Pri výbere pneumatík, či už letných alebo zimných, je nutné zvážiť hneď niekoľko kritérií. Najdôležitejšie sú správne rozmery či typ samotnej pneumatiky. Tých je na osobné autá, dodávky aj SUV hneď niekoľko. Okrem toho sa oplatí si dopredu zaistiť tiež priestor na ich skladovanie. Na čo ďalšie si dať pri kúpe pneumatík pozor? Aké je označovanie pneu? V dnešnom článku sa to dozviete.
Pri výbere pneumatík je nutné zohľadniť veľa faktorov. Tu je niekoľko tipov, aby ste na nič nezabudli.
Zistiť, aké pneumatiky na auto potrebujete, možno hneď niekoľkými spôsobmi. Prvou možnosťou je pozrieť sa priamo na pneumatiky, ktoré má vaše auto aktuálne obuté. Pozornosť by mala smerovať k bočnici pneumatiky. Tam je totiž uvedený práve nižšie vyobrazený kód. Informácie nájdete aj vo veľkom technickom preukaze. Tu je uvedené, aké pneumatiky vaše vozidlo aktuálne využíva a ktoré môžete použiť ako alternatívu.
Označenie pneumatík vám povie všetky informácie, ktoré sú pre výber zásadné. V prvom rade je nutné spomenúť, že cena pneumatiky by nemala byť na prvom mieste. Tie najlacnejšie pneumatiky sú totiž často nekvalitné a môžu byť aj nebezpečné. Najdôležitejšími vlastnosťami sú šírka, profil a priemer, podceňovať by ste ale nemali ani následný hmotnostný a rýchlostný index. Ich nedodržanie totiž môže byť nebezpečné nielen pre vašu peňaženku. Určitú pozornosť potom venujte aj špeciálnym vlastnostiam pneumatík. Nájdete ich na konci značenia, ktoré názorne vysvetľuje nasledujúci obrázok.
Ako je z obrázku vyššie zrejmé, veľa dôležitých vlastností pneumatík možno priamo zo značenia rýchlo vyčítať. Voľte pneumatiky s takými vlastnosťami, ktoré sú podľa technického preukazu prípustné na vaše vozidlo. Pri prehliadke vašich aktuálnych pneumatík radšej skontrolujte všetky štyri. Nie je totiž výnimkou, že každá náprava jazdí na iných pneumatikách.
Keď hovoríme o rozmeroch pneumatiky, myslíme tým tri základné hodnoty. Je to šírka, profil a priemer.
Záťažový index udáva, akú záťaž zvládne jednotlivá pneumatika. Minimálna hodnota je uvedená v technickom preukaze. Jazdiť na pneumatikách s nižším indexom, než je povolené minimum, je nebezpečné a nelegálne. Zakúpiť pneumatiku s vyšším indexom je možné. Pneumatika z príkladu má záťažový index 98 – unesie 750 kg.
Záťažový index Ni | kg/1 pneu | Záťažový index Ni | kg/1 pneu |
---|---|---|---|
75 | 387 kg | 100 | 800 kg |
76 | 400 kg | 101 | 825 kg |
77 | 412 kg | 102 | 850 kg |
78 | 425 kg | 103 | 875 kg |
79 | 437 kg | 104 | 900 kg |
80 | 450 kg | 105 | 925 kg |
81 | 462 kg | 106 | 950 kg |
82 | 475 kg | 107 | 975 kg |
83 | 487 kg | 108 | 1000 kg |
84 | 500 kg | 109 | 1030 kg |
85 | 515 kg | 110 | 1060 kg |
86 | 530 kg | 111 | 1090 kg |
87 | 545 kg | 112 | 1120 kg |
88 | 560 kg | 113 | 1150 kg |
89 | 580 kg | 114 | 1180 kg |
90 | 600 kg | 115 | 1215 kg |
91 | 615 kg | 116 | 1250 kg |
92 | 630 kg | 117 | 1285 kg |
93 | 650 kg | 118 | 1320 kg |
94 | 670 kg | 119 | 1360 kg |
95 | 690 kg | 120 | 1400 kg |
96 | 710 kg | 121 | 1450 kg |
97 | 730 kg | 122 | 1500 kg |
98 | 750 kg | 123 | 1550 kg |
99 | 775 kg | 124 | 1600 kg |
Rýchlostný index udáva, na akú maximálnu rýchlosť je pneumatika stavaná. Túto rýchlosť by ste za žiadnych okolností nemali prekročiť, inak podstupujete nebezpečenstvo zlyhania pneumatík. V tabuľke nižšie môžete vidieť najbežnejšie značky. Pneumatika z príkladu má index V – maximálna bezpečná rýchlosť je 240 km/h.
