• Autor: Filip Němec
Zdá sa, že pre vydanie kooperatívny skákačky It Takes Two si švédski vývojári z Hazelight Studios nemohli vybrať lepšiu dobu. Mnoho z nás môže opúšťať svoje domovy len sporadicky, a tak je tu nielen hrozba domácej nudy, ale v niektorých prípadoch aj vzájomnej frustrácie. V oboch prípadoch vám však môže pomôcť práve It Takes Two, pretože ide o vynikajúci titul pre dvoch hráčov, ktorý navyše svojím príbehom ponúkne mnohým párom návod, ako opäť zažať iskru ich vzťahu. Ako sa s týmto ambicióznym cieľom It Takes Two popasoval, zistíte v našej recenzii.
zdroj: Hazelight Studios
It Takes Two (Hra)
Adventúru It Takes Two vyvíja Hazelight Studios a vydáva spoločnosť Elecstronic Arts. Hra vychádza 26. 3. 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S bez českej lokalizácie a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: Recenzia | Špeciál: Všetko, čo vieme
Filmový režisér a herný dizajnér Josef Fares je osobitou postavou herného sveta. Svoje meno si vydobyl nielen vynikajúcimi kooperatívnymi hrami Brothers: A Tale of Two Sons a A Way Out, ale aj prísnou kritikou mikrotransakcií či svojimi ostrými vystúpeniami. Rovnako, ako predchádzajúce hry, aj It Takes Two čerpá z jeho hlavných dvoch spomínaných profesií a je tak po stránke designu vynikajúcou hrou, avšak ani dobrý filmár sa vo Fares nezaprel.
Príbeh It Takes Two je v zásade veľmi jednoduchý, silná emocionálna zložka ale vynahrádza fakt, že neobsahuje skoro žiadne príbehové zvraty a vlastne presne to, čo od príbehu očakávate pri prvom spustení hry, tiež dostanete. Story sa točí okolo mladého dievčatka Rose, ktoré zistí, že jej rodičia sa rozvádzajú a svoje trápenie začne riešiť vo svete fantázie a predstavivosti. Podľa svojich rodičov tak vyrobí dve bábiky, ktoré vďaka kúzlu ožijú, a obaja rodičia sa do nich na svoje prekvapenie prevtelia.
Príbeh tak v skutočnosti nie je o Rose. Ústrednými postavami sú manželia Cody a May, v ktorých koži musíte absolvovať hru a dostať sa k Rose, ktorá jediná dokáže kúzlo zvrátiť. Po počiatočnej panike síce Cody ocení, že teraz je schopný akrobatických kúskov, aké mu jeho skutočné telo neumožňuje a prizná, že v poslednej dobe trochu pribral, napriek tomu asi nikto nechce stráviť zvyšok života v koži hlineného panáka (Cody) či drevenej bábiky s vlasmi z vlny (May). Celým dobrodružstvom vás pritom sprevádza kniha odborníka na lásku Dr. Hakima, ktorá samozrejme tiež ožila a so španielskym prízvukom chrlí jednu radu za druhou.
Rovnako, ako predchádzajúce hry štúdia, aj It Takes Two možné hrať len vo dvojici, a to buď offline vo forme splitscreenu, alebo online. Po vzore A Way Out potom hra ponúka Friend's Pass, vďaka ktorému môžete prizvať do hry kamaráta, ktorý s vami online môže prejsť celý príbeh bez toho, aby si hru musel kúpiť. It Takes Two neumožňuje zveriť jednu z postáv do rúk umelej inteligencie, čo sa môže niekomu, kto zatiaľ nehral žiadnu Faresovu hru, javiť ako nevýhoda. Je to ale skôr nutná daň za to, že It Takes Two ponúka takú formu a mieru kooperácie, že sa jej len máloktorá podobne zamarená hra môže rovnať.
It Takes Two je postavené nielen na princípoch spolupráce, ale tiež kombinovaní schopností oboch postáv. Hneď v úvode hry napríklad vie Cody hádzať klince (a pískaním si ich zase privolávať späť ako Yondu zo Strážcov Galaxie), zatiaľ čo May ovláda kladivo, s ktorým môže nielen rozbíjať veci a kliesniť si tak cestu vpred, ale tiež sa pomocou kladiva po Codym nahádzaných klincoch dokáže zosunúť a dostať sa na miesta, kam sa on nemôže.
