Najčastejším príslušenstvom, ktoré fotografi riešia ku svojim digitálnym zrkadlovkám, sú samozrejme objektívy. Fajnšmekri potom vyhľadávajú objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou a nielen oni, taký objektív sa môže hodiť každému, a to tiež napríklad kvôli vysokej svetelnosti, ktorú využijete v zlých svetelných podmienkach alebo pri kreatívnych hrách s hĺbkou ostrosti. Ak teda vlastníte niektorú zo zrkadloviek značky Nikon, potom zbystrite, pretože si budeme rozprávať o objektíve Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G, ktorý by sa vám mohol hodiť do vašej fototašky.
Dizajn objektívu sa drží klasického a veľmi pôsobivého firemného štýlu, ktorý je jednoduchý, až strohý, ale funkčný a elegantný. Vzhľadom na ohnisko a svetelnosť je objektív rozmerovo tak akurát a váhovo je skôr ľahší, než vyzerá (približne 330 gramov). Drží sa priam skvelo a v prípade, že potrebujete ručne zaostrovať, tak jediný otočný prstenec je dostatočne široký a s príjemne plynulým chodom. Objektív je tiež vybavený stupnicou zaostrenej vzdialenosti, čo je ale v dnešnej dobe už skôr samotná formalita, aj keď pár fotografom sa asi hodiť bude.
Na boku objektívu nájdeme jediný prepínač, ktorým volíme medzi režimami M a M/A. Režim M je jasný, teda plne manuálne zaostrovanie. Režim M/A potom znamená automatické zaostrovanie s tým, že ak pootočíte ostriacim prstencom, tak toto ručné ostrenie získa prednosť, ale len po dobu aktivity. Ak pustíte spúšť a znova stlačíte, opäť sa aktivuje ostrenie automatické. Veľké zlaté písmeno N na objektíve potom znamená, že sú tu použité najnovšie antireflexné vrstvy Nikon Nano Crystal Coat.
Nízka hmotnosť objektívu napovedá, že v konštrukcii prevládajú plasty, osobne si však myslím, že v dnešnej dobe je to už skoro jedno a v prípade Nikonu obzvlášť, pretože ten používa plasty natoľko kvalitné, že sa priznám – často už ani nepoznám, ktorý diel je vlastne plastový a ktorý z obľúbených horčíkových zliatin. Občas dokonca mávam nutkanie rýpnuť si aspoň špendlíkom, aby som sa uistil, ako to teda je. 😊
Bajonet objektívu je samozrejme kovový a doplnený o gumové tesnenie chrániace útroby objektívu aj fotoaparátu pred prenikaním vlhkosti a prachu. Filtrový závit je tak primeraných 67 mm. Samozrejmosťou je vybavenie objektívu tichým a veľmi rýchlym ultrazvukovým motorom ostrenia. Naopak chýba optický stabilizátor obrazu Nikon VR, ale v prípade tohto typu objektívu by som ho ani neočakával. Mechanické vyhotovenie a ergonómiu Nikonu AF-S 28 mm f/1,8 G by som hodnotil ako veľmi dobré, teda obvyklá konzervatívna, ale dokonale funkčná klasika.
Optická sústava objektívu je zložená z 11 šošoviek zložených do 9 skupín. Hneď dve šošovky sú pritom asférické (umožňujú celkovo vyššiu optickú kvalitu a tiež menšie rozmery celkovej konštrukcie objektívu). Clona je sedemlamelová a puntičkár by mohol namietnuť, že to už sem Nikon tiež mohol rovno dať deväťlamelovú clonu, ale asi sa ako obvykle tlačilo na cenu a deväť lamiel si Nikon necháva len pre tú úplne najvyššiu kategóriu objektívov. Na druhú stranu aj sedemlamelovú clonu má Nikon veľmi dobre vychytanú, takže sa toho nie je potrebné nijako báť a bokeh objektívu je veľmi jemný a prirodzene pôsobiaci.
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť je až prekvapivo malá, teda konkrétne 25 cm od roviny snímacieho čipu, čo je niečo okolo 15 cm od prednej šošovky objektívu. Túto vlastnosť môžete v praxi využiť na menej obvyklú makrofotografiu, kedy môžete fotografovať relatívne malé objekty a vďaka šírke záberu do fotografie súčasne dostať aj niečo z okolitého prostredia na pozadí snímky. Takýto štýl práce už ale vyžaduje skúsenosť a jasný plán, pretože pri tak krátkej vzdialenosti a clone f/1,8 je hĺbka ostrosti skutočne mimoriadne malá, čo síce umožňuje zaujímavé a pôsobivé efekty, ale na druhú stranu je potrebné vyberať také objekty a v takej kompozícii, aby sa do hĺbky ostrosti zmestili (to je samozrejme všeobecná poznámka pre všetky podobné objektívy, nie len pre tento).
Objektív si tiež veľmi dobre poradil s obvyklými optickými chybami, veľmi dobre je napríklad korigované geometrické (sférické) skreslenie, ktoré navyše dokážu úplne minimalizovať novšie modely fotoaparátov, takže napríklad na architektúru je objektív Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G priamo ideálny. Podobné je to s chromatickou aberáciou, ktorú som pri bežnom fotografovaní snáď ani nezaznamenal. Ako priamo skvelé sa opäť ukázali antireflexné vrstvy Nikon Nano Crystal Coat, vďaka ktorým sú napríklad nežiaduce reflexy pri fotografovaní so slnkom v priamom zábere takmer nulové. Vinetácia je síce pri fotografovaní na úplne otvorenú clonu viditeľná, ale len niekedy, teda podľa fotografovanej scény a opäť sa to dá ľahko riešiť pomocou nastavení fotoaparátu či úpravou pri spracovaní fotografií.