N | Q | R | S | T | H | V | ZR |
---|---|---|---|---|---|---|---|
140 km/h | 160 km/h | 170 km | 180 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 240 km/h | 240+ km/h |
i
Rýchlostný index pneumatík musí byť vždy rovnaký alebo vyšší, ako je hodnota uvedená vo veľkom technickom preukaze vozidla.
Orientačnú priľnavosť na mokrom povrchu a mieru úspory paliva ste schopní spoznať ešte pred kúpou pneumatík, a to vďaka triedam od A do E. V oboch prípadoch platí, že A značí najlepšie hodnotenie a E to najhoršie. Hodnoty nájdete na energetickom štítku, ktorým je vybavená každá pneumatika. Niekedy sa môžete ešte stretnúť s triedami A – G. Tie sú zastarané a nájdeme ich len na štítkoch, ktorých platnosť skončila 30. 4. 2021.
Táto trieda určuje hodnotu vonkajšieho hluku, ktorý daná pneumatika produkuje (66 až 75 dB). Pneumatiky delíme z tohto pohľadu celkovo do troch tried, ktoré sa líšia vždy o tri decibely – jednotlivé triedy sú označené pomocou štítku symbolizujúceho zvukové vlny. Tri vlny označujú najhlučnejšie pneumatiky (3 dB nad maximálny limit EÚ), jedna vlna pneumatiky s najnižšou mierou hluku. Meranie vonkajšej hlučnosti pneumatík začalo na popud EÚ s cieľom redukovať emisie hluku a ich vplyv na životné prostredie.
Pneumatiky mávajú niektoré dodatočné vlastnosti vyjadrené písmenami. Niektoré nájdete v priloženej tabuľke, do hĺbky im môžete porozumieť v našom článku Značenie pneumatík – ako ľahko spoznať rozmery, rok výroby alebo zimné pneu?
Vlastnosti | Značka vlastnosti | Celé označovanie pneu v TP |
---|---|---|
Radiálne pneumatiky | R | 195/65 R 15 95H hr XL |
Vysokorýchlostné pneumatiky | ZR | 225/40 ZR 18 92 Y XL |
Pneumatiky so zvýšenou nosnosťou | XL / RF | 195/65 R 15 95H hr XL |
Bezdušové pneumatiky | hr | 195/65 R 15 95H hr XL |
Dušové pneumatiky (pri motocykloch) | tt | 195/65 R 15 95H tt XL |
DOT kód značí, kedy bola daná pneumatika vyrobená. A ako to poznáme? Podľa prvého dvojčísla. To nám uvádza, ktorý týždeň v danom roku je jej dátum výroby. Číslo 14 teda znamená 14. týždeň – na prvej pozícii je číslo od 1 do 53. Druhé dvojčíslie potom znamená rok výroby. Číslo 15 teda znamená rok výroby 2015. Všetky kódy sa vzťahujú na druhé tisícročie, pretože pred rokom 2000 sa používal iný typ značenia. Značenie DOT môžete taktiež nájsť na bočnici pneumatiky. Spoznáte ho tak, že uvidíte DOT a štvormiestne číslo, napríklad DOT 1415.
Oplatí sa pneumatiky vyberať podľa staroby? Určite áno, ale nie je nutné kupovať pneumatiku, ktorá bola vyrobená práve tento rok. Za správneho skladovania, ktoré lepší výrobcovia spravidla dodržiavajú, vám totiž pneumatika vydrží 3 – 5 rokov bez väčšej straty na výdrži alebo kvalite. Po uplynutí 5 rokov už ale začína dochádzať k zmene vlastností materiálu, a pneumatiky staršie ako 10 rokov by ste už nemali používať vôbec. Seriózny obchodník nepredáva pneumatiky vyrobené pred viac ako dvoma rokmi, pričom väčšina dodaných kusov by mala byť vyrobená nanajvýš pred rokom.
Po zakúpení pneumatík je nutná tiež starostlivosť. Okrem rôzneho príslušenstva a nástrojov je potrebné pneumatiky tiež správne skladovať, keď ich práve nepoužívate. Priestor na ich skladovanie by mal byť suchý, chladný, tmavý a bez prievanu. Ak takéto možnosti nemáte, zvážte uskladnenie svojich pneumatík za poplatok v servise. Viac sa o správnom skladovaní dozviete v našom článku Ako na správne skladovanie pneumatík?
Či sa nám to páči alebo nie, drahšie pneumatiky majú jednoznačne lepšie vlastnosti. Zásadne neodporúčame kupovať tie najlacnejšie modely. Obvykle totiž bývajú nebezpečné a vo finále sa ani toľko finančne neoplatia. Ich brzdná dráha je často o dosť dlhšia, kolesá preklzujú na vlhkom povrchu a pneumatiky navyše nevydržia taký nájazd ako alternatívy vyrobené z kvalitnejšej zmesi.