It Takes Two vás, okrem iného, naučí nelipnúť na veciach. Na rozdiel od iných hier vám totiž kladivo a klince nezostanú k dispozícii po celú dobu hry. Po zdolaní danej úrovne sa objavia nové prekážky a noví nepriatelia, takže o chvíľu neskôr Cody strieľa hmotu, ktorú May vie svojou zbraňou zapáliť, inokedy zase letíte lietadlom ovládanom Codym, zatiaľ čo May z guľometného hniezda prestreľuje prekážky, aby ste mohli preletieť. Neustále sa tak mení prostredie hry, schopnosti oboch postáv a spolu s tým samozrejme aj hrateľnosť, nehovoriac o príbehu. Cody s May sa na ceste za Rose musia napríklad popasovať so včelami na ich dvore (ktoré Cody už dávno sľúbil, že vyženie) alebo sa stretnúť s rozbitým vysávačom, ktorý May neopravila, a tak je teraz poriadne naštvaný.
Po vzore predchádzajúcich titulov štúdia nechýba ani tentoraz rad minihier, ktoré sú vynikajúce a skvele nabúravajú hrateľnosť plnú spolupráce. V týchto dobrovoľných minihrách totiž stojíte proti sebe, čo skvele okoreňuje atmosféru inak úzko kooperatívnej hry. Poriadnu štipku zábavy a vzájomného špikovania tu pocítia najmä páry či napríklad súrodenci, ktorí snahu vzájomne si pomáhať a dávať na seba pozor, ale zároveň sa aj predháňať a súperiť spolu, majú v sebe hlboko zakorenenú.
Tým sa bohužiaľ dostávam k hlavnému problému hry. It Takes Two sa totiž tvári ako zábava pre všetkých. Presne tá hra, ktorú si s vami zahrá aj vaša inak neherná priateľka či mladší súrodenec. Toto ale bohužiaľ nie je Sackboy: A Big Adventure alebo Astro's Playroom. Tým, že It Takes Two dynamicky kombinuje nielen rôzne mechaniky, ale tiež celé žánre (chvíľu hráte klasickú 3D adventúru, potom sa pohľad prepne do izometrického RPG a po chvíli plynule prejde do 2,5D skákačky videnej zboku), je pre menej skúsených hráčov jej absolvovanie veľmi problematické.
Aspoň priemerne skúsený hráč ale nebude mať problém sa adaptovať, a tak túto skutočnosť neberte vyložene ako zápor – keby totiž autori chceli urobiť It Takes Two prístupnejšie, už by to nebola tak dobrá a zábavná hra. Ide skôr o akési upozornenie pre prípadných kupujúcich, aby si tohto problému boli vedomí. Napriek tomu je ale niečo, čo autori zvládnuť lepšie mohli. It Takes Two má totiž problém s kolísavou obťažnosťou, väčšinou pokojnejší priebeh misií totiž striedajú veľmi hektické pasáže a miestami veľmi náročné bossfighty, s ktorými budú mať problém aj skúsení hráči. V určitých momentoch skrátka nebude mať napríklad vaša manželka, ktorá za posledný polrok hrala iba Sackboy: A Big Adventure, jedinú šancu na úspech.
Váš zážitok z hry tak do značnej miery ovplyvní to, s kým ju budete hrať a najmä ako skúsený váš parťák je. Ak si však (podobne ako vo vzťahu) vyberiete dobre a padnete si do noty, čaká vás vynikajúca zábava, ktorá v súčasnej hernej produkcii len ťažko hľadá konkurenciu a ak áno, tak snáď len vo vlastných radoch. Je sa potrebné dohovárať na nasledujúcom postupe, spoločne premýšľať a analyzovať priestorové puzzle či časovať náročné skákacie sekvencie. Napokon, aj z toho dôvodu aj pri online kooperácii máte obrazovku rozdelenú ako pri klasickom splitscreene a vidíte presne to, čo vidí váš spoluhráč.
Oproti predchádzajúcim hrám štúdia je hra o úroveň vyššie, a to v mnohých smeroch. It Takes Two je interaktívnejšie, nápaditejšie a tým pádom aj zábavnejšie ako jeho predchodcovia, aj keď napríklad príbehy predchádzajúcich dvoch hier mi prišli o niečo prepracovanejšie a dokázali prekvapiť. It Takes Two ale zase hrá viac na emocionálnu notu, a tak sa budete smiať pri skvele napísaných poviedok Cody a May, ktorí sú rovnako ako ďalšie charaktery výborne nadabované a zároveň pocítite surovosť a bezvýchodiskovosť, ktorú prežíva dieťa rozvádzajúcich sa rodičov.
