• Autor: Alexandra Vaníková
Čo sa stane, keď vás unaví práca pre veľkých herných vydavateľov? Rozlúčite sa s nimi a vydáte sa na cestu za vývojom vlastnej hry. Presne to je príbeh Luísa Antónia, ktorý pred niekoľkými rokmi zamával Rockstaru aj Ubisoftu, vďaka čomu sa nám do rúk dostáva jeho interaktívny thriller 12 Minutes. Oplatí sa mu venovať viac než... 12 minút? Dočítate sa v našej recenzii.
zdroj: Luís António
12 Minutes je interaktívny thriller, v ktorom je vašou úlohou uniknúť z 12-minútovej slučky väzniacej hlavného hrdinu (teda vás). Ten sa po náročnom dni v práci vráti domov k svojej manželke a spoločne plánujú romantický večer. Zrazu sa však vo dverách objaví detektív obviňujúci vašu ženu z vraždy a noc sa razom mení na horor.
Aby to bolo celé ešte bizarnejšie, jediným uviaznutým v časovej slučke, ktorá sa zresetuje vždy, keď zomriete či opustíte byt, je manžel, za ktorého hráte. To je v podstate všetko, čo môžem o príbehu povedať, bez toho aby som vám pokazila zážitok z nečakaných zvratov, ktoré titul ponúka. Len dodám, že vyústenie 12 Minutes ma celkom prekvapilo a počiatočné obavy z predvídateľného deja sa počas hrania úplne vytratili.
Čo sa vizuálnej stránky týka, 12 Minutes definuje jednoduchý, ale zároveň prepracovaný štýl. Nejde o titul, kde vďaka ultra realisticky spracovanej mimike môžete čítať emócie postáv, koniec koncov, celý čas sledujete hlavných hrdinov z vtáčej perspektívy. Ani to ale Antóniovi nebránilo vo vytvorení pohlcujúcej atmosféry. Okrem vydareného soundtracku totiž stavil na herecké esá, ktoré prepožičali hlas hlavným postavám. Hlavne panika v hlase Jamesa McAvoya spolu s pokojným, ale ráznym prejavom Willema Dafoea vytvorili mix neistoty a napätia, ktorý sa tiahol až do konca príbehu.
Výtvor Luísa Antónia je koncipovaný ako point and click adventúra z pohľadu vtáčej perspektívy, kedy klikom myši (stlačením tlačidla na ovládači) na určité miesto či predmet pobádate nešťastníka neustále prežívajúceho 12 minút dookola k chôdzi alebo interakcii s danou vecou. Cesta k prelomeniu inkriminovanej časovej slučky a jednému z niekoľkých koncov je vydláždená nájdením špecifickej postupnosti krokov, čo zahŕňa kombináciu predmetov a ich aktiváciu v pravý čas a tiež správne zvolené dialógové možnosti.
O čo tu ale ide predovšetkým, je využívanie vedomostí získaných v predošlých slučkách pre ďalší postup dejom, čo je nepochybne devízou 12 Minutes. Hra tak s každou slučkou dostáva nový level a motivuje ku skúšaniu iných postupov, ktoré ma neustále hnali vpred a 12 Minutes som tak odohrala takmer na jeden záťah (jeho prejdenie mi zabralo asi 6 – 7 hodín). Akonáhle som totiž odkryla nový fakt alebo predmet, okamžite ma premohla zvedavosť, ako na danú situáciu zareaguje manželka hlavného hrdinu, ktorá o časovej slučke nemá ani potuchy, alebo či novo objavená informácia zaskočí nepozvaného hosťa v podobe policajta.
Ak ste sa v čítaní recenzie dostali až sem, 12 Minutes sa môže zdať ako dokonalý titul, ale nie je to tak. Jeho negatíva by sa dali zhrnúť do dvoch bodov. V prvom rade ide o ťažkopádne ovládanie na xboxovom ovládači. Častokrát totiž pracujete s inventárom a drobnými predmetmi, navyše všetky potrebné kroky musíte vykonať v určitom časovom limite (v rámci jednej slučky), čo ovládač výrazne brzdí. Ak teda máte možnosť, rozhodne odporúčam do ruky pri hraní 12 Minutes vziať radšej myšku.
Druhým negatívom sú zakopnutia v reakciách postáv na určité situácie. Predstavte si, že sa v nervy drásajúcej scéne dve postavy do seba „zlejú“. Prípadne jeden z protagonistov zareaguje vetou zo svojho pripraveného repertoára, ktorá nie tak úplne sedí k danej situácii. Inak výborná atmosféra sa tak na krátku, ale bohužiaľ významnú chvíľu jednoducho vytratí.