Vďaka ultrazvukovému motoru ostrenia AF-S je veľmi rýchle aj presné automatické zaostrovanie, čo je pre zmenu zase parameter, ktorý je podstatný v prípade, že budete chcieť objektív použiť na momentky, alebo stále populárnejšie street-art, kde je práve rýchlosť a pohotovosť mimoriadne dôležitá. Úplne najlepšia je ale asi ostrosť, ktorá je veľmi vyrovnaná od stredu až ku krajom a veľký vplyv na ňu nemá ani zaclonenie. Nemusíte si tak príliš lámať hlavu s obvyklým problémom, kedy objektív najlepšie kreslí, ale môžete sa sústrediť iba a výhradne na kompozíciu a samotné fotografovanie, čo je ďalšia výhoda. Ako som už uviedol v úvode, tak tento objektív nie je žiadnou novinkou a je už pár rokov v predaji, napriek tomu rozhodne znesie porovnanie so všetku konkurenciou, a to aj s tou, ktorá je podstatne novšia.
Občas sa stretávam s názorom fotografov pamätníkov, že roky stará predošlá generácia tohto objektívu so svetelnosťou f/2,8 bola vlastne lepšie, pretože bola síce menej svetelná, ale zato rozmerovo doslova polovičná (ide o objektív AF 28 mm f/2,8 D ktorý je napodiv ešte stále niekde v predaji a môžete na neho tiež celkom často naraziť aj v bazároch). Na tejto myšlienke naozaj niečo je, ale na druhú stranu tá zvýšená svetelnosť za to stojí. Teda presnejšie povedané niekomu asi áno, a niekomu zas nie – toto už je veľmi individuálne podľa osobných preferencií.
Na druhú stranu je verzia Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G zase polovičná, oproti rýdzo profesionálnej verzii Nikon AF-S 28 mm f/1,4E ED s ešte vyššou svetelnosťou. Každý si teda môže vybrať to, čo mu najviac vyhovuje, a to je asi to hlavné. Ja osobne by som asi volil práve recenzovanú verziu so svetelnosťou f/1,8 pretože je nielen svetelnejšia, ale celkovo o poznanie lepšia, ako spomínaná staršia verzia f/2,8 a profesionálna f/1,4 je už pre bežného fotografa naozaj príliš veľká, ťažká a tiež drahá, tá má zmysel už len pre skutočných rýdzich profesionálov, ktorí ho využijú.
Parametre | Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G |
---|---|
Ohnisková vzdialenosť | 28 mm |
Svetelnosť | f/1,8 |
Optická stabilizácia | Nie |
Optická sústava | 11/9 (z toho dve asférické) |
Clona | 7 lamiel |
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť | 25 cm od roviny čipu |
Filtrový závit | 67 mm |
Slnečná clona v cene | Áno |
Utesnenie proti poveternostným vplyvom | Áno |
Bajonet – materiál | Kov |
Rozmery | 73 × 80 mm |
Hmotnosť | 330 gramov |
Objektív Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G je veľmi vydarený a to po všetkých stránkach. Vyhotovenie je síce viac plastové, napriek tomu ale robustné a ľahké, s dobrou ergonómiou aj pekným dizajnom. Opticky je tak priamo špičkový a napriek tomu, že je už pár rokov starý, tak by som sa vôbec nebál jeho použitia na súčasných full-frame digitálnych zrkadlovkách, ako je napríklad Nikon D610, alebo pokojne aj na tých s veľmi vysokým rozlíšením, ako sú modely Nikon D810 alebo aj Nikon D850. Použiť ho možno samozrejme aj na zrkadlovkách s menším čipom formátu Nikon DX, teda APS-C, ako napríklad Nikon D7200 alebo D7500, ale tu to už trošku stráca zmysel.
Ak sa vám objektív páči a nevyhovuje vám len ohnisko, potom má Nikon v ponuke celú sériu objektívov s pevným ohniskom a svetelnosťou f/1,8 od 20 mm cez 24 mm, 35 mm až po 50 mm a 85 mm. Objektív Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G do tohto radu skvele zapadá. Ale aby som len nechválil, tak jedna vec mi celkom vadí a je až prekvapivá – zatiaľ čo sme väčšinou zvyknutí, že cena produktov ide s časom viac či menej dole, tak tu je to naopak. Keď sa pred zhruba piatimi rokmi začal objektív Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G predávať, štartovala jeho cena niekde okolo 630 €. Kto si ale hovoril, že si počká, až cena trošku spadne dolu, tak neurobil dobre, pretože jeho cena naopak síce pomaly, ale zato isto stúpala nahor, až sa zastavila na súčasných približne 750 €. Vzhľadom na jeho kvality môžeme ale cenu aj tak označiť ako solídnu, najmä pre tých fotografov, ktorí vlastnia full-frame zrkadlovku a dokážu prednosti tohto objektívu využiť.
Klady
Zápory
Michal Kupsa sa narodil v roku 1970 v Brne. Fotografovať začal už vo svojich 15 rokoch a novinárskej činnosti prepadol už o tri roky neskôr. Na svojom konte má spoluprácu s radom prestížnych českých aj zahraničných médií, vrátane Českej televízie, Českého rozhlasu, National Geographic, Národnej knižnice Kongresu USA, iDNES, nadácie Človek v tiesni a väčšiny českých magazínov o fotografii a fotografovaní. Zameriava sa predovšetkým na cestopisné články, recenzie fototechniky a vedenie fotografických kurzov.