Jednou z ďalších vecí, v ktorých It Takes Two prekonáva svojich predchodcov, je grafika. Brothers: A Tale of Two Sons bola typická nezávislá hra, ktorej geniálnosť lemovalo horšie technické spracovanie. A Way Out už bolo tak nejako na pol ceste a It Takes Two debutuje po stránke spracovania ako skutočne vyspelá hra. Nejde len o kvalitu textúr či svetla a tieňov, ale napríklad aj animácií. Pohyby Cody a May sú prvotriedne spracované – behanie a uskakovanie postavičiek vyzerá a ovláda sa rovnako perfektne, ako napríklad astroboti v spomínanom Astro's Playroom. Tu Hazelight Studios prešli obrovský kus cesty a tiež aj kvôli týmto prvkom je radosť It Takes Two hrať.
Pretože ide stále o malé štúdio, je potrebné pochváliť tiež fakt, že hra beží bez akýchkoľvek technických problémov. Žiadne prepady snímkovania, doskakovanie či preblikávanie textúr či dokonca zasekávanie sa o objekty a podobné neduhy akčných adventúr a skákaček. Všetko beží ako na drôtiku. Čerešničkou na torte je v tomto prípade level dizajn, ktorý miestami pôsobí doslova kúzelne. V prípade PS5 zamrzí azda len absencia širšej podpory možností DualSense ovládača, napriek tomu (tak ako v ostatných prípadoch) aj tu sú prosté vibrácie ďaleko jemnejšie a príjemnejšie.
Na prvý pohľad môže pôsobiť It Takes Two len ako ďalšia skákačka pre deti, pod hravou škrupinkou sa ale skrýva sofistikovaná hra napchatá mechanikami, ktoré v iných hrách nenájdete a to všetko navyše s veľmi zaujímavým a emotívnym podtextom, ktorého vážnosť šikovne nabúravajú zábavné dialógy (navyše nie je vôbec pre deti, čo vysvetlím vzápätí). Hre bohužiaľ nesvedčí fakt, že rozhodne nie je pre každého – nejde o titul, pri ktorom môžete vraziť druhý ovládač do rúk komukoľvek, kto prejde okolo televízora. čo nie je ani tak chyba hry, skôr vlastného úsudku, ktorý je založený na roztomilej grafike a skutočnosti, že hráte za dve maňušky.
Preto by som chcel upozorniť na to, že It Takes Two nie je hra pre deti, hoci by sa tak mohlo zdať. Písať niekde inde ako tu, asi by som si tento záverečný odsek odpustil, pretože inde sa hodnotenia PEGI (respektíve americko-kanadské ESRB a ďalšie mutácie v iných krajinách) rešpektuje ďaleko viac. U nás je však laxnosť dodržiavania týchto odporúčaní vysoká, a tak by som rád pripomenul, že hodnotenie PEGI je 12+, a to z dobrých dôvodov. Hra je plná akcie a skoro až nechutných okamihov, kedy vašu postavu opakovane prišpendlí k podlahe obrovský klinec (podobne ako v skvelej FPS akcii F.E.A.R.). alebo napríklad hneď v úvode hry vysajete vášmu oživenému vysávaču očné buľvy jeho vlastným sacím potrubím. Skôr ako o spracovaní násilia mi ale ide o dospelý podtext hry, ktorý mladší hráči skrátka nepochopia aj vďaka chýbajúcej českej lokalizácii. Skrátka a dobre, It Takes Two nie je pre každého, pokiaľ ale patríte do tej správnej kategórie, čaká na vás vynikajúca zábava.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu na recenziu poskytol distribútor ABC Data.
It Takes Two, podobne ako predchádzajúce hry štúdia, búra hranice kooperatívnych hier a prináša originálnu a nevšednú hrateľnosť, ktorá sa vám len tak nezaje. Vynikajúcu zábavu ohraničuje dospelý a emotívny príbeh, ktorý však spolu s miestami vysokou obťažnosťou dokazuje, že It Takes Two nie je hrou pre každého.
Klady
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 8.1/10 64-bit | Windows 8.1/10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2100T/AMD FX 6100 | Intel Core i5 3570K/AMD Ryzen 3 1300x |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660/AMD R7 260x | NVIDIA GeForce GTX 980/AMD R9 290X |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |
• Zdroj: Steam (30. 3. 2021)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.