Po technickej stránke 12 Minutes občas zakopne, ani to by vás ale od 12 Minutes nemalo odradiť. Ide totiž o pozoruhodné dielo ponúkajúce zaujímavý a napínavý príbeh ešte viac umocnený výkonmi dabingových hercov. Tí svojimi hlasmi dopomohli aj k správne napínavej atmosfére, ktorú dotvára tiež vydarený soundtrack. Čerešničkou na torte je objavovanie predmetov a informácií neustále otvárajúcich dvere pre ďalšie experimentovanie v nasledujúcich časových slučkách.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
12 Minutes je interaktívny thriller od vývojára Luísa Antónia a vydáva ju spoločnosť Annapurna Interactive. Hra vyšla 19. augusta 2021 na PC, Xbox One a Xbox Series X/S. Odo dňa svojho vydania je hra k dispozícii aj v knižnici Game Pass.
Táto mini recenzia bola napísaná pre Xbox Series X verziu hry.
Vďaka výborne spracovanej napínavej atmosfére, vizuálu a hrateľnosti založenej na efektívnom využívaní časovej slučky vo váš prospech si interaktívny thriller 12 Minutes váš čas nepochybne zaslúži.
Klady
Zápory
Alexandra Vaníková
Volám sa Alexandra Vaníková a hrám sa venujem od svojich dvanástich rokov. Ako herný zelenáč som utopila hodiny v stratégiách Cossacks a Age of Empires. Nasledovala Mafia a niekoľko dielov Call of Duty, po ktorých som si začala rozširovať obzory naplno. Môj osobný výber top hier? Nájdete v ňom oba diely The Last of Us, Cyberpunk 2077, GTA V, japonské RPG Persona 5 Royal, Uncharted či God of War. Nepohrdnem ale ani kvalitnou indieovkou alebo titulom so zombie tematikou.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčania HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 | Windows 10 |
Procesor | Intel Core i5-2300 | AMD Phenom II X4 965 | Intel Core i5-6600 | AMD FX-8350 |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTS 450, 1 GB | AMD Radeon HD 5770, 1 GB | Nvidia GeForce GTX 1080, 8 GB | AMD Radeon RX 5700 XT, 8 GB |
Operačná pamäť | 2 GB | 4 GB |
Pevný disk | – | – |
• Zdroj: Steam (2. 9. 2021)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
• Oznámenie: 20. 6. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková
Louis Antonio zbieral skúsenosti v štúdiách Ubisoft či Rockstar Games. Rozhodol sa však preniknúť do tajov programovania, aby bol schopný (aj so svojím tímom) zhmotniť viac ako 6 rokov starý nápad.
12 Minutes je point-and-click adventúra, v ktorej máte presne vymedzený čas (že neuhádnete koľko minút?) na prerušenie časovej slučky. Hráč musí využiť každú sekundu na maximum. Louis Antonio dokonca pôvodne uvažoval o vytvorení 24-hodinového titulu, ale pretože by pri takejto dĺžke vraj bolo nemožné hráčovi ukázať všetky dôsledky jeho rozhodnutí, zvolil nakoniec kratší variant. Prototyp si pred tromi rokmi mali možnosť vyskúšať aj redaktori z portálu Rock Paper Shotgun.
V Twelve Minutes máte v rukách osud neznámeho muža, ktorý je svedkom tej istej udalosti každých 12 minút. Manželka mu oznámi, že čakajú spoločného potomka, následne vrazí do bytu príslušník zákona s príkazom na jej zatknutie, pretože údajne zavraždila vlastného otca. Hneď potom vchádzate opäť do bytu očakávajúc radostnú novinu o príchode dieťatka. Časová slučka sa spustí, akonáhle zomriete, upadnete do bezvedomia, zaspíte alebo sa vám nepodarí vyriešiť kľúčovú záhadu.
V Twelve Minutes vidím obrovský potenciál. Hra sa odohráva v reálnom čase, čo sa mi mimoriadne páči, doteraz mám totiž ešte v živej pamäti The Occupation, v ktorom ste mali k dispozícii 4 hodiny na jej zdolanie. Kľúčovým prvkom hry je minimalizmus – nájdeme tu iba tri postavy, zaujímavý je tiež pohľad zhora, vďaka čomu hráč získa prehľad o všetkom, čo sa v inkriminovanom byte deje. Adventúra vychádza na PC a Xbox One, informácie o ďalších platformách zatiaľ vývojár ani vydavateľ neposkytli.
• Zdroje: The Guardian, Rock Paper Shotgun, Inverse, GamesRadar+