Názov článku nepreháňa. Koncepcia a výroba BMW i3 sa totiž úplne vymykajú meradlám obyčajných vozidiel. Špecifikám elektrického pohonu v rušných mestských uliciach podriadili vývojári z automobilky BMW pri tomto vozidle jednoducho všetko. S dojazdom na úrovni 300 kilometrov vás tento elektromobil len tak na holičkách nenechá. Ako dlho sa BMW i3 nabíja, aká bude jeho cena a ako si stojí voči konkurencii?
Ak vás unavujú neprehľadné cenníky, BMW i3 vám urobí radosť. Výrobca totiž ponúka len dve varianty – čisto elektrické BMW i3 94 Ah BEV a hybridné BMW i3 94 Ah REX, kde elektromotor dopĺňa zážihový dvojvalec, ktorý však slúži len na dobíjanie batérie. V našej ponuke potom nájdete oba modely, a to rovno vo verzii s bohatou príplatkovou výbavou. Cena sa podľa konkrétnej špecifikácie výbavy pohybuje okolo 38 000 Eur.
Najprv sa však pozrieme na základnú výbavu vozidla, v ktorej náhodne nechýba automatické volania v prípade núdze BMW E-Call, výkonnejšie napájanie, zadný parkovací asistent, diaľkové ovládanie vybraných funkcií mobilom alebo deaktivácia airbagu spolujazdca. A čo ona sľúbená príplatková výbava?
Elektromobil BMW i3 ponúka celkom tri základné jazdné režimy – Comfort, Eco Pro a Eco Pro Plus. Avšak je nutné dodať, že extrémne záleží na všetkých podmienkach: počte pasažierov, profile trasy, sile vetra, počte rozbehnutí a zabrzdení, a predovšetkým na tom, "ako veľmi na to šliapete". Akcelerácia si vyberá na dojazde zďaleka najväčšiu daň – často jej však nemožno odolať.
Ohľadom dojazdu BMW i3 nemožno opomenúť ani druhý variant tohto auta, ktorý obsahuje "predlžovač dojazdu", konkrétne ide o model BMW i3 REX. Výhoda spočíva v integrovanom dvojvalcovom motore s objemom 647 cm3, s výkonom 27 kW, ktorý pridáva k dojazdu ďalších 120 až 150 kilometrov. V princípe funguje motor ako dodatočný generátor elektrickej energie a na samotnú prevádzku BMW i3 nestačí.
Iste vás zaujíma, aké máme skúsenosti s nabíjaním BMW i3. Pretože väčšina vodičov najazdí súkromným vozidlom približne 50 kilometrov denne, na dobitie do ďalšieho pracovného dňa si v pokoji vystačíte aj s bežnou domácou 230 V zásuvkou. Tá dokáže nabiť úplne prázdnu batériu na 80 % za relatívne dlhých 8 hodín. Spravidla však budete nabíjať akumulátor čiastočne plný, takže celý priebeh nabíjania sa skráti napríklad na polku.
Ak si nemôžete dovoliť čakať viac hodín, bude lepšie použiť výkonnejšie nabíjacie stojany. Pri verejných nabíjacích staniciach s jednosmerným prúdom je energia s konštantným napätím natlačená do batérií už počas 39 minút. Ak nie je k dispozícii takto vybavená stanica, môžete nabiť svoje BMW i3 pri stanici so striedavým prúdom, kde batériu nabijete za menej ako tri hodiny. Obe hodnoty platia pre nabitie akumulátorov na 80 %.
Rýchle a jednoduché nabíjanie maximálnou rýchlosťou vám zaistia špeciálne dobíjacie stanice, ktoré je možné zakúpiť ako príslušenstvo priamo od BMW.
Automobil BMW i3 bol od samého počiatku navrhnutý ako elektromobil. Dizajnéri tak mohli popustiť uzdu svojej fantázii a navrhnúť úplne odlišné vizuálne, ale hlavne technické riešenia. Ide o množstvo zaujímavých detailov, vďaka ktorým BWM i3 prevyšuje rad konkurenčných elektromobilov, pri ktorých musel výrobca vychádzať z už sériovo vyrábaného automobilu.
Priestor pre posádku je totiž navrhnutý v snahe minimalizovať váhu elektrovozidla. Výrobca siahol po ľahkom karbóne, a navyše takmer nepoužil skrutky, a to nielen v interiéri, ale aj pri spojení s hliníkovým podvozkom. V samotnom podvozku sa zároveň ukrývajú všetky systémy vrátane akumulátorov, klimatizácie i hnacieho ústrojenstva. Vďaka nízko položenému ťažisku tak má BMW i3 skvelú jazdnú dynamiku.
