac premýšľať nad rozvrhnutím svojich budov. Trochu lepšie mohli tvorcovia vyriešiť transferovanie surovín medzi sektormi, ktoré je riešené tabuľkou, v ktorej nastavujete iba to, koľko chcete, aby mal daný sektor minimálny počet určitej suroviny a prípadný prebytok sa transferuje do vybraného iného sektora či sektorov. Aj keď na prvý pohľad pôsobí tento systém prakticky, ukázalo sa, že je, bohužiaľ, dosť neohrabaný.
Až na drobné nedostatky je ale celková náplň IXIONU nadmieru vydarená a ani chvíľočku som sa nenudil. O všetkom dianí na palube Tiqqunu aj mimo neho máte dobré povedomie vďaka prehľadnému HUDu a systému upozorňovania. Zároveň má hráč po ruke veľmi prehľadný systém pomocníkov, takže sa nestane, že by sa nejako neorientoval.
Čo sa grafickej stránky týka, IXION rozhodne neurazí. Z vonkajšieho pohľadu na Tiqqun vyzerá stanica monumentálne, v blízkosti je vidieť lietať opravárenské lode a okolitý vesmír vzbudzuje úžas. Na palube to životom prekypuje, každá budova sa nejako hýbe, skladisko sa krásne plní a cesty križujú pochodujúci členovia posádky - škoda len, že blúdia bezmyšlienkovite v kruhoch, čo trochu uberá na uveriteľnosti. Zvukový sprievod sa tiež podaril, najmä v dramatických momentoch umocňuje napätie do parádnych výšin.
Výprava za záchranou ľudstva na palube vesmírnej stanice Tiqqun, sa až na drobné nedostatky, podarila. Hra sa nachádza v dobrom technickom stave, narazil som iba na jednu chybu, a to keď som poslednú misiu splnil v poslednej možnej sekunde a spustilo sa mi finálne video, ktoré bolo prekryté upozornením, že misia splnená nebola. Momentálne by som hre IXION najviac vytkol chýbajúce nastavenie obtiažnosti. V priebehu prvej hry som niekoľkokrát zlyhal, pretože nebolo hneď jasné, čo sa v danej misii bude diať. Naopak v priebehu ďalšieho pokusu by som možno trochu väčšiu výzvu ocenil.
Aj napriek mojim výhradám môžem IXION s cenovkou 35 € odporučiť. Tvorcovia z Bulwark Studios navyše sľubujú, že sa ešte počas roka 2023 zamerajú na vylepšenie umelej inteligencie, zapracujú na balanse a pridajú obtiažnosť. Pokiaľ svoj sľub dodržia, nebál by som sa neskôr k hodnoteniu pridať ešte bod navyše.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kľúč k recenzii poskytla agentúra PressEngine.
Pokiaľ sa vydáte na dobrodružstvo ako administrátor vesmírnej stanice Tiqqun v budovateľskej stratégii na prežitie IXION, určite nebudete sklamaní. Hutná atmosféra, dobrý príbeh, až na pár výnimiek vydarenej mechaniky a zábavná hrateľnosť sú najväčšie klady, na druhej strane zamrzí predovšetkým chýbajúca voľba obtiažnosti. Celkovo však môžem s pokojným srdcom fanúšikom tohto žánru IXION odporučiť.
Klady
Zápory
Videohrám sa venujem už od detstva a prvou veľkou vášňou pre mňa bola RTS Warcraft 3, nasledovala Dota, pri ktorej som zakotvil na veľmi dlhý čas. K Alza Magazínu som sa pripojil v roku 2017, čo mi otvorilo obzory aj k iným titulom. Zameriavam sa na akčné RTS a budovateľské stratégie.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3570K | AMD FX-8310 | Intel Core i7-4790 | AMD Ryzen 3 3200G |
Grafická karta | GTX 1060, 4 GB | Radeon RX 590 | RTX 2060, 6 GB | Radeon RX 5700 |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
• Zdroj: Steam (5. 1. 2022)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.