Ak ste doteraz neriadili elektromobil, tak je pomerne náročné si predstaviť, k čomu dôjde po prvom zošliapnutím plynového pedálu. BMW i3 totiž vystrelí vďaka 125 kW elektromotoru vpred ako raketa, teda ak pred sebou budete mať dostatok priestoru. Ku zrýchleniu z 0 na 100 km/h totiž BMW i3 stačia len 7,3 sekundy, čo je len o málinko viac ako pri novej športovej Octavii RS. Na mestské rodinné auto celkom dobrý výkon, nemyslíte?
Na použitom elektromotore je však zaujímavá jedna podstatná skutočnosť. Tou nie je nič iné než to, že maximálny krútiaci moment je k dispozícii už od nulových otáčok až do 4 800 otáčok za minútu, kedy agregát dosiahne maximum výkonu 125 kW. Neskôr sila elektromotora klesá už len pozvoľna. Pri maximálnych konštrukčných 8 000 otáčkach za minútu potom elektromotor disponuje približným výkonom na úrovni 105 kW.
Príde vám riadenie obyčajného auta zložité? Hrať si stále so spojkou a neustále radiť? V BMW i3 budete takýchto zbytočností ušetrení. Na ovládanie auta vám stačí v podstate len plynový pedál. Ako je to možné? Akonáhle totiž dáte nohu z plynu, elektromotor auto prirodzene brzdí. BMW počas dlhodobých testov v praxi overilo, že až 75 % brzdných manévrov vyriešite jednoduchým zložením nohy z plynu. Myslíme si, že túto vlastnosť ocení možno ešte väčšie percento žien za volantom.
Elektromobily majú pred sebou žiarivú budúcnosť. V podstate sa čaká len na výraznejšie zlacnenie. Možno s tým pomôže aj štát, pretože v mnohých európskych krajinách je možné na obstaranie elektromobilu čerpať dotácie v rádoch niekoľko tisíc eur. Prvou lastovičkou, a možno skôr reklamou pre elektrické BMW, je spolupráca s Políciou ČR. Tá si zatiaľ zaobstarala 11 kusov BMW i3 na skúšobnú prevádzku, po ktorej vyhodnotení možno očakávať výrazné rozšírenie tejto flotily.
Polícia ČR sa však obzerá aj po športových elektromobiloch. Jasným dôkazom je testovanie žihadla BMW i8, ktoré disponuje fantastickým zrýchlením z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy. Vynikajúce športové parametre, možno až nečakane silná akcelerácia a najmä náhle zdravotné problémy vodiča však stáli za nešťastnou a médiami hojne debatovanou nehodou testovacieho BMW i8. Polícia ČR však v spolupráci s dealerom značky zabezpečila prakticky okamžitú náhradu a už teraz sa môžete s policajným BMW i8 na cestách opäť stretnúť.
Ako si elektromobil BMW i3 viedol v očiach odbornej verejnosti? Anglický TopGear.com vo svojej recenzii uvádza, že BMW i3 predstavuje prelom v rámci mestských elektromobilov. Hneď v úvode potom konštatuje, že konkurenčný Nissan Leaf pôsobí vedľa BMW staromódne. Vozidlo dostalo nadpriemerné hodnotenie 9 bodov z 10 možných.
Ďalší anglický server Autocar.co.uk hodnotí BMW i3 štvoricou hviezdičiek z piatich. Na elektroautách vyzdvihujú predovšetkým atraktívny dizajn, vyzývavý interiér a celkovo veľký krok vpred v rámci elektromobilov dostupných širokej verejnosti.
Opäť štyri hviezdičky získava BMW i3 od odborníkov z Autoexpress.co.uk. Tým sa trošku nepozdáva cena v porovnaní s konkurenciou, napriek tomu konštatujú, že ide o naskrz praktické auto určené do mestskej premávky. Redakcia sa v recenzii tiež zamýšľa nad možnými problémami s budúcim predajom jazdeného BMW i3. Po troch rokoch prevádzky možno údajne očakávať, že za ojazdené BMW i3 obdržíte len 30 % predajnej ceny, čo je skutočne málo. Ide však o pomerne ojedinelý názor a pohľad na súčasné bazárové ceny BMW i3 takto zásadný prepad hodnoty vozidla nenaznačujú, a to aj zásluhou 8-ročnej záruky, ktorú BMW na batérie poskytuje.
Z laického pohľadu je pri elektromobiloch najväčší problém s nabíjaním. Zatiaľ neexistuje tak jednoduché riešenie, akým je benzínová pumpa, kde natankovanie plnej nádrže a zaplatenie zvládnete za 5 minút. Blýska sa však na lepšie časy. Sieť dobíjacích staníc sa rýchlym tempom rozširuje, ešte počas roku 2017 sa ich počet rozrastie na viac ako 200. V zahraničí je potom situácia v počte dobíjacích miest ešte lepšia.
A ako prebieha platenia? Pomerne ľahko, pretože pri niektorých staniciach je nabíjanie úplne zadarmo. Za benzín alebo naftu minie priemerný vodič rádovo oveľa viac.
Premýšľate, či je niekde vo vašom blízkom okolí dobíjacia stanica pre vaše budúce BMW i3, prípadne iný elektromobil? Pozrite sa na prehľadnú interaktívnu mapu dobíjacích staníc v SR, ktorá je pravidelne aktualizovaná.
Na trhu elektromobilov je rozhodne z čoho vyberať. Kým BMW i3 exceluje v tesných uliciach miest, Tesla sa vyžíva na diaľniciach, kde plne oceníte jej výkon. Prekážkou pre mnohých bude samozrejme cena. Aj taký Nissan Leaf štartuje na hranici 30 699 €. Oproti klasickej českej Octavii je to skutočne veľa. Na druhú stranu, ak vyššiu cenu a ešte len sa budujúcu sieť dobíjacích staníc unesiete, pri voľbe ľubovoľného z nižšie uvedených vozidiel sa môžete tešiť na skvelé jazdné parametre, minimálne prevádzkové náklady a nulové emisie.
Elektromobil | BMW i3 | VW e-Golf | Nissan Leaf | Tesla Model S 75D |
---|---|---|---|---|
Maximálny dojazd | 300 km | 300 km | 250 km | 490 km |
Rýchlonabíjanie (80%) | 30 minút | 45 minút | 30 minút | 70 minút |
Klasické nabíjanie (100%) | 14 hodín | 17 hodín | 13 hodín | 8 hodín |
Kapacita batérie | 33 kWh | 36 kWh | 30 kWh | 75 kWh |
Výkon | 125 kW | 100 kW | 80 kW | 386 kW |
Hmotnosť | 1 320 kg | 1 510 kg | 1 505 kg | 2 108 kg |
Krútiaci moment | 250 Nm | 290 Nm | 224 Nm | 498 Nm |
Spotreba (na 100 km) | 12,6 kWh | 12,7 kWh | 15 kWh | 19,13 kWh |
Maximálna rýchlosť | 150 km/h | 150 km/h | 144 km/h | 250 km/h |
Objem batožinového priestoru | 260 l | 341 l | 370 l | 894 l |
Orientačná cena | - | 36 799 € | 30 699 € | 114 999 € |
Je to tak. Práve teraz meníme dejiny a štartujeme revolučný spôsob predaja automobilov výhradne cez internet. Niektoré modely budeme mať určite vystavené v showroome v Bratislave. Aktuálne tu narazíte na niektorú Teslu. Ostatne pomerne nedávno sme vám podrobne predstavili Teslu Model S 75D a tiež rodinné SUV Tesla Model X 100D. Na showroome potom bude iste k videniu aj naša novinka v podobe BMW i3. Tak sa príďte pozrieť!
Aj keď je cena elektromobilu BMW i3 napríklad v porovnaní s TESLA Model X oveľa nižšia, mohla by vás zaujať ponuka operatívneho leasingu. Jasnou výhodou je nulová počiatočná investícia, komplexné poistenie v rámci mesačného paušálu aj všetky servisné zásahy úplne zadarmo. Operatívny lízing má však aj obmedzenia. Tým hlavným je ročný nájazd, ktorý by sa mal pohybovať na úrovni 10 000 km. Mesačný paušál pri dĺžke trvania operatívneho lízingu 48 mesiacov vychádza približne na 459 € bez DPH pri BMW i3 so základnou výbavou.
Nemáte v Prahe kde zaparkovať a každý deň vďaka tomu trávite v strese? S elektromobilom BMW i3 hravo vyzrejete aj na platené parkovacie zóny v Prahe. Stačí svoj elektromobil zaregistrovať a uhradiť ročný poplatok 100 Kč. Navyše oproti bežným vodičom majú majitelia elektromobilov jedno veľmi podstatné privilégium. Totiž nárok na povolenie na parkovanie, aj keď nemajú v Prahe trvalý pobyt alebo sídlo firmy. Podobných výhod sa isto dočkajú majitelia elektromobilov aj v ďalších mestách.